Vi flyttade i våras in i ett hus från 1930-talet med fjärrvärme sedan ca 15 år tillbaka och radiatorer från byggåret. De flesta fungerar fint och huset blir varmt och bra.

För ungefär 10 år sedan inreddes källaren, och de två badrummen där nere renoverades. Av dokumentation att döma verkar det vara välgenomfört. Badrummen och tvättstugan i källaren har vattenburen golvvärme som fungerar hyfsat för att värma upp. I det inredda ”lägenhetsrummet” däremot finns två radiatorer varav den ena inte blir mer ljummet.

På fotot syns rören gå ner från taket till ett element på vänster sida. Fjärrvärmecentralen är i rummet intill ”bakom fotografen” och rören går där upp till taket och sedan längs rummet i den vita gipslådan och slutligen ner till radiatorerna. Tror att rören bara leder till de här två radiatorerna och inte till övriga i huset. Det gick tidigare andra rör i samma sträckning till radiatorerna uppe i huset och jag antar att de är kvar men jag kan inte se dem då gipslådan saknar inspektionslucka.
Inomhusrum med spegel, konst, fönster, radiator och synliga rör längs en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det finns ytterligare ett element till höger, strax utanför bild. Elementet till höger blir varmt över hela elementet, och ”från-röret” är också varmt. Elementet till vänster blir däremot bara lite varmt, och ”från-röret” blir knappt varmt alls. Till-röret bedömer jag är lika varmt på alla delar (vertikalt och horisontellt åt både höger och vänster).
Värmeelement med rör, kallt och varmt markerat, termostatventil, handskrivna anmärkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

  • Jag har luftat alla radiatorer i huset och fyllt på vatten. Ingen skillnad.
  • Returventilen i radiatorkopplet är helt öppen.
  • Piggen i radiatorventilen under termostaten är lös och kan röras fram och tillbaka med fingrarna, detta är fallet även i radiatorn bredvid som fungerar. Elementet blir helt kallt när termostaten vrids till noll, så någonting händer i alla fall.
Vit elementradiator kopplad till en termostatventil med ansluten svart slang. Metall, installation, vägg, uppvärmning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

  • Jag har fyllt på vatten i systemet till 1,5 bar, det sjönk över ett par dagar tillbaka till 1,0 bar där det brukar ligga. Ingen skillnad i temperatur på radiatorn under tiden.
  • Jag ökade värmen på reglercentralen till generellt högre värme i hela systemet och vred ner termostaterna på övriga radiatorer. Detta hjälpte lite tror jag, men svårt att avgöra. Dock fortfarande påtagligt kallare än elementet bredvid så grundproblemet är inte löst.
Vad annat kan jag göra?

Rummet är drygt 20 m2 så jag inser att värmesystemet kan vara underdimensionerat med sammanlagt 240 cm * 40 cm radiatorer (tror detta är typ 10). Men kan det göra att själva elementet inte blir ordentligt varmt?

Tacksam för alla förslag och tips!

Vänliga hälsningar

Martin
 
Ser att det sitter en adapter på termostatventilen, det stiftet lär typ aldrig sitta fast.

Du behöver skruva bort adaptern för att komma åt stiftet i packboxen.

Sen är det oftast inte själva stiftet i packboxen som sitter fast utan oftast är det ventilkäglan i ventilen som har fastnat.

Kan hjälpa med att trycka/knacka stiftet rakt in.
Kan även hjälpa att knacka på ventilhuset.

Hur en radiatorventil ser ut finns i följande inlägg,
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-atgaerda-kaervande-termostatventil.502999/post-5463837
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ser att det sitter en adapter på termostatventilen, det stiftet lär typ aldrig sitta fast.

Du behöver skruva bort adaptern för att komma åt stiftet i packboxen.

Sen är det oftast inte själva stiftet i packboxen som sitter fast utan oftast är det ventilkäglan i ventilen som har fastnat.

Kan hjälpa med att trycka/knacka stiftet rakt in.
Kan även hjälpa att knacka på ventilhuset.

Hur en radiatorventil ser ut finns i följande inlägg,
[länk]
Tack för tipset! Och tack för länken med ventilens uppbyggnad - mycket lärorikt. Jag skruvade av adaptern och piggen därunder satt mycket riktigt fast och kunde inte rubbas.
Glödlampsockel på en grå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Själva packboxen var som man ser nedan rätt "ärgig" eller anfrätt runt piggen. Jag knackade med en hammare på piggen och ventilhuset men den lossnade inte. Nu har det däremot börjat droppa några droppar från anslutningen mellan radiator och koppel (se bild). Kanske gick jag för hårt åt den med hammaren...
Rörkoppling med potentiellt läckage, markerat med röd text och pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Returventilen är stängd och jag har luftat för att minska trycket, det kom bara några droppar vatten ur luftningsventilen så borde vara trycklöst nu. Har lämnat med en kopp och lite papper under för att se om det fortsätter droppa.

Undrar nu vad jag bör göra i detta läge. Kan man byta själva packboxen eller är det hela ventilen som måste ersättas?
 
Muttern vid kopplingen som börjat läcka kan inte ha varit åtdragen.

Om allt är åtdraget med de moment de ska dras åt med så ska inget börja läcka när man knackar på ventilhuset.
Det som händer om man knackar för hårt på ventilhuset är att själva ventilhuset går sönder.

Verkar vara följande ventilinsats,
https://vvsbutiken.nu/product.html/termostatinsats-aga?category_id=1089

Finns några olika packboxar till aga-ventiler, har ingen koll vilken som passar din ventil(insats).
 
Demmpa Demmpa skrev:
Muttern vid kopplingen som börjat läcka kan inte ha varit åtdragen.

Om allt är åtdraget med de moment de ska dras åt med så ska inget börja läcka när man knackar på ventilhuset.
Det som händer om man knackar för hårt på ventilhuset är att själva ventilhuset går sönder.

Verkar vara följande ventilinsats,
[länk]

Finns några olika packboxar till aga-ventiler, har ingen koll vilken som passar din ventil(insats).
Ok, låter som att inget har gått sönder då.

Jag tittar förbi VVS-butiken och ser om jag kan få fatt i rätt packbox eller helt enkelt byta hela insatsen.

Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.