Hej, jag flyttade in i ett hus från 1968 i juni i år. Nu är det höst och mögel har kommit fram i framförallt min ena sons sovrum. I ett hörn av rummet/fastigheten (syd/väst) vid golvlisten har det blommat upp mögel (se bild) noterade vi igår lördag. Där har huvudänden av min sons säng stått sedan inflyttningen.

Huset är ett 1-planshus 134m² utan källare i Karlstad, platta på mark med träbjälklag (trä i kontakt med betongplatta), mexitegel och självdragsventilation. Innan husaffären gjordes en besiktning av Anticimex, mars -06. En fuktkontroll gjordes i samband med detta. Följande står i fuktkontrollen, utförd vid tröskel till vardagsrum:
"Byggspill förekommer mot betongplatta och fuktspärr saknas mellan distanskloss och betongplatta. Mätsticka placerad mot betongplatta. RF uppmättes till 33% vid en temperatur av 10,8°C. Fuktkvot i provbit av distanskloss uppmättes till 6%.
Gränsvärde för biologisk tillväxt av mögelsvamp är för RF >75% och för fuktkvot vid >17 vikts %."

Sovrummen ligger i andra änden av huset jämfört med vardagsrummet.

Vi är nu mycket oroliga för hur bjälklaget under huset ser ut. Hittills har vi inte noterat någon speciell lukt i huset. Jag ska kontakta någon som får komma och bedöma skadan snarast.

Vi är övertygade om att förra ägaren är medveten om att det varit fukt/mögel i rummet tidigare. Vi har inte tapetserat eller gjort någonting i det sovrummet. Under besiktningen hade besiktningsmannen tänkt göra en fuktkontroll även i det sovrummet. Då sa säljaren "Min fru sover där inne"... Anmärkningsvärt att besiktningsmannen accepterade den ursäkten tycker jag. Besiktningen beställdes av säljaren innan husaffären blev klar och jag var inte närvarande. Jag vill gärna ställa säljaren eller besiktningsmannen till svars för min situation, men vad har jag att bevisa?

-Är det rimligt att det här är första gången det uppstår mögel i rummet?

-Vad tror ni om husets skick utifrån min info och bilden? Är det typ läge att riva huset eller är det lite ventilation som behövs, jag har ingen aning...

-Jag kontaktar helst inte Anticimex för att titta på möglet eftersom de i så fall får stå till försvar mot fuktkontrollen de själva har gjort. Vet ni någon annan firma som hanterar fukt-/mögelproblem, i Karlstad?

Tack på förhand
Robert
 
  • Mgel1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte troligt att du ska behöva riva huset i alla fall!

Varför inte ta kontakt med ditt försäkringsbolag för att få vidare hjälp med vad som ska göras?

Om jag hade hittat samma skada i mitt hus hade jag omedelbart velat riva bort det skadade, men man ska nog vänta tills det är ordentligt besiktat och dokumenterat. Däremot tror jag att du riskfritt kan ta bort golvlisterna för att se om det är mögel där under och på så sätt få en indikation på om fukten kommer från byggnadsmaterialet eller från inneluften (inget mögel bakom listen = för fuktig inneluft som trolig orsak)

Jag är inte insatt i hur det fungerar iom att du inte själv har beställt besiktningen. Har du fått "överta den" på något sätt?

Har ni tätat fönster eller dörrar, bytt uppvärmningssystem, duscat/badat mycket eller något annat som kan antyda en förändring i husets inre fuktbalans?

Tips! Skriv in Fastighetsbesiktningar och Karlstad i Gula sidorna, jag fick endel träffas så som jag bedömde som intressanta för dig.
 
Defenetivt bör du se till att göra en ytterligare besiktning. Har själv en utbildad mögelhund & frugan är utbildad mögeltekniker -av den anledningen så inser jag att man bör göra en nogrann undersökning. Tänk på att barnen är mer känslig med tanke på immunförsvaret än vad vi vuxna är!
 
Hej, tack för era kommentarer.

Jag har pratat med mitt försäkringsbolag, Moderna försäkringar, men de ersätter i regel endast fukt/mögelskador som uppstått i samband med vattenläckage (vattenledningar).

Jag är också sugen på att ta bort golvlisten, men min fru har pratat med konsumentrådgivare, mäklare och besiktningsman idag och de tycker att vi inte ska röra något innan det gjorts en extern bedömning. Jag är inte heller mentalt redo att se vad som kan finnas bakom listen...

Jag fick överta besiktningshandlingarna och den besiktningsman som min fru pratade med idag tyckte att besiktningen som Anticimex utfört verkar märkligt bristfällig. En fuktmätning gjordes i ena änden av huset. När besiktningsmannen tänkte gå till andra änden av huset (min pojkes sovrum) så sa säljaren att "min fru ligger därinne och sover"... Då nöjde sig besiktningsmannen med EN mätning! Denna info fick jag av besiktningsmannen själv via telefon när jag frågade honom om besiktningen inför köpet.

Vi har inte tätat fönster/dörrar eller ändrat uppvärmning eller ventilation. Vi duschar nog betydligt oftare än föregående ägare. Badrummet ligger i mitten av huset och vi försöker ha badrumsdörren stängd efter dusch/bad.

Jag har varit i kontakt med OCAB, Anticimex och Munters fuktteknik och min fru har pratat med en annan besiktningsman. De som kunde komma snabbast var Munters, som kommer först på tisdag nästa vecka. De fick även goda vitsord från OCAB och besiktningsmannen min fru pratade med. Det är dock ingen rolig väntan...

