S Stefan1972 skrev:
Behöver inte vara mattan heller..........så fort det rör sig luft så silas de ju där på mattan. Man ser samma sak i isolering i vissa utrymmen när man river att det kan vara svarta stråk ibland, Det är luften som rört sig där och materialet har agerat "filter".
Intressant. Dvs att partiklarna kommer från diverse andra källor och råkar bli instängt där under mattan?
 
Tack för alla tips och kommentarer. Jag känner mig lugnare eftersom det inte verkar vara en levande påväxt baserat på hur det svarta ser ut, att det inte luktar illa och att underlagsfoamen också är svart och är den troliga källan till partiklarna på mattan. 👍
 
  • Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
H Hell skrev:
Ytterligare våningar med lägenheter! Mögelhundar låter lite overkill. 😅
Om det är så, så kan du glömma att det är mögel. Och du behöver absolut inte oroa dig för att du inte lade in någon extra fuktspärr. Tvärtom kan en sådan göra mer skada än nytta mellan våningar, beroende på hur huset är byggt.

Att det kan klämmas ut både det ena och det andra ur både golv och mattor är inget att förvånas över. Man tröskar golven mer än man tror när man går på dem, även om man inte är medlem i närmaste sumobrottarklubb. Jag minns min första egna lägenhet; den var i ett miljonprogramsområde och hade plastmatta på några golv, och under den låg det ett lager sand, som man använde på den tiden innan underlagsfoamen fanns. Inte nog med att denna med åren flyttat runt så att där hade blivit tämligen kuperat på sina håll: när jag gick från ett rum till nästa kunde jag ibland se hur det kom upp puffar med sand i skarven mellan plastmatta och tröskel. Och jag var plågsamt underviktig på den tiden.
 
+1 på den svarta underlagsfoamen. Det finns flera trådar här på BH om folk som hittat just glittrigt damm som kommit fram runt golvsocklar och trösklar, dock inte svart utan oftare ljusblått eller grönt. Det har sedan visat sig vara just underlagsfoamen som brytits ned.
 
  • Gilla
Hell
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.