Nej! Gör inte det, för då skall det bli utgrävning som fastighetsägaren får betala och en lång väntan innan det kan byggas klart.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Spännande utgrävning, ni kanske hittar några fynd från bronsåldern!
Haha, kunde ju vara lite spännande.. men det enda vi hittar under den där golvbrunnen är nog källarvåningen under.. ;):cool:

I trädgården väntar vi oss benbitar varje gång vi gräver dock! Några tidigare ägare/hyresgäster försvann spårlöst här för många år sedan - med alla sina saker/ägodelar kvar :oops::surprised:
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Idag revs golvet (y) gammalt hus, gamla bjälkar.. borta i hörnet är det bara smulor.. i duschen (inte på bild) var den stora bjälken blöt och lite murken.. men kommer få sitta kvar.. ska få torka upp nån vecka och penslas med lite medel.. sedan kommer nytt bjälklag runt om.

Förhoppningsvis inget mer tillskott av fukt där sen!

Renoveringsarbete i gammal byggnad, utsikt av rivet golv och gammal källartrappa, byggavfall synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


..det som skymtas därnere i källaren är en gammal källartrapp

(en gång i tiden fanns där en bakugn, tyvärr inget vi kunde återställa med rimliga medel.. de hade redan, tidigare ägare, hunnit gjuta igen halva skorstenen.. rivit ner hälften av teglet och stuckit igenom en stålbalk. Vi funderade nämligen på att ev försöka återställa den om det varit möjligt, tog hit en byggnadsvårdare som fick kika lite, inte värt pengarna tyvärr)
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Delvis monterat ljust grått skåp från IKEA Godmorgon serien på en trägolv med montageinstruktioner och verktyg runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skåp numero två monteras nu.. (av tre)

Delvis monterat ljusgrått IKEA Godmorgon skåp med öppna lådor, mot trägolv och kartongemballage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är skåp ett som sattes ihop igår kväll (y)

IKEA Godmorgon ”Kasjön”.. ljust grå stomme och luckor/lådfronter. Färgen verkade passa perfekt mot mattan och bryta lagom mot det vita på väggen..

Får väl se om det stämmer när det väl sitter på plats!
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Installationsklart badrumsgolv med golvvärmeslingor och nät, redo för flytspackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvvärmeslingan och nät kom på plats häromdagen..


Idag är Mr Mattläggare på plats för att flytspackla badrummet! Börjar se en ljusglimt därframme i horisonten..

Idag var det isigt/frostigt ute och då var det inte lika ”mysigt” att gå ut på toaletten..

Men man vaknade ju iaf ;)
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Nyinstallerad mörk marmormönstrad matta med fuktskydd i ett rum med vägguttag och rör redo för kakling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Igår blev mattläggningen klar och fuktskyddet, idag påbörjas kaklingen :)

(tyckte fuktskyddet matchade mattan bra haha, maken säger att det blir ju billigare om vi ”slutar nu”.. )
 
  • Gilla
  • Älska
mindis och 3 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Snygg matta! Men borde den inte gå upp ca 10 cm på väggen?
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Snygg matta! Men borde den inte gå upp ca 10 cm på väggen?
den går nog upp närmare 15 cm iaf.. bara det att den gömmer sig under tätskiktet på väggen! De överlappar ordentligt så att säga (y)

Idag började det kaklas därinne :D väggarna ska bli vita med mörk fog (snäppet ljusare grå än i det andra badrummet vi gjorde, men ändå mörkare än vad som nu anses vara ”normalt”).

Som jag sa till kakelnisse.. ” tunnelbanelook ” :cool:
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Så här?
[länk]
Eller så här?
[länk]
Eller...?
[länk]
Eller kanske...?
[länk]
Eller...?
[länk]

Är rädd du var lite otydlig i din beställning... :devilish:
Haha.. nu ska vi inte vara sådana!

