SueSue skrev:
Superfint, man blir litet inspirerad. :)
Vi ska bygga hus, men kanske blir det en lada, med djur i för vår del oxå, eller ett garage, vi får se, :)
Tack!
Spännande, lycka till med alla kommande projekt!
 
  • Gilla
SueSue
  • Laddar…
Härligt att se ett snyggt och karaktärsfullt (ny-)bygge. (y)
Det är ju något helt annat att vakna upp och titta ut tvärs över gårdsplan och se ett sådant bygge jämfört med en modern plåtlada.
Rejält och gediget, kommer att stå pall för många års (o)väder, och med tiden få en vacker patina som bara gör att det smälter in ännu bättre i miljön.
Inspirerande!

PS Använde ni fransk träskruv eller farmarskruv till taket?
 
Oldboy skrev:
Härligt att se ett snyggt och karaktärsfullt (ny-)bygge. (y)
Det är ju något helt annat att vakna upp och titta ut tvärs över gårdsplan och se ett sådant bygge jämfört med en modern plåtlada.
Rejält och gediget, kommer att stå pall för många års (o)väder, och med tiden få en vacker patina som bara gör att det smälter in ännu bättre i miljön.
Inspirerande!

PS Använde ni fransk träskruv eller farmarskruv till taket?
Stort tack för det!

Ja, det tar längre tid att bygga och det gamla virkets dimensioner varierar hela tiden, men när man tagit sig genom det värsta känns det otroligt bra! Som du säger, det blir ändå en annan karraktär när man blandar in lite gammalt.

Det är väldigt långa farmarskruvar till taket.
 
Mycket vackert bygge !!(y)
 
Micro skrev:
Mycket vackert bygge !!(y)
Stort tack!
 
Wow, vad fint det har blivit. Alltid roligt att se många bilder också.
 
andyv skrev:
Wow, vad fint det har blivit. Alltid roligt att se många bilder också.
Tackar så mycket!
 
Man kan ju alltid vitkalka väggarna om man tycker det blir för mörkt omålat.

Snyggt jobbat, kanske något för min lada invändigt? :)
 
Ludwig skrev:
Man kan ju alltid vitkalka väggarna om man tycker det blir för mörkt omålat.

Snyggt jobbat, kanske något för min lada invändigt? :)
Ja, det har du rätt i! Bra, vitkalka har jag inte ens tänkt på men det hade ju blivit kanon. Vi "bor in oss" ett tag så får vi se.

Tack!!!
 
Jag vitkalkade ett litet grishus inuti det blev riktigt bra. Slammade upp osläckt kalk (försiktigt, väldigt basiskt så akta ögonen etc!), sedan körde jag med färgspruta och kompressor. Lite ovant med så rinnig färg men två lager med lite tork mellan så blev det bra nog.
 
Hur var det att spruta? Känns som det blir mycket "färgdamm"?!
 
Det var ganska exakt som att spruta med vatten skulle jag säga. Det var först när det började torka som man såg att det blev tydligt vitt. Kanske kunde jag kört med tjockare lösning? På golvet var det tydligast för det som hamnade där rann ju inte av på samma sätt som på väggen. Det som blir kvar efter en sprutning är ju krita. Kalken reagerar med luften och övergår till ofarlig krita.

Man blåste ju på med en basisk lösning för att i första hand desinficera, den fina vita ytan är ju egentligen bara en positiv bieffekt.
 
Som sagt, det låter mycket intressant!
 
Jag är helt "golvad" av ditt bygge. Det var det fränaste/finaste jag sett på BRA länge. Just att blanda gammalt och nytt, den "äldre" taklutningen och hela utförandet gör mig helt betagen. Takbeläggningen med fibercement (väl?),
istället för plåt. WOW säger jag bara!!
PRECIS så som jag skulle vilja få till det jag har tänkt bygga.
Har du fler bilder på själva konstruktionen? Det ser ut som att du har en nockstock på pelare och lösa "takreglar"?

/Stefan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.