TheStills:

Det var väldigt fint på sina håll.. Undrar om de bytt ut vissa saker i efterhand (vissa hade blanka nya skruvar tex?!.

Vissa av de bärande regelverket var dock genommurket plus en del av golvet..(det som inte var/är under tak).. Och alla pyntiga staket var murkna..pga hur de var byggda.. (Man kunde inte luta sig mot staketet för de höll inte)

Så det kändes som det var lika bra att byta ut allt..(måste ju ner under iaf)..
 
Ja förutom taket då :)
 
Uteplatsarbete har stått på tapeten för sommaren.. men värmen har inte gjort det lätt..pust...fast man ska ju ha semester också.. så det blev till att ligga under korkeken på siestan haha (läs päronträdet hehe)

Vi rev det mesta först och sen kollade vi vad som behövde köpas "första svängen".. en plint.. regelverket.. några murblock (då vi beslutat oss för att förlänga delen som var ett steg upp.. en meter ungefär)..tanken är att vi skall kunna glasa in det partiet så småningom..(dvs mittpartiet)..

Vi stötte dock på ett smärre problem.. inte bara golvet var murket.. visade sig att hela nedre delen av "första" stolpen till taket var genomrutten..så vi fick stötta upp och så skarvade vi ihop det (vi hade ingen lust att byta ut hela stolpen, vi vill att alla ska vara lika..så vi får väl stå ut med lite lappning o lagning haha.. :) )

bygge2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bygge3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bygge1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bygge5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Maken uppskattar inte alltid mina idéer och påfund, förstår inte alls varför :rolleyes:
Men de är ofta genomtänkta (ja enligt mig så haha).. och för husfridens skull (tror jag i många fall..) får jag ofta som jag vill!

Nu ska ni inte tro att jag alltid är "a pain in his ass" haha.. men vissa saker är viktigare än andra för mig.. som på uteplatsen golv.. Golvregel var 50 cm skulle jag ha, fix idé oavsett va han sa :rolleyes: (tack och lov va golvet på min sida och i slutänden blev det praktiskt).. Men eg sket jag i va "golvet sa" jag skulle ha 50 el däromkring.. 60 dög inte haha..oavsett hur väldimensionerat det blev..

Jag avskyr sackande/svajiga utegolv..och visst oavsett vad vi satt hade det nog varit bra första fem åren..men jag tänker längre jämt..och merkostnaden är ju försumbar i sammanhanget..

Ville också ha lite stenhögar på mitten av varje golvbjälke.. Ifall det börja sacka lite med tiden..och vi hade lite rester/sten/trä o stoppa in där..(dvs utan merkostnad, men mertid).. Maken höll på att få dåndimpen och han fräste att jag fick fan göra det själv om jag skulle ha nått där.. Det skulle ju inte hjälpa nått och behövdes inte.. Jag sa att det är ok.. Han fick vänta tills jag hade tid att göra det.. Nästa gång jag kom ut var dom där ;)

Så ni som tycker era tjejer lägger sig i det estetiska för mycket..tänk då på mig.. Jag lägger mig i det byggnadstekniska också.. haha.. Ingen rast ingen ro för min gulleplutt :D
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Har införskaffat mg en vattensten nu :) Fick en i födelsedagspresent (fyller år i april..) men det tog lite tid att hitta rätt.. till rätt pris. Normalt gillar jag de svarta/granitfärgade stenarna bättre, men kändes som de som gick lite mot rött skulle passa bättre till huset (och stenen ska stå i rabatten framför huset).. så det var med mixade känslor jag valde.. tror dock det blev helt rätt!

Men jag måste säga att (haha).. stenen var ganska tung och såg "redig" ut när vi kollade på det uppställda exemplaret.. meeeen.. när vi kom hem med den och lutade den mot muren, ungefär där den sen ska stå, såg den pytteliten ut hahaha..nåja, lite porlande ljud nästa sommar och jag är nöjd!

vattensten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ibland händer mer eller mindre roande saker när man börjar med nått projekt. Som i samband med lite målning tidigare i somras..skulle fylla på lite färg på fönsterkarmen.. och skrapade bort ett par bubblor i ett hörn och pang.. så hade hela under fönsterbågen ramlat loss.. där stod man med penseln i handen och en glasruta utan halva fönsterbågen framför sig.. :screwy:

Vi visste att det fönstret var lite (LITE) dåligt.. men inte så dåligt att några bubblor med färg var det enda som höll det samman..

