H HEM2121 skrev:
Kanske dumt för det har du säkert kollat. Fungerar rumstemp. mätaren?
Han har ingen rumtemps mätare eller som jag tror du menar termostat
 
H
V Vector skrev:
Han har ingen rumtemps mätare eller som jag tror du menar termostat
Japp, det stämmer.
 
R roke skrev:
Får du bara igång cirkulationen och att det inte är stopp i slingan eller nåt annat fel på den så tror jag inte du behöver en separat pump.

Man får strypa in övriga slingor så att det cirkulerar lämpligt i alla slingorna.

Jag skulle börja med att köra din befintliga cirkulationspump på fullfart (om det finns olika hastigheter att välja på) och säkerställa att vattnet -inte- kan cirkulera någon annan stans än i den trilskande slingan. Jag förstod att du redan prövat stänga alla andra slingor men jag ser en bypass också på bilderna. Är den också stängd?

Får du inte igång cirkulationen då så är nästa steg att försöka anordna (trädgårds) slangar och kopplingar på lämpliga ställen så att det går att spola slingan med tappvatten och låta returen på spolvattnet gå rakt ut eller ner i avloppet på lämpligt ställe. Det kanske går att koppla in sig antingen via fördelarens bypass på nåt sätt. Eller om det går att koppla bort cirkulationspumpen för att komma åt den vägen? Eller om det finns något annat sätt som du kan komma åt att spola igenom slingan?

Annars går det kanske att stänga ventilerna till aktuell slinga på fördelaren och lossa slingan från fördelaren och försöka sätta slangar direkt på slingans ändor för att spola den.

Det var detta jobbet jag tänkte du skulle fått hjälp av VVS:aren med(?)

Men du kanske har eller kan skaffa kopplingar och grejjor så du kan ordna urspolningen själv?
VVS strypte in slingorna i förra veckan för att se om cirkulationen kom igång för 12mm slangen men nej. Körde med det hela helgen för att vara säker.

Har inte kollat om cirkulations pumpen vid BV har olika hastigheter men gör det imorgon. VVS kommer på torsdag och stryper ”bypass”, pluggar den vägen för vattnet (lärt mig ett nytt ord i VVS-världen 👍🏼). Bypass skruvarna (vita med plast gänga på höger sida) varsom sagt gjorda av plast så de gick inte att skruva i botten och jag aldrig skruvar på dem tidigare. Bra kvalité…not, för så viktig funktion kan man tycka.

Om detta inte fungerar efter ett dygn blir det att spola slang fan….fortsättning följer.

Någon som varit med om en veckad slang tidigare i golvet ?
 
V Vector skrev:
Han har ingen rumtemps mätare eller som jag tror du menar termostat
Som sagt, har inga termostater…bara givare utomhus som reglerar värmen inomhus. Bra eller dåligt, vet ej. Rörmokaren som installerade för 10 år sedan tyckte inte det behövdes.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.