Jag har problem med att få ut värmen i mitt golvvärmesystem. Jag har konstaterat att "piggen" som ska kunna röra sig upp och ned för att justera vattenflödet sitter fast på mina ventiler. Ventilerna behöver därmed bytas men jag konstaterar att det inte finns någon avstängningskran för vattnet nära fördelaren vilket förvånade mig. Det innebär att bytet blir en större process som jag förstår det och den får därför vänta. Men kan man göra något så länge? Jag vågar inte riktigt slå på piggen eftersom det skulle kunna medföra vattenläckage. Kan man skriva på den mindre muttern i mitten av bilden? Tips, tankar eller idéer någon?
 
  • Radiatorventil med termostat, etiketter "Kinderzimmer" och "Schlafzimmer", rör, kabel, oavslutad vägginstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spruta på lite 5-56 eller WD40 och vänta ett dygn. Ta sen en liten hammare och knacka lätt på piggen. Den ska vara återfjädrande så hammaren ska "studsa" för dig.
Inte för hårt, bara se om den fjädrar.
Nedtryckt betyder "stängd"
 
  • Gilla
Rard
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Spruta på lite 5-56 eller WD40 och vänta ett dygn. Ta sen en liten hammare och knacka lätt på piggen. Den ska vara återfjädrande så hammaren ska "studsa" för dig.
Inte för hårt, bara se om den fjädrar.
Nedtryckt betyder "stängd"
Tack jag provar. Det är ett ca 30 år gammalt system så jag är rädd att 5-56 inte räcker men det är ju värt ett försök!
 
Nej, inte 5-56, WD40 eller liknande.
Det är inte säkert att tätningsmaterialet i packboxen tål oljan.
Packboxen ska smörjas med armaturfett.

Själva packboxen där stiftet sitter i ska normalt gå att skruva bort utan att det ska läcka ut vatten.

Knacka på ventilhuset/fördelaren medan ställdonet är bortplockat.

Man behöver bakna ganska hårt för att ventilhuset eller stiftet ska gå sönder.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, inte 5-56, WD40 eller liknande.
Det är inte säkert att tätningsmaterialet i packboxen tål oljan.
Packboxen ska smörjas med armaturfett.

Själva packboxen där stiftet sitter i ska normalt gå att skruva bort utan att det ska läcka ut vatten.

Knacka på ventilhuset/fördelaren medan ställdonet är bortplockat.

Man behöver bakna ganska hårt för att ventilhuset eller stiftet
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, inte 5-56, WD40 eller liknande.
Det är inte säkert att tätningsmaterialet i packboxen tål oljan.
Packboxen ska smörjas med armaturfett.

Själva packboxen där stiftet sitter i ska normalt gå att skruva bort utan att det ska läcka ut vatten.

Knacka på ventilhuset/fördelaren medan ställdonet är bortplockat.

Man behöver bakna ganska hårt för att ventilhuset eller stiftet ska gå sönder.
Men att knacka på ventilhuset kan väl inte hjälpa om det är stiftet sitter fast?
 
Det lär inte vara själva stiftet utan det lär vara ventilkäglan som sitter fast.

Ventilkäglan sitter i själva ventilhuset.
Ventilkäglan är en del av ventilinsatsen.
Isärmonterad kran med delar ordnade på träyta, inkluderar ventil, packningar och metallkropp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är hur en radiatorventil är uppbyggd, men det är liknande uppbyggnad av ventiler till golvvärmen.
Från vänster till höger:
packboxen med utdraget stift, ventilinsatsen med ventilkägla, ventilhus.
I ventilinsatsen sitter det en fjäder som trycker käglan till öppet läge.
 
  • Gilla
Rard
  • Laddar…
Tack för hjälpen - det räckte att lossa på packboxen 5-6 varv så gick det att motionera piggen (och i något fall ta ut den och banka lite).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.