D Daniel 109 skrev:
Det är definitivt inte gör bart till rimliga pengar. Men än en mycket kort tid.
Ptja, jag har byggt en egen för rimliga pengar. Men hursomhelst, man är ju beroende av GPS ändå för att få en absolut position emellanåt.
 
Q quilding skrev:
Ptja, jag har byggt en egen för rimliga pengar. Men hursomhelst, man är ju beroende av GPS ändå för att få en absolut position emellanåt.
Kör du klipparen med den?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Mja, de jobbar med integration för att fastställa position, och får då av nöden ett växande fel som måste justeras/rättas på ett eller annat sätt.
Då får man komplettera med en egen GNSS referensstation. Det fixar man med en billig uBlox och en RPi. En chokeantenn på det. Även en sån har jag byggt själv. Då gäller det bara att få någon att implementera det också :cool:
 
GK100 GK100 skrev:
Kör du klipparen med den?
Nej nej, det var bara ett experiment.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Har du en sådan?
Det skrevs tidigare något om att den behövde fri sikt till referensstationen över hela klippytan.
Ja, men Husqvarna har gott om produkter i sitt sortiment för att få fri sikt ;).
 
  • Haha
  • Gilla
nanowire och 6 till
  • Laddar…
Har det hänt nåt på denna fronten?
 
Borde man inte kunna programmera dom så att dom känner igen gräs så att man även slipper GPS?

Jag menar, det finns självkörande bilar som kan köra i 120km/h och kan "se" människor, linjerad asfalt etc. En robotgräsklippare borde väl kunna programmeras så att den ser "gröna fransar" när den går i snigelfart?
 
S sidd skrev:
Borde man inte kunna programmera dom så att dom känner igen gräs så att man även slipper GPS?

Jag menar, det finns självkörande bilar som kan köra i 120km/h och kan "se" människor, linjerad asfalt etc. En robotgräsklippare borde väl kunna programmeras så att den ser "gröna fransar" när den går i snigelfart?
Det går sannolikt att göra, men vad blir kostnad för en sådan maskin?
Marknaden för bilar är avsevärt större än robotklippare vilket sannolikt påverkar utveckling/pris etc.

Det finns en del startups med diverse kreativa klippare, men varför finns dom inte att köpa i återförsäljarledet?
Något är uppenbart inte så enkelt som man vill påskina när det kommer till att göra en driftsäker klippare med ett vettigt pris som autonomt kan navigerar på en tomt, en tomt som då inte är en rektangel med en jämn gräsyta.
 
S sidd skrev:
Borde man inte kunna programmera dom så att dom känner igen gräs så att man även slipper GPS?

Jag menar, det finns självkörande bilar som kan köra i 120km/h och kan "se" människor, linjerad asfalt etc. En robotgräsklippare borde väl kunna programmeras så att den ser "gröna fransar" när den går i snigelfart?
https://www.byggahus.se/forum/threa...vigering-med-kabel.378219/page-3#post-3724656
 
E etompau skrev:
Det går sannolikt att göra, men vad blir kostnad för en sådan maskin?
Marknaden för bilar är avsevärt större än robotklippare vilket sannolikt påverkar utveckling/pris etc.

Det finns en del startups med diverse kreativa klippare, men varför finns dom inte att köpa i återförsäljarledet?
Något är uppenbart inte så enkelt som man vill påskina när det kommer till att göra en driftsäker klippare med ett vettigt pris som autonomt kan navigerar på en tomt, en tomt som då inte är en rektangel med en jämn gräsyta.
Ser ju intressant ut iaf
https://www.kickstarter.com/projects/248735162/luba-perimeter-wire-free-robot-lawn-mower?ref=6wo95m
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Repeter Repeter skrev:
Ser ju intressant ut iaf
[länk]
Har för mig att någon här på forumet har beställt en sådan.
 
Klart ballaste designen jag sett hittills i alla fall! (y) En "Space-X" logga på den där så är man ju hemma. :rofl:
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Ser en viss risk att grenar och pinnar kan fastna i framvagnen och tillhörande fjädring.
 
  • Gilla
vespaman
  • Laddar…
Segway har en robot på G som heter Navimow. Prisklass 10-25 ksek .
Den verkar ha potential och använder GPS-RTK för cm precision.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.