hej vi har tillläggissolerat innåt och har inte satt in några ventilations hål än. var ska jag ha sådana? var blir det bäst? jag har en liten skiss som visar hur det ser ut idag.
 
  • Huset ventilation.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Menar du spaltventiler? Eller skall du satsa på både från och tilluftskanaler, kanske tom FTX?
Det ser ut som du har många eldstäder, hur är det med tillluft/förbräningsluft till dessa?
 
konga skrev:
Menar du spaltventiler? Eller skall du satsa på både från och tilluftskanaler, kanske tom FTX?
Det ser ut som du har många eldstäder, hur är det med tillluft/förbräningsluft till dessa?
hmm nu har vi ju redan total renoverat nedervåningen synd att man inte kom på det tär med ftx...övervåningen är dock omvandlingsbar än.. öppna spisen har en egen tillluftkanal inbyggd i golvet. kakelugnen drar väll från rumet antar jag..presis splatventiler menar jag om det är det man ska ha? vad är bättre?
 
Har inte alla dina eldstäder tilluft kan det bli problem med FTX eftersom det är ett balanderat system (luft in/ut) en eldstad som tar luft direkt ur rummet sätter balansen ur spel.
Spaltventiler är väl det enklaste i ditt fall skulle jag tro, har du element vid fönster eller golvvärme? Med element blir det bättre fart på luften vid spaltventilerna och det är mindre risk att det känns dragigt. Med golvvärme kan den kalla luften från ventilen falla direkt till golvet och det kan kännas kallt.
 
Fanns en artikel någonstans att uppemot 90% av alla splatventiler är monterade på "fel håll" och det är därför det drar från dem.
Detta beror troligtvis på att det oftast är snickare som montera dessa och inser att luften skall slå uppåt från ventilerna.
Detta gäller inte alla spaltventiler men ta en extra koll på hur dom är konstruerade och skall monteras innan du ger dig hän att borra i alla fönster. :)
Alternativ kan vara väggventiler typ Fresh eller andra fabrikat.

Var du skall ha dessa ventiler är där du vill ha in friskluft, alltså sovrum, vardagsrum m.m.
Inte i kök eller badrum m.m. där du vill att luften skall åka ut ur huset.
Lycka till.
 
om jag kör på spaltventiler som monteras i fönstren ifall jag förstått det rätt hur många behövs för varje rum? alla fönster? och om jag väljer väggventiler var ska dom plaseras? i hörnet eller mitten av rummet?
 
Argumenterar emot sy7robc ;) *hoppas han är med på det* :)

Kallras:
Dom ny friskluftsventilerna man sätter i vägg släpper ingen luft neråt utan mest uppåt vilket innebär att den kalla luften blandas med rumsluften innan den kommer till där man vistas.

Kondensfukt på fönster:
Sådan kondens skall man inte ha, beror på för lite ventilation och därmed för mycket fukt i t.ex. sovrum.

Förutom friskluft i vilken form du än väljer får du inte glömma att luften skall kunna ta sig vidare i huset, antingenspringa under/över dörrar eller överluftsdon.

Största fördelen med väggventiler mot spaltventiler är att det krävsmycket färre av dessa.
Samt att det är inte lätt att eftermontera spaltventiler, att borra några hål i fönsterkarmen förslår inte mycket.

Men detta ovan är bara min åsikt ... fritt fram för alla att gnälla på den :)
 
FrittDrag_II skrev:
Argumenterar emot sy7robc ;) *hoppas han är med på det* :)
Hehe, inget problem, det är väl så man lär sig saker via forum - att man får höra argument för olika idéer!
FrittDrag_II skrev:
Kondensfukt på fönster:
Sådan kondens skall man inte ha, beror på för lite ventilation och därmed för mycket fukt i t.ex. sovrum.
Ja, jo visst är det så. Men det är väl också verklighet för nästan alla med självdragsventilation och många med frånluftsventilation? (Att man har för dålig ventilation, mindre än 0,35 lit/sek uteluft per m2 bostadsyta.)

FrittDrag_II skrev:
Förutom friskluft i vilken form du än väljer får du inte glömma att luften skall kunna ta sig vidare i huset, antingenspringa under/över dörrar eller överluftsdon.
Helt rätt! Det är lätt att glömma bort.
 
och hur får man reda på hur mycket luftgenomströmning man har då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.