Att göra en besiktning är 10000kr. Att göra om ett felaktigt badrum är 150000kr+.

Är man säker på sin sak så tycker jag att en besiktning kan vara onödig men har man inte 100% koll så skulle jag ta in en egen besiktningsman inte bara för att det är bra att få en person som ser allt från dina synvinklar utan även för att du som köpare ska förstå vad som kommer och vad du behöver tänka på i framtiden om du köper huset.
 
  • Gilla
Blazermannen och 1 till
  • Laddar…
T
H hempularen skrev:
Fast Garbo gör väl inte överlåtelsebesiktningar? De jobbar mest med slutbesiktningar av nybyggen.
Gar-Bo utför överlåtelsebesiktningar.
 
Fairlane
T Thomas' skrev:
Gar-Bo utför överlåtelsebesiktningar.
Fast då spelar det ju ingen roll om de sitter i knät på en hustillverkare?
 
Fairlane
K Kallens skrev:
"Köper" du in dig på säljarens besiktning ingår normalt en genomgång på plats med besiktningsmannen.
Så är det kanske numera. Jag vet när vi tittade så fanns det två varianter man kunde välja mellan.
1) Genomgång av besiktningsprotokoll med besiktningsman på plats för 5000 kr
2) Genomgång av besiktningsprotokoll med besiktningsman på telefon för 2000 kr

Då skulle jag alla dagar i veckan välja alternativ 1
 
  • Gilla
Riemann
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Så är det kanske numera. Jag vet när vi tittade så fanns det två varianter man kunde välja mellan.
1) Genomgång av besiktningsprotokoll med besiktningsman på plats för 5000 kr
2) Genomgång av besiktningsprotokoll med besiktningsman på telefon för 2000 kr

Då skulle jag alla dagar i veckan välja alternativ 1
Då är det ju ingen betydande prisskillnad jämfört med en egen besiktning, om man har en besiktningsklausul i kontraktet.
 
Har man kommit så långt i en husaffär att man vunnit budgivningen är kostnaden för egen besiktningsman marginell i jämförelse med alla andra kostnader som uppstår vid överlåtelsen. Argumenten tidigare i tråden förklarar fördelarna med egen besiktning.
 
  • Gilla
Älvsbyn28624
  • Laddar…
Fairlane
imported_Benno imported_Benno skrev:
Då är det ju ingen betydande prisskillnad jämfört med en egen besiktning, om man har en besiktningsklausul i kontraktet.
Nej, jag väljer såklart en egen besiktning även om det blir 10000 extra, men om säljaren vägrar och man verkligen vill ha huset och kan få en genomgång på plats eller via telefon så tar jag den på plats.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Jag sålde ett hus och bekostade besiktningen och köparen var med under hela besiktningen och jag använde Anticimex. Vi gick igenom protokollet tillsammans och det var i ga problem..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.