Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Låt den gå nån extra timme så blir allt klippt?
Har aldrig på 16 år tyckt att gräsmattan är tufsig, om det inte varit för att Nisse stått still en vecka och sedan börjar klippa igen.
Han kör ju cirklar så fort han stöter på lite längre gräs också
Klippa en extra timme? Guiden finns för att användas.

Risken med en tomt av den formen är att den kommer att spendera för lite tid i ytterområdet längst in till höger på bilden om man inte hjälper den att hitta dit ibland. Vilket guiden är till för.

Jag kan hålla med om att behovet att fånga in den på stora delen inför laddning är mindre. Men en guide till höger på bilden hjälper oerhört när laddningsstationen är skymd på andra sidan huset.
 
  • Gilla
Zepp
  • Laddar…
Jag läser vad ni skriver och tackar för alla tips, önskar såklart mer om ni läser. Hade det varit bättre och placerat laddstationen nere i något hörn av gräsmattan istället i den stora eller lilla delen? Går såklart att ordna fram el, och bygga hus till den så den inte står i solen kan också göras.

Vad tror ni?
 
T
Jag hade nog placerat laddstationen till vänster där det är mest öppet och du kan dra guiden därifrån förbi det smala partiet och bort till högra sidan.

Särskilt eftersom du måste gå rakt ut med guiden enligt din nya skiss. Men svårt att få känsla för hur skarp svängen blir på guiden om du placerar den framför huset. Jag tror dock det står i manualen att guiden ska löpa rakt ut 3 meter framför laddstationen innan den svänger.
 
  • Gilla
Zepp
  • Laddar…
T Tobbe_G skrev:
Jag hade nog placerat laddstationen till vänster där det är mest öppet och du kan dra guiden därifrån förbi det smala partiet och bort till högra sidan.

Särskilt eftersom du måste gå rakt ut med guiden enligt din nya skiss. Men svårt att få känsla för hur skarp svängen blir på guiden om du placerar den framför huset. Jag tror dock det står i manualen att guiden ska löpa rakt ut 3 meter framför laddstationen innan den svänger.
ja där känner jag också att det är det mest optimala för gräsmattan. Sen går det att bygga ett hus så den står i skugga, men det blir varmt i huset ändå. Det påverkar inte?
 
Z Zepp skrev:
Jag läser vad ni skriver och tackar för alla tips, önskar såklart mer om ni läser. Hade det varit bättre och placerat laddstationen nere i något hörn av gräsmattan istället i den stora eller lilla delen? Går såklart att ordna fram el, och bygga hus till den så den inte står i solen kan också göras.

Vad tror ni?
Placera laddstationen där du tycker det passar bäst och är enklast och ta hand om problemet med sol efter det. Oavsett vart du sätter laddstationen så bör det ju inte vara brännande sol just på den platsen hela tiden. Det räcker ju också med ett luftigt tak som skuggar.

Det är som sagt svårt att se på bilden men det ser ut som du har en gräsplätt nere till höger på huset (framför huset?) också. Är inte det något du vill ha klippt?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jag hade testat helt utan guide. Tack vare att du har stationen så centralt placerad så hittar klipparen hem inom fem minuter även helt utan guide.
Det blir fula körspår i gräsmattan när den följer guiden.
Den alternerar ju mellan guide, begränsningskabel och radiosignal från laddstationen så att det blir spår genom guiden håller jag inte med om. Det är väl snarast en av styrkorna med AM att det inte blir spår.
 
T Tobbe_G skrev:
Allt står här och lite till ang. hus till robotklippare: :)
[länk]

Sök på varmt, värme, överhettning m.m. för att få inlägg om detta.
Tack för infon!
 
it-snubben it-snubben skrev:
Placera laddstationen där du tycker det passar bäst och är enklast och ta hand om problemet med sol efter det. Oavsett vart du sätter laddstationen så bör det ju inte vara brännande sol just på den platsen hela tiden. Det räcker ju också med ett luftigt tak som skuggar.

Det är som sagt svårt att se på bilden men det ser ut som du har en gräsplätt nere till höger på huset (framför huset?) också. Är inte det något du vill ha klippt?
På den stora gräsplätten är det nästa sol hela dagen, så känns dumt att placera den där samtidigt som det känns bäst utgångsläge för klipparen..

På bilden som du ser så har jag försökt ritat över den plätten för vi har tagit bort den. Hittade ingen ny bild över huset och tomten så lite har ändrats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.