Entren,köket och vardagsrummet är ryggåstak. Var föredrar ni ni vi ska placera vår trappa upp till loftet? Vilka placerings alternativ finns? Vilken trappa föredrar ni som passar vår planlösning? Kom med förslag.
 
  • Ritningsplan och sektioner av ett hus med ryggåstak, som visar intern layout i förfrågan om trappplacering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av en bostad med ryggåstak som visar placering av kök, entre, vardagsrum och loft med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålad trappa med sirligt räcke leder upp till ett loft i ett ljust rum med ryggåstak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Hej
Trappa
Jag har tittat på er trappa och den blir 4350 lång med 16 steg om varje "sättsteg" är 170 mm högt. En bekväm trappa 290 mm att sätta foten på i varje steg. Det finns ett angivet läge för en trappa på er skiss och jag undrar om den är för kort. Trappan börjar väldigt snabbt när man kommer in och gör hallen lite trång tror jag eftersom man vill ha klädhängning och garderobsyta i en hall, dessa brukar man rita in. Å andra sidan kan man inte lägga trappan mot andra väggen eftersom möblerbar yta i vardagsrummet läs väggyta, är det snålt med. Samtidigt som just den här ytan inte verkar kunna brukas till mer än en TV och lite blommor.

Energital
Det verkar vara mycket fönster och ni gör nog klokt i att försöka uppskatta energikostnad på huset. Antagligen stänger man inte av upp till loftet vilket gör att man måste se till att få det varmt nere på golvnivå, golvvärme, och värma upp mycket luft eftersom varm luft stiger uppåt. Jag är rädd att energitalet sticker iväg. På grund av alla fönster blir en stor yta svår att använda och som en transportyta - det är ytan från trappan fram till altandörren.

Ljus
Ni har takfönster på loftet men de ser små ut i förhållande till allt ljus som finns där nere, jag är rädd att man kommer att uppleva det som mörkt däruppe i allrummet och ni får vara beredda att se till att skaffa extra belysning som jag ser det. Då utgår jag från att utrymmet är avstängt med ett räcke. Det som sker är att ögat mäter ljuskvaliteten i rummet där uppe som mörkt eftersom det är så stor skillnad mot det starka ljuset där nere.

Har du blivit klokare på det här svaret?
 
N Nylenskavillan skrev:
Hej
Trappa
Jag har tittat på er trappa och den blir 4350 lång med 16 steg om varje "sättsteg" är 170 mm högt. En bekväm trappa 290 mm att sätta foten på i varje steg. Det finns ett angivet läge för en trappa på er skiss och jag undrar om den är för kort. Trappan börjar väldigt snabbt när man kommer in och gör hallen lite trång tror jag eftersom man vill ha klädhängning och garderobsyta i en hall, dessa brukar man rita in. Å andra sidan kan man inte lägga trappan mot andra väggen eftersom möblerbar yta i vardagsrummet läs väggyta, är det snålt med. Samtidigt som just den här ytan inte verkar kunna brukas till mer än en TV och lite blommor.

Energital
Det verkar vara mycket fönster och ni gör nog klokt i att försöka uppskatta energikostnad på huset. Antagligen stänger man inte av upp till loftet vilket gör att man måste se till att få det varmt nere på golvnivå, golvvärme, och värma upp mycket luft eftersom varm luft stiger uppåt. Jag är rädd att energitalet sticker iväg. På grund av alla fönster blir en stor yta svår att använda och som en transportyta - det är ytan från trappan fram till altandörren.

Ljus
Ni har takfönster på loftet men de ser små ut i förhållande till allt ljus som finns där nere, jag är rädd att man kommer att uppleva det som mörkt däruppe i allrummet och ni får vara beredda att se till att skaffa extra belysning som jag ser det. Då utgår jag från att utrymmet är avstängt med ett räcke. Det som sker är att ögat mäter ljuskvaliteten i rummet där uppe som mörkt eftersom det är så stor skillnad mot det starka ljuset där nere.

Har du blivit klokare på det här svaret?
Tack för ett långt svar. Vi ska fundera utifrpn dina tankar. Om man nu måste ha en trappa upp var ska man placera den, anser du? Vi har tänkt på tv-väggen och flytta tv:en mot den andra mindre väggen.
 
  • Gilla
Nylenskavillan
  • Laddar…
Edit: glöm vad jag skrev.
 
Redigerat:
Vad skall ni ha loftet till?
Jag hade nog funderat på en spiraltrappa precis "nedanför" teven så som planlösningen är nu.

Lite knöligare att gå i och få upp möbler via, men som sagt, det beror på vad ni skall ha loftet till för något.
 
Jag tycker att ena sovrummet är "onödigt" stort. Vad ska det rummet användas till? Jag tänker att man kanske kan använda en del av det rummet till trappen på något vis.

