Hmm. Tack för alla tips.
Allt tyder på en placering av ca 8-10m från gatan. Just för p-platsens skull. Om huset blir 10m djup, blir det 20-22m trädgård bakom för nöjets skull. Således mycket kvar till nästa granne.


TROR JAG :)
 
Redigerat:
Atom skrev:
. Således mycket kvar till nästa granne.
Precis min fundering, den personen som har köpt tomten rakt bakom din då - vet du hur det huset kommer placeras? Det blir ju lite tråkigt om ni sätter huset långt in för att slippa grannen tvärs över gatan och så hamnar ni jättenära grannen på "baksidan" istället.
 
Dessa tomter bakom ska säljas tidigast 2020. Då hinner häcken i gränsen växa.
 
Kvällssolen är normalt viktigast! De flesta människor jobbar dagtid och därmed så är det ofta lämpligt att vid uteplatsen försöka maximera eftermiddagssolen och framförallt kvällssolen. Dvs fritt i syd till västerläge. Har man för mycket sol, kan man alltid ordna skugga (parasoll, markiser, solsegel etc), men har man ingen sol, så kan man inte välja. Är man pensionär eller allmänt morgonpigg, så bör man anlägga en andra uteplats för morgon-/förmiddagssol. Den kan också med fördel användas de fåtal gånger om året som det blir för mycket sol i sydväst.

Jag skulle aldrig planera en trädgård i norrläge, för den kommer alltid att ligga i skugga. Dvs det blir kallt mörkt och tråkigt = död yta. Därför förstår jag era grannar i syd. Jag hade gjort samma sak med den tomten. På er tomt så hade jag också placerat huset så långt norrut som möjligt, för att få så stor del av trädgården i söderläge som möjligt. En hög och tät häck mot gatan som insynsskydd.
 
Mikael_L
Gavelställt hus långt åt öster på tomten.

Garage på västra sidan, ungefär mitt för huskroppen, så det ryms lite bilar framför.
Kök i syd-västläge, med få fönster åt söder. Sovrum åt öster. V-rum åt nord-väst.
Bad,tvätt, teknik och entré mitt i huset åt väster - mitt för garaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.