Jisses vilken färgmiss det blev :eek: jag hittade ett tillfälle igår att börja måla pallkragarna..
Men .. Vilken jäkla färgnyans jag valt! :x hur gick det där till eg? Jag blir mörkrädd..

Jag har inte valt den där!! Självlysande slimegul med ett grönt stänk...
Så långt ifrån gräsgrönt det finns grr..

Maken är supernöjd med att det var jag som varit på färgaffären, så jag inte kan skälla ut honom för att "han valt fel" haha..

Färgaffären skulle försöka rädda mig och min färgheder.. skulle få hämta burken idag!
Till mitt försvar, tom maken höll med mig om att färgen vi fick INTE såg ut som på "provlistan" jag valt från!
 
  • Gilla
Solar53
  • Laddar…
Det där råkade vi ut för när vi skulle måla om huset förra sommaren! Skulle byta kulör på vindskivorna, från vita till röda. Valde ut en snyggt vinröd ton. När vi började måla blev det orange... Visade sig att det hade varit fel i receptet i datorn hos färghandlaren! Fick såklart nya burkar utan kostnad.
 
Jag visade färghandlaren färgkoden från senast inköpta burk (av dem) och de blanda till en 10 liters hink.

Bad om att få se resultatet och blev lite förvånad när färgen var bebisdiarre-färgad. Skulle ha "Röd-tradition".

Bara för färghandlaren att ställa på REA-pallen och blanda en ny. De hade slagit fel på 1 siffra.....
 
simpa81 skrev:
Det där råkade vi ut för när vi skulle måla om huset förra sommaren! Skulle byta kulör på vindskivorna, från vita till röda. Valde ut en snyggt vinröd ton. När vi började måla blev det orange... Visade sig att det hade varit fel i receptet i datorn hos färghandlaren! Fick såklart nya burkar utan kostnad.
Ops, ja det felet kan man ju också råka ut för.. men då är iaf fördelen att man får nya burkar (utan extra kostnad så att säga). Men fortfarande lite surt när man åkt hem med grejerna och börjat (påbörjat) projektet.. det stannar ju liksom av..

Här blev det till att försöka rädda det som räddas kan haha.. kan tala om att det gick sådär..
Hade det varit färg till huset hade det varit värt en ny färgburk (färg är dyrt), men när man ska måla pallkragar känns det inte lockande att lägga ut ett par tusen till för färg om jag säger som så.. de har ju inte ens en hållbarhetstid i samma klass med färgen hehe

De är nu målade.. (en strykning) med en väldigt lysande grön (men mer grön än först, då den gick mer i gult) färg.. och det sticker helt klart ut.. men första chocken har lagt sig och jag försöker se lite längre fram (när växter, spaljer/pergolas/grindar/staket osv är på plats).. kommer inte synas fullt så mycket då..

Kommer dessutom mörkna vid andra strykningen (lite iaf - hmm - hoppas jag!)

Men vad lärde "vi" (jag) oss av detta då..
.. JAG SKULLE VALT SVART SOM JAG TÄNKTE HELA TIDEN!
 
Noseone skrev:
Jag visade färghandlaren färgkoden från senast inköpta burk (av dem) och de blanda till en 10 liters hink.

Bad om att få se resultatet och blev lite förvånad när färgen var bebisdiarre-färgad. Skulle ha "Röd-tradition".

Bara för färghandlaren att ställa på REA-pallen och blanda en ny. De hade slagit fel på 1 siffra.....
Aouch, surt för dem.. 1 siffra fel i färg kan verkligen få katastrofala följder..
..och ja "diarrefärgat" och röd.. är inte direkt lika.. men du hade ju tur, för det lät som du iaf tittade på plats hur färgen såg ut (innan du åkte hem) :)
 
mynta.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vädret kanske inte är kanon härnere, men myntan växer av bara attans i rabatten.. (den brukar vara duktig på att sprida sig och växa, men trodde även den skulle känna av det dåliga vädret - men icke) och mojitosarna har serverats ett flertal gånger härhemma.. hehe :)

Recept för en nyfiken: Mojito (trevlig sommardrink)

Vi har också planterat marockansk mynta i en "hink" (så den inte ska sprida sig) i kryddlandet nyss..
Någon som vet något om smakskillnaden på alla dessa olika myntor?
 
Men idag måste du haft bra väder? Här var det kanon :)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jajamensan! Idag har solen strålat och värmen infunnit sig.. *riktigt nöjd faktiskt* :D

Har klippt lite mer gräs, rensat lite ogräs..köpt blommor till trädgården (utförsäljning av div sommarblommor) ..vattnat.. Och hittat en groda på tomten..av nån anledning blir jag glad av grodor hehe ..

Hoppas på lika fint väder imorrn!
 
Det hoppas jag med. Grannen fyller 50 och har öppet hus, men prognoserna säger regn :/
 
Ramnemark skrev:
Det hoppas jag med. Grannen fyller 50 och har öppet hus, men prognoserna säger regn :/
Blaha, här var det då inte speciellt fint väder idag (kan ändras! Hoppet är det sista som överger en sägs det..). Hoppas att ni fått bättre så ni kan partaja ute med grannen (y) brukar underlätta med fint väder när man fyller jämnt.

Ha så kul ikväll/idag :)
 
Vår mynta är likadan, bra att den är i pallkragen då den tagit över allt i den :)
Kan tipsa om ett till recept http://www.ica.se/recept/vattenmelondrink-626913/

Sedan lägger man till ofärgad Rom efter eget behag (tar ganska mycket innan man känner smaken av den ;) )
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Lät somrigt värre, måste testas! ..sägs ju att sommarvärmen ska infinna sig här nu..nån dag iaf ;)
 
Redigerat:
Lexington skrev:
Tareq Taylor gjorde ett inslag i SVTs "Trädgårdstisdag" om olika mynta.
Dock kommer jag inte ihåg vilket avsnitt det var? men alla finns play. Någon annan har kanske koll på vilket avsnitt?
[länk]

Edit: Hittade, avsnitt 6 från ca 37:40! [länk]
åhå, ska genast kika lite :D Tackar för tipset! (y)
 
Idag var det ju kanon väder. Skönt att sommaren äntligen kom :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.