prototypen skrev:
Att sänka VVB från 85 till 65 gör STOR skillnad.
Det gör mycket att vattnet är 45 grader varmare än 25 till ditt duschvatten.

Protte
Helt klart stor skillnad. Men, upplevelsen är att dessa 200 (65)+160liter (50gr) vv tar slut fortare än vad som borde vara möjligt.

200 liter 85 grader + 160 liter 50 grader är enormt mycket 40 gradigt vatten, designat för att kunna störttappa ett stort bubbelbad och fortfarande kunna duscha.
 
Om VVB är trasig så har du ju 200l kallvatten som står, känner sedan blandningsventilen av att VV från värmepumpen är lite för kallt så shuntar den ju på med det kalla vattnet och kyler på så sätt varmvattnet.
 
Men nog borde elvb fungera - den drar ju 3kW enligt elmätaren. 3kW kan inte gärna gå upp i rök....:)
 
växelventil skrev:
Hej Då är det bara prova och se.Har för mig att jag har varit på några 1210 och det sitter en luftning ovanpå vpn men kommer inte ihåg vilken som du kan prova att lufta när den gör varmvatten.Samtidigt om du har en radiator som sitter närmast vpn kan du känna på tilloppet och kolla så att inte växelventilen läcker igenom när den gör varmvatten.Du känner att tilloppet blir kallare.
Närmast klassiskt Nibefel om jag förstått saken rätt. Jag fick byta växelventil direkt.

Annars borde det hela vara lätt att felsöka. Skaffa några anliggningstermometrar med fjäder, kostar en 50-lapp styck på exvis Rinkaby Rör. Sätt en före el-VVB och en efter. Sedan har du bra koll.
 
  • 2985_1.jpg
Hej! Det sitter våran kära honeywell växelventiler på dom flesta vpv av äldre modell(fram till 2010 sedan är det kulventil som fungerar bättre).Problemet är att när det blir över 50grader på framledningstemperaturen så sväller insattsventilen och fettet som den är insmord i försvinner så den börjar gå trögt och tillslut så går den inte ända upp/ner när den växlar och det blir inte bättre av när cp går och insattsventilen inte tätar helt så läcker den in avkyllt vatten från returen så vvb blir nerkyllt när den kör på värme.Personligen tycker jag den verkar funka bättre på niben än på thermian men som sagt ganska enkelt att byta och kostar 249+moms men jag tror inte det är ts problem men skadar inte att kolla.Man kan även känna på spaken så det inte är glapp/spel när den står öppen.
 
MathiasS skrev:
Nix!
Konstigare saker har hänt. Min elcentral hade en grov kabel som satt direkt på strömskenorna och bort från min fastighet utöver matarkabeln!
 
Jag råkade ut för nått liknande att varmvattnet tog slut nästan på en gång. Det var den inbyggda varmvattenberedaren som sprungit läck inne i tanken. Den var då ca 10 år gammal. Se om du kan provtrycka beredaren.
 
Hmm....om beredaren rostat sönder skulle jag ju ha tappvattentryck (5kg) radiatorsystemet när växelventilen står i läge för varmvattenvärmning. Så är det inte.

Att provtrycka beredaren är ju rätt enkelt egentligen, men bökigt...... ska testa lite baserat på övriga tips i tråden i helgen och se vad vi får fram. Enkla saker först! :)
 
Även utan VP borde din 200 liters beredare räcka länge, enkelt att mäta tempen ut ur beredaren, mäta flödet ur duschen (klocka fyllning av en hink) och beräkna om du ens har 200 liter varmvatten ur beredaren.

Ett möjligt fel på beredare med anslutning under är att röret som ska hämta vatten i toppen rostar av, då går kallvattnet direkt ut i VV-röret.
 
Ska försöka hinna med lite tester i helgen, sedan jag justerade VPn har jag dock inte haft någon vattenbrist.

Denna elvb är en golvstående OSO med toppanslutning för både in och utlopp.

Återkommer!
 
  • Gilla
frazor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.