baljbalj skrev:
Spik är nog bra att bygga med, billigt och man kan köra med pistol om man vill ha riktig fart.

Själv har jag ett 40-talshus och riva utan tigersåg är i princip omöjligt. Feta spikar kors och tvärs gör det omöjligt att använda kofot funkar säkert med typ en bräda på en regel men regel mot regel med spikar både skråade i ändarna och tvärs genom regeln är tufft.

Inbillar mig att skruv är mycket mer lättrivet (dock inte alla skruv då dom ibland är så hårda att typ multiverktygsblad inte biter o man måste såga ändå?
Har funderat lite och en del av den rivning jag gjort hade nog fasen varit nästan var omöjlig om spikarna (ganska mjuka) hade varit typ stenhårda Jettingskruvar istället då dom spikat även från två sidor man inte kunde komma åt att skruva.
 
jokomoko skrev:
... Så, varför ska man använda skruvdragare egentligen ?
Det här gällde väl altaner?
Då kan jag ge ett mycket bra svar:
Man ska använda skruv därför att det är förbjudet att spika altaner. I alla fall för den som gör det i sin tjänsteutövning. Det betraktas som icke fackmannamässigt arbete att spika altaner och det motiveras med att spik riskerar att vandra utåt med tiden.
Det är även så att skallarna på skruvarna ska ner en liten bit i trallen och det är svårt att göra med spik utan att sitta och pilla med en dorn på varenda spik. Skruv däremot, dom drar man ner tills det är bra och man för det i samma moment som monteringen.
Detta gäller alltså för den som gör det inom ramen för sitt yrke. En privatperson som gör sin egen altan får göra precis hur f*n han vill och riskerar ingenting annat än trasiga fotsulor eller möjligen anmärkning vid besiktning i samband med försäljning av fastigheten.

Men jag kan ge ett till motiv:
Skit i skruvdragaren och använd en skruvautomat istället. Den drar varje skruv till rätt djup och det går oerhört fort.

Nån skrev att enklare rivning skulle vara motivet till spikning. River jag en altan för att den ska bort så är det motorsåg som gäller. Inget annat går lika fort och smidigt.
River jag enstaka trall för att komma åt nåt under så är det enklare med skruvat. Det blir helt enkelt mindre skador i trallen än med spikat. Och är det så att skallen är skadad så är det enkelt att borra bort skallen, dra upp trallen och vid montering sätta ny skruv bredvid.
 
  • Gilla
Finndjävel och 1 till
  • Laddar…
Haha, ibland undrar jag vad folk pysslar med på dagarna eftersom de har tid att sitta och leta upp skitgamla trådar att väcka utan någon direkt anledning. :D
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Och du Norrhyttan är ännu sämre eftersom du har tid att sitta och besvara trådar som du uppenbarligen inte är intresserad av.

Jag har inte "letat upp" tråden. Den kom upp av sig själv som ett förslag här på sidan och jag reagerade på rubriken, läste tråden och insåg att frågeställaren inte hade koll på vad BBR/AMA säger så jag svarade på det. Hade inte för mitt vildaste liv kunnat föreställa mig att forumet skulle föreslå trådar som är fyra år gamla så det är knappast inte mig du ska ge dig på. Ge dig på forumets ägare istället.

För övrigt har du och jag stött på varandra på forum tidigare och då har du haft en betydligt seriösare inställning än att sitta och raljera över sånt här. Har du gått ner dig så pass? :)
 
harry73
4år är ingenting :rolleyes:
Kolla vad jag hittade idag
 
harry73
4år är ingenting :rolleyes:
Kolla vad jag hittade idag
harry73 skrev:
11år :wow: inte illa (y)
 
Verkar vara något före internets tid då det inte finns någon webblänk....

Protte
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
prototypen skrev:
Verkar vara något före internets tid då det inte finns någon webblänk....