Såhär va tanken..
En delvis kaklad vägg med fönster och byggverktyg i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


.. och tack och lov så är det där dessutom min vägg (på bild) ;)

Så fiiiiiinnnnn.. :love: (hoppas på några till - färdiga väggar alltså)
 
Redigerat:
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Så här?
[länk]
Eller så här?
[länk]
Eller...?
[länk]
Eller kanske...?
[länk]
Eller...?
[länk]

Är rädd du var lite otydlig i din beställning... :devilish:
Det hade ju varit lite komiskt om Snigla kom hem och upptäckte att "kakelnisse" hade gjort hennes badrum i stil med Kungsträgårdens tunnelbanestation.

sam_1034_54823ac5ddf2b30a40e4f59c.jpg
 
  • Haha
  • Gilla
PellePeps och 3 till
  • Laddar…
Men häftigt! :cool:
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Hade varit ett unikt badrum iaf... :D
 
Mina tunnelbaneväggar är klara och ska fogas imorgon :)

Kaklad vägg med uttag för vatten, avlopp och el inför installation av kommod och belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handfatssidan: hålen som syns är till för vatten, avlopp och eluttag i kommoden. Sladden som hänger ner är till spegelbelysningen.

Nyinstallerade tunnelbaneväggar i badrum med olika installationshål och en nerhängande sladd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Duschsidan: Två hålen mitt på väggen är vattnet till blandaren/takduschen. De andra hålen är förberedande saker jag ville ha gjorda direkt, trots att de kanske aldrig behövs eller ser speciellt snygga ut. Fast ett av dem går till handdukstorken! Den tänker jag använda hehe.

De andra är el, vatten och avlopp till framtida tvättmaskin/tt (ej planerat att använda nu, bygger ju tvättstuga på annat håll.. men det ska finnas möjlighet att tvätta i huset.. både om nått händer oss så vi inte kan gå över till andra huset o dess trappor och tvätta.. samt om man någon gång säljer och de vill ha egen tvättmaskin inne i huset) - jag ville också prompt dra igenom rör till element.. så man kan sätta dit ett va-buret element igen OM den elektriska golvvärmen nån gång går sönder... (ja jag vet.. livrem och hängslen, men nu är det korrekt genomfört.. och man har möjligheten att komplettera/ersätta golvvärmen).

Nytt badrum med nylagda vita tunnelbaneplattor och förberedda installationer för vatten och el.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Duschsidan igen, men man skymtar också toaväggen.

Nyrenoverat badrum med kaklade väggar och fönsterutsikt mot en lantlig gård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Andra fönsterväggen, som kommer nästan helt att täckas av dörren in (som innan).. ja, ni läste rätt - dörren kommer för ovanlighetens skull att gå inåt. Till allas förtret tror jag! Har diskuterat med både snickare och mattläggare om saken (de ville inte ha den inåt).

Men mitt beslut var genomtänkt (det var inte för det var estetiskt snyggare eller så) och det gick inte att rubba.. inte ens fast maken gränsade lite mot att hålla med "de andra". Jag sa bara att då blir det ingen dörr till toaletten alls om det ska vara så..

Varför kanske ni undrar?
Det är som så att det har en liten hall utanför (den vi använder hela tiden) och det finns två dörrar till därinne plus en garderob med två dörrar.. de skulle ta i varandra allihopa! Även om vi nu kommer ta bort en är det inte varken brandsäkert eller direkt användarvänligt att låta den gå utåt (den täcker då ytterdörren istället). Låter vi den gå in i badrummet, så täcker den 70 procent av fönstret där.. men vi har som sagt ett fullstort fönster till i rummet (ingen ljusbrist). Dörren är då inte i vägen för något annat och man kommer in och ut som man ska (både i ytterdörren och toalettdörren). Lite körigt vid handfatet kanske.. men inte om dörren står öppen eller är stängd.. (bara när man öppnar och stänger så att säga).

De fick göra en specialtröskel (fuktskyddet..) till dörren.. men sådana problem är ju till för att lösas.. och nu är de lösta :)

Panoramabild av ett badrum under renovering med kakelväggar, diverse installationshål och en hängande sladd för belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog också en knäpp panoramabild som jag bjuder på.. den e lite kul tycker jag ;)

IMORGON ÄR DET DAGS FÖR FOGNING! :ok:
 
Redigerat:
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Snyggt, om än inte den häftigaste tunnelbanestationen. :cool:
De' ä la änna en änd-station. :crysmile: (OBS, Göteborgshumor)

Bra att du stod på dig om dörren, Tycker du gjort rätt.
Även sunt tänk med radiatoranslutning mm.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.