Varför dör min Stiga Primo när jag lägger i växel, eller kopplar in klippdäcket?

Jag har kontrollerat de tre säkerhetsbrytarna, sitts, klipp och växel. Inget fel på dom.
 
Har du kollat luftfiltret så inte det är tätt
 
Funkar det om du blockerar brytaren vid spaken?
 
K Kvisthberg skrev:
Varför dör min Stiga Primo när jag lägger i växel, eller kopplar in klippdäcket?

Jag har kontrollerat de tre säkerhetsbrytarna, sitts, klipp och växel. Inget fel på dom.
Allting tyder ju ändå på att det är säkerhetsbrytarna. Om inte så går den som en "kratta" så motorn stannar för att den inte orkar med minsta motstånd. Men det hade du sannolikt hört på ljudet. Eftersom den stannar vid både växel och klippaggregat så är det sannolikt brytaren under sätet, eller den kabeln som är lös bak i motorn. Se om du kan ta bort kablarna från brytaren under sätet och kortsluta dem. Annars får du kolla vart de kablarna går och se så de sitter fast.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Eftersom säkerhetsbrytarna är ok, börjar jag misstänka att det kanske är tändningslåset som är boven. Låter det som ett möjligt fel?
 
K Kvisthberg skrev:
Eftersom säkerhetsbrytarna är ok, börjar jag misstänka att det kanske är tändningslåset som är boven. Låter det som ett möjligt fel?
Nej, det gör det inte. Då skulle inte motorn starta. Däremot går ju ena kabeln från tändningslåset till säkerhetsbrytaren under sätet. Den andra kabeln under sätet går till de andra brytarna, eller direkt bak till motorn. Den kan glappa.
Hur har du testar brytarna? Har du plockat bort tändstiftet, och kollat om gnistan försvinner när du släpper/aktiverar säkerhetsspärrarna?
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Nej, det gör det inte. Då skulle inte motorn starta. Däremot går ju ena kabeln från tändningslåset till säkerhetsbrytaren under sätet. Den andra kabeln under sätet går till de andra brytarna, eller direkt bak till motorn. Den kan glappa.
Hur har du testar brytarna? Har du plockat bort tändstiftet, och kollat om gnistan försvinner när du släpper/aktiverar säkerhetsspärrarna?
Jag kollade tändstiftet. Gnista oavsett om jag trycker in sätesbrytaren eller släpper den. (Motorn går att starta)

Ingen gnista om jag kopplar i klippet eller lägger i växel (motor går ej att starta)

Jag har kollat de tre säkerhetsbrytarna. Dom är ok.

Jag tror detta är rätt kopplingsschema. Kopplingsschema för motorens säkerhetsrelä, startrelä, sätesbrytare, växelbrytare och överspänningsskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om den går ner, när du lägger i en växel eller kopplar in klippet. Så är det troligtvis den automatiska soppatillfördslen som bråkar, kolla in om hur den reagera när du kopplar in klippet. Sitter under kåporna, me den överförning till gasreglaget. 4 -taktare kolla ventilspelet.
 
J jonaserik skrev:
Om den går ner, när du lägger i en växel eller kopplar in klippet. Så är det troligtvis den automatiska soppatillfördslen som bråkar, kolla in om hur den reagera när du kopplar in klippet. Sitter under kåporna, me den överförning till gasreglaget. 4 -taktare kolla ventilspelet.
Den går inte ner. Den tvärdör. Slutar tända.
 
Är det när belastningen kommer eller så fort reglaget manövreras som den dör? Jag har en åkgräsklippare med Briggs & Stratton-motor som dog vid belastning. Det går att dra manuellt i gasspjället på förgasaren så att motorn varvar upp. När man gjorde det hastigt så dog den. Till min stora förvåning löstes problemet med ett nytt tändstift.
 
Du säger att alla brytare fungerar. Hur har du kollat det? Som du beskriver det så låter det som sätesbrytaren är konstant sluten (som om ingen sitter i stolen).

Har du mätt om det är jord på någon/båda sidorna av sätesbrytaren? Jord på M i tändningslåset dödar motorn.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Du säger att alla brytare fungerar. Hur har du kollat det? Som du beskriver det så låter det som sätesbrytaren är konstant sluten (som om ingen sitter i stolen).

Har du mätt om det är jord på någon/båda sidorna av sätesbrytaren? Jord på M i tändningslåset dödar motorn.
Jord på vit ledare från spätesbrytaren.
Har kollat alla tre säkerhetsbrytarna med multimeter.
 
Det är en tråd från tändsystemet som jordas för att stänga av motorn. Den är ansluten på "M" på tändlåset så att motorn kan stängas av med nyckeln. Dessutom är den dragen vidare så att den kan stängas av vid otillåtna kombinationer på brytarna. För att säkerställa om det har med brytarna att göra eller inte kan du koppla loss den tråden helt. Skulle det hjälpa är det någon av brytarna eller reläet som bråkar.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är en tråd från tändsystemet som jordas för att stänga av motorn. Den är ansluten på "M" på tändlåset så att motorn kan stängas av med nyckeln. Dessutom är den dragen vidare så att den kan stängas av vid otillåtna kombinationer på brytarna. För att säkerställa om det har med brytarna att göra eller inte kan du koppla loss den tråden helt. Skulle det hjälpa är det någon av brytarna eller reläet som bråkar.
Tack. Jag skall prova.
 
K Kvisthberg skrev:
Jord på vit ledare från spätesbrytaren.
Har kollat alla tre säkerhetsbrytarna med multimeter.
Har du jord på vit när ingen sitter där eller när någon sitter i stolen? Det ska inte vara jord där om någon sitter på stolen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.