Aanee skrev:
Ett annat alternativ vore kanske att montera bort motorn i den fläkt som redan är installerad?
Det är en modell från Ikea som jag inte hittar på hemsidan längre...
Det kommer inte att fungera. För att få en kåpa godkänd vid en OVK-besiktning måste den ha ett justerbart grundflöde (=det flöde som ventilerar köket när du inte lagar mat) samt ett spjäll som kan öppnas när du lagar mat. Konstruktionen bör också vara sådan att du får bort 75% av oset med det luftflöde som är tillgängligt när spjället är öppet.
 
Ok, bara att punga upp då alltså.

Tips på återförsäljare som har ett lite större utbud mottages tacksamt.
 
Jag fick precis i detta nu hem min Franke Underbyggnadskåpa. Men uppenbarligen finns det två standardmått för rör eller slang. Den nya kåpan har 160 i radie och slangen jag har är 125.

Så nu undrar jag bara en sak: Var i norra Stockholm kan man köpa en "reduceringsstos"? Vll få upp denna idag!
 
Tittade på fläktar för ett par år sedan. Idag är det inte många om någon som har diameter 125mm utan det är 160mm som används för att få bättre luftflöden och lägre ljudnivåer.

Den tydligaste skillnaden mellan dem var byggkvaliten. De billiga var gjorda i Kina och gjorda i tunn plåt. För runt 8000 och uppåt var det tjockare plåt och betydligt bättre detaljarbete och passform.

Fjäråskupan är lite dyrare men jämfört med Termex är de prisvärda. Det märks att de lägger en del tid på utveckling.

Rekommenderar att man kontaktar olika näthandlare och frågar om pris även om just den valda varianten inte finns i utbudet. Går att spara en hel del på detta.
 
peterwesterlund skrev:
...
Så nu undrar jag bara en sak: Var i norra Stockholm kan man köpa en "reduceringsstos"? Vll få upp denna idag!
Det finns säkert på varenda "bygghandel" med självaktning, t.ex. K-Rauta.
Eller leta reda på en ventilationsfirma.
 
Fick först panik när jag såg att det inte fanns nånstans på nätet alls typ. Men det finns, och heter olika på alla ställen. Tror det ska finnas på K-rauta här i Täby även om det inte finns på webbsidan. Deras nya webbsida är verkligen katastrof...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.