Babe fick då prova på fönsterrenovering för första gången, dessutom helt oplanerat :)

fonsterlagning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi fyllde på med finmaterial i fönstret(man tager vad man haver..).. så den nya delen på fönstret är numer ek hehe :)
Och då vi kittat med linoljekitt..så var vi tvungna att vänta på att det skulle hm.. "torka".. innan vi kunde måla.. men nu är det dags!
 
Nån som har ett hum om vad det kan kosta att anlita en plåtslagare?
Både lite nyfiken på vad det kan kosta att lägga plåttak på ett litet burspråk .. Samt vad det kan kosta att fixa lite mindre saker såsom läcka runt skorsten ..

Har de dyr timpenning? :)

..undrar också om det är en plåtslagare eller nån annan (snickare/takläggare) man ska vända sig till vid diskussion om ett befintligt plåttak (sånt där veckat/korrugerat )som verkar läcka kring hm nock alt/och hörnkonstruktion..

Nån som vet?
:cool:
 
Hur gör man eg när man har en handledare på trappen utanför i hm järn (eller liknande material) som man tänkt pyssla i ordning (tvätta, skrubba, måla).. men där rosten ätit sig igenom på ett par ställen (inte nått stort)..finns det något man kan fylla i? typ spackla? hmm.. har aldrig funderat på det där tidigare..

Nån som har nån idé?

:rolleyes:
 
thomas33 skrev:
Chemical Metal Plastic Padding fungerar om det inte är så att bärigheten på räcket har blivit dålig.
[länk]
Tackar (y)

Nej det är bara (så vitt jag ser) "ändknoppen/arna" som fått sig ett par små hål - men de blir nog lite större när man börjar skrapa bort själva rosten.. sen får man ju hoppas att färgen på övriga räcket inte döljer några större hemligheter..
 
Jag är nöjd! Det är liksom inget viktigt egentligen.. (mer än att jag ville ha det där.. och fick det tillslut..) det är så elegant uppallat som det bara kan bli.. :rolleyes: .. "man tager vad man haver" haha.. :)

uppallat.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvläggningen ute fortsätter i mer planerad regi, tycker det börjar se bra ut nu.. babe var smart och bar dit trallen (och la lite halvt på plats) innan han började skruva.. så fick han en "sittbänk" på köpet medan han skruvade.. ;)

golvet.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
"Stolpen" på bilden skulle troligen inte överlevt en vinter till därför var årets projekt att renovera den... och vi vågade inte börja riva balkongen innan vi stöttat upp burspråket!

uppstöttning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två stöttor senare..så var det bara att riva ner skiten.. och det gick snabbt faktiskt. Försökte man ta ut en skruv ur trallbrädan så makulerades golvregeln under istället.. och hammarbandet sprack typ.. jäkla tur man hade byggställning och jobbade utifrån!

stallning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En del bitar var bättre än andra.. men blev rejält med sopor.. och lite att elda med till vintern också.. (mycket var inte impregnerat, vi är lite oense om nått egentligen var det.. tom dom på soptippen är oense haha)

sopor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Återbyggnad på g.. fick passa på att ta de tunga grejerna medan långväga semesterfirare var här.. så vi kunde få hjälp med att lyfta/bära lite tunga saker.. (det är nackdelen med att inte känna folk i närheten som man kan be om hjälp.. när man själv har kass rygg, man blir verkligen "handikappad" när man håller på med vissa projekt - vissa grejer måste man vara två på..)

aterbyggnad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


aterbyggnad2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


aterbyggnad4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


aterbyggnad3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ligger lite efter, hänger inte med.. meeen sektion ett två och tre av uteplatsen på framsidan är klara.. har dock inte hunnit fotografera sektion 1 och 3 (eller ja..2.. kalla dem vad ni vill haha)

Här kommer bild på sektion 1.. blev bra.. saknas ett par plankor åt sidan, som ska ligga åt andra hållet.. och så ett trappsteg nedanför dem (blev lite högt när vi flyttade kanten, så vi får göra ett trappsteg helt enkelt)

golv_klart1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ni kan också se att nästa sektion av golvet är påbörjat.. redan då :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Varför jag kallar dem "olika sektioner"? Ja jo.. det är ju så de förhåller sig till varandra.. mittenbiten (den delen som är klar på bilden ovan) är den vi planerar att glasa in.. den delen man skymtar bortåt.. som är påbörjad.. är den utan tak.. och den tredje delen som jag står på när jag fotar.. det är den delen som är ett trappsteg ner och dessutom lite hm "entre" till logen och lgh.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.