Hej, får inte värme i golvslingan till tvättstuga, alla andra rum har jag värme.

Det är den gråa 12mm slangen som tillhör tvättstugan Där har jag klinker…brrr kallt. Övrig slang i huset är 17mm. Allt är från Uponor.
Inkommande vatten till tvättstugan är varm ( den bit slang man ser innan den går igenom väggen ) men inte returen, kall. Kan detta vara orsaken till att jag inte får värme in i tvättstuga att det inte cirkulerar ordentligt pga 12 mm släng ?

Varför det är 12 mm och övriga huset har 17 mm kan jag inte riktigt svara på, rörmokaren kanske inte hade tillräckligt med 17mm när han installerade.

Har haft detta så här i 10 år men tyckte det var dax att ta tag i detta nu ☺️. Någon som har några tips ? Var ska jag börja eller bara bryta upp golvet och byta slang kanske ? Kan inget om VVS och värme.

Tacksam för tips // Victor
 
  • Ett öppet skåp med synliga VVS-installationer, rör, ventiler och en manometer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värme- och vatteninstallation med rör och mätare i väggutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stryp övriga slingor och se om du får nån cirkulation.
 
Bra, det ska jag prova…tack // Victor
 
Nu har jag haft övriga ventiler stängda i över 1h, har inte givit någon effekt men kanske måste måste vänta längre ?

Rummet är max 6 kvm så inte så mycket slang alltså.
 
V Vicman@ skrev:
Nu har jag haft övriga ventiler stängda i över 1h, har inte givit någon effekt men kanske måste måste vänta längre ?

Rummet är max 6 kvm så inte så mycket slang alltså.
Nej du behöver inte vänta längre. Iallafall om du kollat returslangen. Den skulle vara märkbart varmare sedan länge.
Det är inte idealiskt att ha mindre dimension på en slinga. Men det ska ändå fungera. Det måste röra sig om någon luftbubbla, eller skräp i slingan. Om det inte är något fel på shunten.
 
A AG A skrev:
Nej du behöver inte vänta längre. Iallafall om du kollat returslangen. Den skulle vara märkbart varmare sedan länge.
Det är inte idealiskt att ha mindre dimension på en slinga. Men det ska ändå fungera. Det måste röra sig om någon luftbubbla, eller skräp i slingan. Om det inte är något fel på shunten.
Tack, fick skicka efter en VVS som kommer imorgon så återkommer vad det var för ”fel”. // Victor
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
V Vicman@ skrev:
Tack, fick skicka efter en VVS som kommer imorgon så återkommer vad det var för ”fel”. // Victor
Tack! Ska bli intressant att höra vad felet är.
 
A AG A skrev:
Tack! Ska bli intressant att höra vad felet är.
Instämmer.
Jag skulle tro att det är luft i slingan som stoppar cirkulationen.
Jag hade svårt att få ur alla luftbubblor ur en av mina golvslingor när jag startade upp dem.
Framgår inte om aktuell slinga någonsin har funkat men det verkar inte så. Inte på 10 år i alla fall.
 
  • Gilla
Vicman@ och 1 till
  • Laddar…
R roke skrev:
Instämmer.
Jag skulle tro att det är luft i slingan som stoppar cirkulationen.
Jag hade svårt att få ur alla luftbubblor ur en av mina golvslingor när jag startade upp dem.
Framgår inte om aktuell slinga någonsin har funkat men det verkar inte så. Inte på 10 år i alla fall.
VVS var här idag och kunde inte se något fel förutom att det inte är helt optimalt att ha 12 mm när alla andra slangar är 17 mm. Han ”trimmade” genom att justera flödena till alla slangar ut till rummen. Han sa att det får vara så här till imorgon (24h) så skulle jag återkoppla. Ingen luft i slangen alls och inte de andra heller.

Han sa att det finns en risk att slangen kan vara lite vikt någonstans och när det är 12 mm så gör det mkt för cirkulationen.

Blir intressant imorgon och se om jag fått lite värme i returen.

To be continue……// Victor
 
  • Gilla
roke och 1 till
  • Laddar…
V Vicman@ skrev:
Ingen luft i slangen alls och inte de andra heller.
Hur VET vi att det inte är luft (eller något annat som stoppar cirkulationen) i slingan?

Egentligen skulle det behöva ordnas så att det gick att spola igenom slingan med tappvatten för att säkert se att slingan är öppen och att det inte finns kvar luft eller annat som stoppar.

Men det kanske gjordes vid felsökningen?
 
Redigerat:
R roke skrev:
Hur VET vi att det inte är luft (eller något annat som stoppar cirkulationen) i slingan?