Ritning över husvåning med markerat stort sovrum och trapphus, indikerande planerad förändring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N
Hej
Filen har modifierats i AutoCad och sedan Paint. Ett alternativ till spiraltrappa vore att spegla hela sovrumsdelen men låta entrén ligga kvar. Dagens trappa fungerar inte, det är 1600 mm att gå under och då slår man i huvudet. Ditt foto visar på en stege / en lejdare. Vill ni ha en stege att kliva upp på eller en spiraltrappa? Ert masterbedrum på 18m2 är bra, men att ha två så stora rum behövs inte. Jag har minskat ert stora rum nummer två - det skulle kunna bli 12 m2 men är nog större här. Ert lilla rum är 10 och det är stort.

Klarar ni er på det är materialet? Planen är i 1:100 om den trycks ut på en A3 a. Eventuellt behövs konstruktionen justeras om ni speglar planen / sovrumsdelen.
Ritad planlösning av ett hus med dimensioner, spiraltrappa och markerade rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
N Nylenskavillan skrev:
Hej
Filen har modifierats i AutoCad och sedan Paint. Ett alternativ till spiraltrappa vore att spegla hela sovrumsdelen men låta entrén ligga kvar. Dagens trappa fungerar inte, det är 1600 mm att gå under och då slår man i huvudet. Ditt foto visar på en stege / en lejdare. Vill ni ha en stege att kliva upp på eller en spiraltrappa? Ert masterbedrum på 18m2 är bra, men att ha två så stora rum behövs inte. Jag har minskat ert stora rum nummer två - det skulle kunna bli 12 m2 men är nog större här. Ert lilla rum är 10 och det är stort.

Klarar ni er på det är materialet? Planen är i 1:100 om den trycks ut på en A3 a. Eventuellt behövs konstruktionen justeras om ni speglar planen / sovrumsdelen.
[bild]
Vi har också kommit fram till att man slår i huvudet vid entren där det blir 155cm-180cm. Därför kan man bara gå upp vid punkten där du la spiraltrappan det blir ca170-190cm.
Dessa två alternativ tänkte vi att vi har.
Varför anser du att spiraltrappa vore bästa lösningen?
Vad anser du om dessa två trappplaceringar? Är det något vi behöver tänka på?
Är verkligen tacksam ang dina tankar.
 
  • Ritning av bostadsplan med markerade områden där huvudet kan slå i, och spiraltrappa indikerad med röd pil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av en våningsplan med markerade låghöjdsområden och två trappplaceringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Nylenskavillan
  • Laddar…
L Låset skrev:
Jag tycker att ena sovrummet är "onödigt" stort. Vad ska det rummet användas till? Jag tänker att man kanske kan använda en del av det rummet till trappen på något vis.

[bild]
Vi tänkte ha ett stort barnrum från början. När barnen blir äldre lägga för en vägg mellan de två fönster då rummen blir då 9kvm.
Tror du att trappan går att placera såhär?
 
  • Arkitektritning av en våning med markerad potentiell plats för trappa och planering för framtida vägg i ett barnrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
tensiden tensiden skrev:
Vad skall ni ha loftet till?
Jag hade nog funderat på en spiraltrappa precis "nedanför" teven så som planlösningen är nu.

Lite knöligare att gå i och få upp möbler via, men som sagt, det beror på vad ni skall ha loftet till för något.
Loftet tänkte vi använda för det mesta för förvaring. Sen tänker vi att barnen kan använda som allrum framöver när de bli större. Vad tror du att dra rör till toalettstol och handfat? Behövs det?
Varför anser du att spiraltrappa är bästa lösningen?
 
N
N Nylenskavillan skrev:
Hej
Filen har modifierats i AutoCad och sedan Paint. Ett alternativ till spiraltrappa vore att spegla hela sovrumsdelen men låta entrén ligga kvar. Dagens trappa fungerar inte, det är 1600 mm att gå under och då slår man i huvudet. Ditt foto visar på en stege / en lejdare. Vill ni ha en stege att kliva upp på eller en spiraltrappa? Ert masterbedrum på 18m2 är bra, men att ha två så stora rum behövs inte. Jag har minskat ert stora rum nummer två - det skulle kunna bli 12 m2 men är nog större här. Ert lilla rum är 10 och det är stort.

Klarar ni er på det är materialet? Planen är i 1:100 om den trycks ut på en A3 a. Eventuellt behövs konstruktionen justeras om ni speglar planen / sovrumsdelen.
[bild]
Hej,
Jag valde denna lösningen för att man väljer att lägga trappor i anslutning till entrén om det är möjligt, men att gå upp inifrån korridoren intresserade mig med tanke på de sociala samband som bildas. Vilket alternativ ni än väljer så bygger det på att det rummet som också låset pekar ut måste bli mindre.

Att spegla planen skulle göra att rummens längd , alltså utrymmet att lägga på trappa skulle bli längre och man går upp i trappan från entrén .
Spontant anser jag att det är ett av de tre lösningar ni kan välja. Er lösning nummer två väljer jag bort, av olika anledningar, jag kan skissa på det i slutet av veckan.