Protte
Kanske är ett svar på en 11 år gammal insändare i lokalblaskan.
 
harry73
Klickar du på mitt namn i quoten hamnar du i rätt tråd :D
 
Robban_C skrev:
Det här gällde väl altaner?
Då kan jag ge ett mycket bra svar:
Man ska använda skruv därför att det är förbjudet att spika altaner. I alla fall för den som gör det i sin tjänsteutövning. Det betraktas som icke fackmannamässigt arbete att spika altaner och det motiveras med att spik riskerar att vandra utåt med tiden.
Det är även så att skallarna på skruvarna ska ner en liten bit i trallen och det är svårt att göra med spik utan att sitta och pilla med en dorn på varenda spik. Skruv däremot, dom drar man ner tills det är bra och man för det i samma moment som monteringen.
Detta gäller alltså för den som gör det inom ramen för sitt yrke. En privatperson som gör sin egen altan får göra precis hur f*n han vill och riskerar ingenting annat än trasiga fotsulor eller möjligen anmärkning vid besiktning i samband med försäljning av fastigheten.

Men jag kan ge ett till motiv:
Skit i skruvdragaren och använd en skruvautomat istället. Den drar varje skruv till rätt djup och det går oerhört fort.

Nån skrev att enklare rivning skulle vara motivet till spikning. River jag en altan för att den ska bort så är det motorsåg som gäller. Inget annat går lika fort och smidigt.
River jag enstaka trall för att komma åt nåt under så är det enklare med skruvat. Det blir helt enkelt mindre skador i trallen än med spikat. Och är det så att skallen är skadad så är det enkelt att borra bort skallen, dra upp trallen och vid montering sätta ny skruv bredvid.
Fast yrkesmän får spika altan. Finns väl ingen regel som säger att man inte får? Rekommenderat, nej. Tillåtet, ja.
 
För mig får du göra precis hur du vill men som yrkesman riskerar du nedslag på besiktning. Altaner ska skruvas men privatpersoner får göra som dom vill med sina egna projekt.
 
Norrhyttan skrev:
Då måste ju okunniga jag fråga - hur gjorde husbyggarna förr, när det inte fanns skruvdragare? Mitt hus är 130 år gammalt och står stadigt fortfarande, trots att det inte finns en enda skruv i stommen!
Det är faktiskt en liten konst att spika. Inte bara att få ned spiken med så få slag som möjligt. Utan att välja rätt spik. Att spika i rätt vinkel. Att knäcka spik efter behov. Och säkert mycket mer som jag inte ha lärt mig ännu.
 
Robban_C skrev:
För mig får du göra precis hur du vill men som yrkesman riskerar du nedslag på besiktning. Altaner ska skruvas men privatpersoner får göra som dom vill med sina egna projekt.
Alltså jag skulle aldrig spika en trall. Jag spikar vid nödfall eftersom jag älskar mina skruvdragare. Men nog får fackmän spika utan att få en anmärkning i protokollet. Jag skulle jättegärna se en källa på det och om du har rätt så gör det mig glad av hittills för tråden okända anledningar :)
 
Jag ifrågasätter inte att skruv är bättre än spik för trädäck, men fram till för två decennier sen spikades all trall och har gjorts så sedan urminnes tider. Och det gick ju bra det också. Det finns fortfarande en massa bryggor som är spikade.
 
f91jsw skrev:
Jag ifrågasätter inte att skruv är bättre än spik för trädäck, men fram till för två decennier sen spikades all trall och har gjorts så sedan urminnes tider. Och det gick ju bra det också. Det finns fortfarande en massa bryggor som är spikade.
Jo, men nu finns det bättre alternativ och självklart finns det kvar konstruktioner som gjorts tidigare. Det finns inom alla områden saker som gjorts med annan teknik och på den tiden var "rätt" lösning.
Själv har jag lådor med spik jag inte använder längre t.ex. rostfri kamspik som jag använde till mitt första tralldäck men i dag inte skulle kunna tänka mig använda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.