Egentligen skulle det behöva ordnas så att det gick att spola igenom slingan med tappvatten för att säkert se att slingan är öppen och att det inte finns kvar luft eller annat som stoppar.

Men det kanske gjordes vid felsökningen?
Har inte fått upp någon värme. Slingan spolades inte när VVS var på plats.

Då finns 2 alternativ kvar, spola slinga som du nämnde för att se att vattnet kan cirkulera och om det fungerar så får man sätta en liten cirkulations pump just på den slinga. Googlade på pump och en Grundfos kostar ca 1.500-2.000 kr. Någon som har tips om billigare cirkulationspump men som håller i kvalité ?
 
Sök på cirkulationspump på google så finner du massor med pris runt 500/600 kronor.. Amazon exempelvis
 
V Vicman@ skrev:
Har inte fått upp någon värme. Slingan spolades inte när VVS var på plats.

Då finns 2 alternativ kvar, spola slinga som du nämnde för att se att vattnet kan cirkulera och om det fungerar så får man sätta en liten cirkulations pump just på den slinga. Googlade på pump och en Grundfos kostar ca 1.500-2.000 kr. Någon som har tips om billigare cirkulationspump men som håller i kvalité ?
Får du bara igång cirkulationen och att det inte är stopp i slingan eller nåt annat fel på den så tror jag inte du behöver en separat pump.

Man får strypa in övriga slingor så att det cirkulerar lämpligt i alla slingorna.

Jag skulle börja med att köra din befintliga cirkulationspump på fullfart (om det finns olika hastigheter att välja på) och säkerställa att vattnet -inte- kan cirkulera någon annan stans än i den trilskande slingan. Jag förstod att du redan prövat stänga alla andra slingor men jag ser en bypass också på bilderna. Är den också stängd?

Får du inte igång cirkulationen då så är nästa steg att försöka anordna (trädgårds) slangar och kopplingar på lämpliga ställen så att det går att spola slingan med tappvatten och låta returen på spolvattnet gå rakt ut eller ner i avloppet på lämpligt ställe. Det kanske går att koppla in sig antingen via fördelarens bypass på nåt sätt. Eller om det går att koppla bort cirkulationspumpen för att komma åt den vägen? Eller om det finns något annat sätt som du kan komma åt att spola igenom slingan?

Annars går det kanske att stänga ventilerna till aktuell slinga på fördelaren och lossa slingan från fördelaren och försöka sätta slangar direkt på slingans ändor för att spola den.

Det var detta jobbet jag tänkte du skulle fått hjälp av VVS:aren med(?)

Men du kanske har eller kan skaffa kopplingar och grejjor så du kan ordna urspolningen själv?
 
  • Gilla
Vardagsrum
  • Laddar…
Jag har varit på jobb där en slinga har slutat fungerar och det var den kortaste slinga som hade blivit täppt med magnetit. Även injusterings ventiler på fördelarn var täppt igen så jag öppnade och stängde skruvarna några gånger (gick trög att öppna först och jag fick skruva fram och tillbaka tills jag kunde öppna ett 1/4 varv till vid varje försök) och spolade ordentligt och fick igång värmen. Det var även till badrum som tåg luften till frånlufts VP så kunden fick även en stor minskning på el räkningen. De menade att det hade inte funkat riktigt sedan 10 plus. Misstänker att för att den slinga var strypt för mycket från början och eftersom den var alltid öppen för frånluftens skulle att den fick allt magnetit.
 
  • Gilla
roke
  • Laddar…
H
V Vicman@ skrev:
Hej, får inte värme i golvslingan till tvättstuga, alla andra rum har jag värme.

Det är den gråa 12mm slangen som tillhör tvättstugan Där har jag klinker…brrr kallt. Övrig slang i huset är 17mm. Allt är från Uponor.
Inkommande vatten till tvättstugan är varm ( den bit slang man ser innan den går igenom väggen ) men inte returen, kall. Kan detta vara orsaken till att jag inte får värme in i tvättstuga att det inte cirkulerar ordentligt pga 12 mm släng ?

Varför det är 12 mm och övriga huset har 17 mm kan jag inte riktigt svara på, rörmokaren kanske inte hade tillräckligt med 17mm när han installerade.

Har haft detta så här i 10 år men tyckte det var dax att ta tag i detta nu ☺️. Någon som har några tips ? Var ska jag börja eller bara bryta upp golvet och byta slang kanske ? Kan inget om VVS och värme.

Tacksam för tips // Victor
Kanske dumt för det har du säkert kollat. Fungerar rumstemp. mätaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.