Så, nu står vi äntligen här med startbesked i startgroparna för att bygga vårt hus. Lösvirke, eko-hus och till stor del självbygge är tanken! Vi köpte tomten hösten 2010 så hittills har projektet inte gått så fort, svärfar har ritat huset och handläggningstiden för bygglov höll inte direkt måttet, men nu känns det som om det satts i rullning och förhoppningsvis kan ta lite fart.

Det är också svärfar som står för expertisen då jag inte har någon egen erfarenhet eller större kunskap om husbygge.

För tillfället är det många bollar i luften, vi schaktar, bygger väg och försöker fixa förvaring, verkstad och uppehållsrum på en gång. Planen är att spränga i det närmaste så vi kan göra klart vägen och kunna börja med grunden, förhoppningsvis står i alla fall den färdig i år. Huset satsar vi på att kunna flytta in i någon gång under nästkommande.



Någon här som har erfarenhet av liknande projekt?

3D.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut som ett väldigt avancerat hus som "har allt"!
Burspråk, glasveranda, takkupor och mansardtak.

Inte är det väl något budgetbygge precis va?

Bygger ni på den tomten som vi diskuterade i din tidigare tråd,
så vore det intressant att få se hur det ser ut på nybyggnadskartan.

Men annars byggde vi ungefär i samma ordning:
Först 100 m väg, gårdsplan och ledningsdragning för vatten, el och tele ca 120 meter.
Och så avlopp med trekammar- och fördelningsbrunn och infiltration.

Sedan husgrund och hus.
Från start med markarbeten till vi flyttade in tog det knappt ett år.
Men då var mycket i huset fortfarande halvfärdigt.
Vi sparade garage och det lilla stallet tills vi hade flyttat in.

Byggaren hade en 20-fotskontainer för verktyg och annat medan han byggde huset.,
ca 5 månader.

Men lycka till med bygget!
Måste vara en trygghet med en sådan svärfar (y)
(Men kanske ställer krav också :rolleyes: )
 
Vi sa runt 130-150 kvm men allt eftersom man började rita så växte de och växte de eftersom man ville ha de och de och si och så :) . Vet ej om jag har diskuterat min tomt tidigare i något forum?

Vi tänkte få upp garaget först ihop med husgrunden, Kan vara bra att ha någonstans att vara och jobba i vinter, om inte annat förvaring där med.

Utan svärfar hade jag aldrig get mig in i detta :)
 
Nu är grävmaskin nr 2 ute! :)

DSC_0002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SC Aero
  • Laddar…
Den här tråden har jag stora förhoppningar på. Ös på med bilder och text vartefter.
 
Hej igen! De har varit mycket nu under en period så har totalt glömt av att uppdatera mig här. Men här kommer lite bilder!
DSC_0166 forum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0185 forum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0058 forum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0044_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0069_1 forum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Skall se om det går att rota fram lite mer bilder på den nya vägen och annat (y)
 
  • Gilla
tittibitti
  • Laddar…
Fick fram 1 bild på vägen, blev inte riktigt de resultatet man hoppades på eftersom bilen som skulle sprida toppgruset tappade lasset mitt på vägen så jag fick dra ut de med grävaren. Men får bli ett till lager till våren och snygga till kanterna, men det blev en stabil väg med minst 1m - närmare 2 m med sprängsten :D
1414252547442.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1414936954126.jpg
 
  • Gilla
tittibitti
  • Laddar…
Hur går det?
 
Trodde inte de var något större intresse så har inte bevakat här inne så mycket :x Men det är färdigt för gjutning. Skall provtrycka golvvärmen och lite småfix innan bara. Kommer då upp med bild!
 
  • Gilla
Lewdis och 1 till
  • Laddar…
Om man inte uppdaterar på 6 månader så är ju intresset från TS inte så stort heller. Mer bilder och text så skall du se att det blir mer som skriver och läser.
 
Jag är ganska dålig på att komma ihåg att gå in här. Men jag skall bli bättre! Om allt går vägen med barnvaker och lite extra folk och allt där till så är de gjutet i slutet av nästa vecka.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Hittade en bild från våran "snörika" vinter som jag tänkte bjuda på!

DSC_0095.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tittibitti
  • Laddar…
Va! Är det Alperna eller?

Vad är det röda mitt i bilden förresten?

Men det var nog ändå tuffare när vi byggde år 2010.
Det var så mycket snö vid påsk i början av april, så de kunde inte göra grunden.
 
Vintern har man haft tur med så man har kunnat hålla på lite hela tiden, men vi hade allt mer snö än så men väldigt kort tid :) . Om du menat de röda bland dom stora stenarna så är det en rotationslaser.
 
Hej! Nu är plattan gjuten. Allt gick bra till en början, enligt väderprognosen var de lite lätt regn men senare uppehåll, men senare på em/kväll drog de in mängder med snö och blåste som bara den och de blev bara söl av allt. Vi försökte glätta men de blev bara "gyttja " av allt. Så kl 5 på morgonen gav vi fan i de och de fick bli som de blev. Jag åkte ut kl 8 på morgonen igen och drog av de värsta överskottet med en skrapa. Under omständigheterna så blev resultatet ändå Ok. Men kunde blivit mycket bättre :) men nu är de gjort och de får bli ett senare problem, är ändå bara en källare :-D nu kan jag iallafall börja bygga uppåt.


DSC_0191.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robert Kooijman och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.