Bo, finns det tvättmaskinsbrytare med dragavlastning? Alltså avsedda för fast kabel in, men anslutningskabel ut?
 
Vet inte - andra är bättre på materiel.
 
Jag har sett äldre sådana (den klassiska utanpåliggande brytartypen som har kvadratisk kapsel där man vrider på ett stort vrede) där dragavlastning tydligen funnits som ett tillbehör att använda istället för de vanliga kabelgenomförningarna.

Det borde finnas även idag?
 
Alla tvättmaskinsbrytare med kabelutgång utvändigt har, vad jag vet, dragavlastning. Dom infällda har naturligtvis ingen.
 
Försöker tänka till inför tänkbara (elmässiga) scenarion för badrummets livslängd. I dagsläget har vi ett vanligt badkar, men det är högst troligt att vi kommer att byta till antingen en duschkabin med ångbastu eller ett massagebadkar. Frågan är ju hur man på bästa sätt förbereder för det. Ska jag låta elektrikern dra en tomslang från den underliggande elcentralen till lämplig position och vid installation ta upp ett hål i våtrumsmattan, dra ut tomslangen, låta golvläggaren sätta på en manschett och elektrikern sätter upp en dosa? Risken är ju att det är svårt att få ut tomslangen i efterhand efter att mattan är limmad. Kommer att ha en kommod som börjar cirka 20 cm från badkarskanten om det är ett alternativ att sätta en dosa där.
 
En tomslang och en dosa, och en dragtråd och kanske även en metallbit i dosan? Då kan dosan hittas dels med metalldetektor och dels genom att lägga på spänning på dragtråden (som alltså är en överbliven FK) och köra "phasen-penna", ifall ritningarna försvunnit och minnet sviker.

Eller är det en dålig idé? Måste utloppet vara genom golv och inte vägg?
 
yxis skrev:
En tomslang och en dosa, och en dragtråd och kanske även en metallbit i dosan? Då kan dosan hittas dels med metalldetektor och dels genom att lägga på spänning på dragtråden (som alltså är en överbliven FK) och köra "phasen-penna", ifall ritningarna försvunnit och minnet sviker.

Eller är det en dålig idé? Måste utloppet vara genom golv och inte vägg?
Jag tror att det måste vara genom vägg enligt GVK. Vad elföreskrifterna säger vet jag inte.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.