Vi flyttade genast på pojkens säng till andra änden av rummet (14m²), men vissa säger att vi måste försegla rummet, andra att det nog inte gör någon skillnad med en vecka mer eller mindre. Ingen av oss har visat/känt några symptom. Varannan natt sover jag och min fru inne hos pojken (3år) och varannan natt hos lillgrabben på 1år i vårt sovrum. De härliga småbarnsåren :surprised:)
Nu när jag skriver inser jag dock att jag faktiskt har besvär av klåda när det är torrt i luften sedan denna höst. Jag vill naturligtvis inte riskera att min pojke blir dålig, men det innebär naturligtvis vissa logistiska problem att stänga igen husets största sovrum.

Usch, jag blir gråtfärdig när jag tänker på huset, men jag försöker hålla ut tills Munters har varit här så vi får en indikation om det är ventilationen som ska förbättras eller om bjälklaget är helruttet.

Tack så länge!
 
Allt på hus går att fixa även mögel. Det som är svårare att fixa är barns hälsa, de kan få astma och allergi. Se till att han sover och leker i ett annat rum. Förvara hans kläder på annat ställe också. Hade det varit mitt barn och vi saaknade sovrum så hade jag bytt med honom och låtit han ha vårat sovrum.

mvh plexi
 
och vad finns det för utrymmen bakom den mögliga väggen? Badrum kanske? Yttervägg med trasig stupränna? - reparera! Jord och växter liggande mot träpanel?- grev det bort från huset! En vattenpöl stående efter varje regnfall? - justera marken så det lutar bort från husets grund!
Gör något överhuvudtaget ..... Skär ut möglig tapett och allt annat som är skadat och packa i en plastsäck om någon vill titta på det. Fotografera allt du gör.
Höj temperaturen i rummet och vädra..... och sen kan du sitta och vänta på experter.
gaia
 
Mnja, du har väl rätt i flera av dina funderingar. Hörnet som möglet fanns vid är ett ytterhörn i fastigheten. Och japp, det är en rabatt mot södersidan. Dock ingen träpanel utan mexitegelfasad. Rabatten ligger mot grunden (tjärad), men rabatten kommer att flyttas i vår, om det inte blir större reparationer innan dess. Det går ett stuprör ner i marken vid hörnet, vet ej hur vattnet leds bort. Se bild för hur huset ser ut på utsidan.

Är naturligtvis sugen på att börja rensa, men eftersom det troligtvis kommer att bli diskussioner kring vem som ska stå för kostnaderna för reparationsarbetet, har jag blivit rekommenderat att göra absolut ingenting själv förrän en fukttekniker/besiktningsman har uppskattat skadan. Om jag börjar åtgärda skadan utan att kontakta förre ägaren och den tidigare besiktningsmannen så kan det bli svårt att få gensvar för ersättningsanspråk. Det enda jag gjort hittills, förutom att gnugga bort det mesta möglet, är att rensa ut rummet och stänga dörren.
 
  • mgel11.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min syster fick liknande problem, dock inte alls lika mycket mögel, i ett ytterhörn.
Detta berodde på att hon hade taskigt med värme i sovrummet.
Och en säng direkt mot hörnet.
När värme tillsattes och sängen flyttades ut lite för luft-cirkulation så vart det inte värre.

Det är inte så att det har uppkommit pga. av stillastående luft i hörnet pga. er säng?

Bara en tanke.
 
Snailman
hade en bokhylla mot yttervägg i ett stenhus, hade blivit fullt med mögel bakom den, och det var ett hus med källare så det kom inte från grunden... Så det är riktigt att luftcirkulationen måste bibehållas längs ytterväggar, så nuförtiden är jag noga med att tex fräsa öppningar i sockeln och inte ställa så nära väggen om jag har hyllor eller liknande längs ytterväggar.
 
Kolla fukthalten i innerluften, gärna i just det hörnet med sängen tillbaka på plats...
 
Ja, det är ju min förhoppning att det är innerluften! Antar att det blir betydligt enklare att åtgärda jämfört med om plattan är dyblöt och har gjort träuppreglingen blöt och ev rutten... Det var (kondens?)-fukt på golvet under möglet. Vi har en luft/luftvärmepump i huset och elementet i rummet är lite lågt ställt. Dessutom bytte jag elementet i rummet från ett gammalt bi-metalltermostat el-element till ett oljefyllt med elektronisk termostat. Det borde ge en betydligt jämnare temperatur i rummet.

Postar en kommentar på tisdag när fuktteknikern har varit på besök.
 
ja, det ser bra ut på utsidan :). Då är det den stillastående luft under sängen som är mer sannolikt. Fanns det aldrig kondens på insidan av fönster i detta rum på morgonen?
Om ja...ventilera och värm mera :).
gaia
 
Borde väl inte vara fel att avfukta huset när vädret vart som denna hösten, förhoppningsvis blir det väl torrare väder inom en snar framtid :-/
 
Jag har svårt att tro att ett så past angripet hörn kan bero på innerluft  :surprised:

Har du någorlunda varmt i rummet så är det ingen hög luftfuktihet beroende på att det är varmare inne än ute. Själv så har jag i skrivandets stund 43 % luftfuktighet i vardagsrummet. Och det trotsa att jag har ett 500 l saltvattens akvarium som ventileras med två 12 V datorfläktar.
Sommartid så ligger luftfuktigheten i rummet inte under 55%.
 
  • Gilla
matei29ro
  • Laddar…
Kan man inte tänka sig att stupröret av någon anledning läcker ut allt vatten straxt under markytan? Tex stopp i markavloppet, spricka i röret eller dylikt.
Då borde plattan kunna vara rejält blöt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.