Beppo skrev:
I källaren står en Nibe ved+olja med elpatron med ca 300l intern tank. Vi har tänkt att elda med ved när vi väl är på lats men under renoveringen så tänkte vi att den får gå på elpatronen.
Siffrorna låter inte alls konstiga.

OBS, se för sjutton till att alla spjäll o.s.v är stängda när ni kör på elpatronen. Jag fick tips av sotarn att stoppa in en skumgummiplugg i mynningen mot skorstenen genom pannans sotlucka. Före jag gjorde det, med spjällen så stängda det gick, så strömmade sakta men säkert luft som väl var 40-50 grader varm upp ur skorstenen dygnet runt, nu strömmar ingen luft alls. Fast å andra sidan är väl risken att hela skorstenen rostar sönder istället (jag borde skaffa en såndär "mössa" över skorstenen eller nåt liknande så det inte regnar/snöar in i den direkt)...
 
Värmer upp mitt hus med ved 1 1/2 plan ca 100kvm med 85kvm källare tilläggsisolerat 3 glasfönster gör av med ca 8000 kilowatt och har mellan 17-23 grader vintertid men så har jag inte mycket till fritid för allt eldande ;)
 
Vi gör av med ca 8000 kWh på alla lampor, tvättande, datorer, två frysboxar och sånt krafs.
Värmer gör vi med ved och sol. Hittills pekar prognosen på att kostnaden för det motsvarar ett oljepris på 700 kronor/m³ för oljan.
Då har jag inte dragit från det kort på gymmet som jag inte behöver, när jag kapar ved istället.
 
Hej!
Vi har ett hus från 1972 på 140kvm. Det finns 100 iso i väggar, 170 i tak. (jo, jag ska göra något åt det :-[ ...).
Vi har stora och dåliga tvåglasfönster, oisolerade ytterdörrar, oisolerad platta på mark och direktverkande el. Vi har ca 20 - 22 grader inomhus. Vi har två barn och  tillbringar mycket tid hemma. Vi har en elförbrukning på i snitt ca 18000. Vi bor i ett område med många likadana hus och de jag talat med förbrukar mellan 18 och 22 tusen kwh om året. Vi bor i Blekinge.

mvh fiddeli
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.