Hej. Jag råkade kika under min matta på kontoret och där ser det ut att ha bildats någon slags påväxt på undersidan av mattan längs skarvarna på parkettgolvet. Är detta hälsovådligt? Behöver jag avfukta rummet, slänga mattan? Sanera lägenheten, riva hela flerbostadshuset? 😅 Jag har själv lagt golvet när jag flyttade in för 4,5 år sedan.

Edit: letade upp lite gamla bilder när jag la golvet i kontoret. Jag ser inte ut att ha lagt någon fuktspärr under underlagsfoamen, utan förlitat mig på att plastgolvet agerade fuktspärr. Kommer faktiskt inte ihåg hur jag resonerade. Inser att jag har gjort bort mig på något vis, men behöver veta hur jag ska agera nu.

Oerhört tacksam för tips!
 
  • Mattkant rullad upp vid dörröppning med trägolv, smutsfläckar, skiljer sig från renare område.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum med mönstrad tapet, pågående golvinstallation, avrivna tapetkanter och två svarta mattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle gissa på att det är dem svarta mattorna under som bryts ner och kommer upp i form av damm genom springorna.
 
  • Gilla
Henningelvis och 2 till
  • Laddar…
Intressant! Jag hade inte tänkt på att något sånt skulle kunna hända. Det måste vara väldigt små partiklar som kan klättra sig upp genom parkettens fogar i så fall. Är det här något som är vanligt förekommande? Och vad är det som får foamen att brytas ned egentligen? Är det trycket från golvet?
 
Ta det nu bara LUGNT. Först och främst måste du försöka få klarhet i vad det där böset egentligen är. Går det att tvätta bort? Verkar det konstgjort eller biologiskt? Luktar det, och isf hur? (Finns tonårstjej i familjen eller trängre bekantskapskretsen så ta hjälp av henne för det sistnämnda; jag skojar inte enbart utan menar verkligen att inga andra människor har lika känsligt luktsinne. Däremot kanske du ska undvika att närma dig främmande tonårstjejer på gatan och fråga om de vill följa med in och lukta på dina mattor. Det blir så lätt missförstånd.)

Sedan: Vad finns under det golv du lagt in? Och då menar jag allt, inkl ev gammalt golv, brädgolv — och vad kommer sedan? Trossbotten med sågspån, nästa våningsplan, betonggolv mot gammal sjöbotten, eller vad? Allt det har betydelse för om det kan handla om fukt eller inte.

Börja i den änden, så kan jag hjälpa dig med mordbrand sedan ifall det ännu är aktuellt då.
 
  • Haha
  • Gilla
YuGi och 4 till
  • Laddar…
Jag ska ta mig en närmare titt på det svarta för att se om det går att dra några slutsatser. Jag bor i lägenhet i mitten av huset med betongplattor under parketten. Som man kan se på den bifogade bilden är det plastmatta under parketten+underlagsfoamen. Jag tror att plastmattan ligger an direkt mot betongplattan.
 
Det ser lite glitteraktigt ut vilket jag tolkar som något annat än mögel. 👍
 
  • Ett finger vidrör en yta med mönster och en svart ritning eller skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hehe, inga tonårstjejer i familjen och de på gatan får nog vara ifred. 🤓
 
A
Riva huset käns ju säkrast
 
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
H
H Hell skrev:
Det ser lite glitteraktigt ut vilket jag tolkar som något annat än mögel. 👍
Har svårt
H Hell skrev:
Intressant! Jag hade inte tänkt på att något sånt skulle kunna hända. Det måste vara väldigt små partiklar som kan klättra sig upp genom parkettens fogar i så fall. Är det här något som är vanligt förekommande? Och vad är det som får foamen att brytas ned egentligen? Är det trycket från golvet?
Utan att veta så tror jag att det blir tätt med den täta mattan mot parketten, kan ha bildats fukt som påverkar trät i skarvarna. Har svårt att tro att något kommer från plastmattan när det ligger en foam mellan plastmatta och parkett. Hur ser skarvarna ut, är det någon påverkan på parkettens skarvar? Är det oljat eller lackat golv? Om det är oljat, kan oljan påverka/reagera med mattans undersida, å, andra sidan borde det synas inte bara i skarvarna.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
H Hell skrev:
Hehe, inga tonårstjejer i familjen och de på gatan får nog vara ifred. 🤓
Det är nog kanske bäst i så fall ja.

(Annars har väl en del kommuner eller företag mögelhundar också som de kan ta med sig för provsniffning hos dig, men jag vet inte närmare hur det fungerar.)

Betongplatta under säger du — är det mark sedan under den, eller ytterligare en våning med lägenheter, eller källare?
 
H HEM2121 skrev:
Har svårt

Utan att veta så tror jag att det blir tätt med den täta mattan mot parketten, kan ha bildats fukt som påverkar trät i skarvarna. Har svårt att tro att något kommer från plastmattan när det ligger en foam mellan plastmatta och parkett. Hur ser skarvarna ut, är det någon påverkan på parkettens skarvar?
Min första tanke var också att det blev för tätt mellan matta och parkett. Som @Du och 19till skriver så är det inte plastmattan under som är boven i hens teori, utan den svarta underlagsfoamen som kanske börjat släppa ifrån sig små partiklar.. skarvarna i parketten ser rätt opåverkade ut.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Det är nog kanske bäst i så fall ja.

(Annars har väl en del kommuner eller företag mögelhundar också som de kan ta med sig för provsniffning hos dig, men jag vet inte närmare hur det fungerar.)

Betongplatta under säger du — är det mark sedan under den, eller ytterligare en våning med lägenheter, eller källare?
Ytterligare våningar med lägenheter! Mögelhundar låter lite overkill. 😅
 
H
H Hell skrev:
Min första tanke var också att det blev för tätt mellan matta och parkett. Som @Du och 19till skriver så är det inte plastmattan under som är boven i hens teori, utan den svarta underlagsfoamen som kanske börjat släppa ifrån sig små partiklar.. skarvarna i parketten ser rätt opåverkade ut.
Är det en svart underlagsfoam så är det nog möjligt att den är boven i dramat, att den släpper ifrån sig ”damm”. ”Dammet” kommer ingen väg för det ligger tät matta över.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Behöver inte vara mattan heller..........så fort det rör sig luft så silas de ju där på mattan. Man ser samma sak i isolering i vissa utrymmen när man river att det kan vara svarta stråk ibland, Det är luften som rört sig där och materialet har agerat "filter".
 
H HEM2121 skrev:
Är det en svart underlagsfoam så är det nog möjligt att den är boven i dramat, att den släpper ifrån sig ”damm”. ”Dammet” kommer ingen väg för det ligger tät matta över.
Exakt. Det känns rätt rimligt att det skulle kunna vara på det sättet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.