Spiraltrappan gör att ni har väggyta kvar och kan behålla era dubbla dörrar ut. Den är lätt och eventuellt ser man igenom den. Den tar alltså inte mycket utrymme vare sig praktiskt eller i upplevelsen av rummet . Just nu ser jag alltså tre möjliga lösningar.
 
Redigerat:
M Meli90 skrev:
Loftet tänkte vi använda för det mesta för förvaring. Sen tänker vi att barnen kan använda som allrum framöver när de bli större. Vad tror du att dra rör till toalettstol och handfat? Behövs det?
Varför anser du att spiraltrappa är bästa lösningen?
Spiraltrappa tar upp mindre yta och om ni ändå inte skall gå i den ofta så...

Men överlag gillar jag väl inte planlösningen. Jag tror absolut inte på att dela av det där sovrummet till två. Det blir 8,5m2 per sovrum (tänk på att väggen bygger en del) och de blir väldigt långsmala.
 
tensiden tensiden skrev:
Spiraltrappa tar upp mindre yta och om ni ändå inte skall gå i den ofta så...

Men överlag gillar jag väl inte planlösningen. Jag tror absolut inte på att dela av det där sovrummet till två. Det blir 8,5m2 per sovrum (tänk på att väggen bygger en del) och de blir väldigt långsmala.
Tack, vi ska ha med oss dina tankar och tips.
Ang sovrummet kan jag fkt hålla med att det blir avlånga mindre rum.
Vad hade du ändrat ang planlösningen (vad är du inte gillar)?
 
N Nylenskavillan skrev:
Hej,
Jag valde denna lösningen för att man väljer att lägga trappor i anslutning till entrén om det är möjligt, men att gå upp inifrån korridoren intresserade mig med tanke på de sociala samband som bildas. Vilket alternativ ni än väljer så bygger det på att det rummet som också låset pekar ut måste bli mindre.

Att spegla planen skulle göra att rummens längd , alltså utrymmet att lägga på trappa skulle bli längre och man går upp i trappan från entrén .
Spontant anser jag att det är ett av de tre lösningar ni kan välja. Er lösning nummer två väljer jag bort, av olika anledningar, jag kan skissa på det i slutet av veckan.


Spiraltrappan gör att ni har väggyta kvar och kan behålla era dubbla dörrar ut. Den är lätt och eventuellt ser man igenom den. Den tar alltså inte mycket utrymme vare sig praktiskt eller i upplevelsen av rummet . Just nu ser jag alltså tre möjliga lösningar.
När du har tid vore vi tacksama att du visar de tre lösningarna du ser och förklarar dina tankar.
Vi har nämligen ändrat såhär planlösningen, några små ändringar.
 
  • Arkitektonisk ritning av en bostadsplanlösning med benämnda rum och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av en bostadsplanlösning med beteckningar för olika rum och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
M Meli90 skrev:
När du har tid vore vi tacksama att du visar de tre lösningarna du ser och förklarar dina tankar.
Vi har nämligen ändrat såhär planlösningen, några små ändringar.
Hej
Jag gillar er egen idé bäst. Ingången till rummet är under trappan nära vardagsrummet och det verkar vara 2 meter i höjd vid den punkten i skissen. Det betyder att det är möjligt att korrigera och få perfekt och bra. Vilplanet kan man förlänga och ställa dit en stol och sitta och titta ner med en kopp te i knät om man vill. Man kan också låta vilplanet sticka ut över vardagsrummet ( eftersom höjden sannolikt kan justeras ) och sitta och se ner på det, om man nu inte hellre vill luta sig mot ett räcke högst upp.

Att gå så som ni ändrat idag är perfekt om det vore nära entre dörren. Stämmer måttet så att trappan får plats den här gången? Jag sade tidigare att det är för lite väggyta till vardagsrummet för att ha god möblerbarhet där och ert eget förslag är därför bättre än det som ni ändrat till just nu. Som ni ändrat nu tycker jag att vardagsrummet är förstört. Ert hus är stort och ett opraktiskt vardagsrum som blir svårt att möblera bygger ni till. Vardagsrummet är den yta där ni kommer att tillbringa mycket tid tillsammans, ev. ta emot besök i. Nu gör ni det sämre än det redan var.

Om det är en öppen spis mellan köket och vardagsrummet så borde det vara svårt att få den till stånd, vad jag vet behöver det vara säkerhetsmaterial bakom en sådan för att gardera värmen, och det skall vara ett golv runtomkring som är obrännbart. r= 1000+(h-400/2).

Det finns en annan sak som är synd också och det är toaletten i korridoren - tänk om man kunde få in ljus därifrån vad mycket som är att vinna på det. Tänk om er lilla privata toalett kunde ligga inne i ert sovrum och ert sovrum vore mindre.
Att spegla planen är ett för stort arbete. Den idén fallet bort, och spännvidden över blir stor. Man behöver pelare emellan också för er idé, men det är enklare att ordna. Bifogar den skiss jag har lovat. Kom ihåg att det bara är en skiss och inget mer. Planritning över två våningar i ett hus, visar möblering, trappor och rumsindelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.