Staffans2000
Milda Matilda!

Priset bestäms av köparen OCH säljaren. När båda känner sig halvnöjda om priset. Blir det affär.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Varför är det amatörmässigt att inte acceptera prut innan personen sett det den tänkt köpa?

Jag har en Clio som jag vill få 35000kr för. Då jag vill lämna lite prutmån så annonserar jag ut den för 39000kr.

Dvs att jag vill få 39000kr för den men kan gå med på ner till 35000kr. Om Adde skickar till mig och säger att du får 35000kr för den utan ens ha sett den så kan jag förvisso gå med på det, men i min värld så finns det då även risk för ytterligare prut på plats..

Jag kan istället säga att priset inte är hugget i sten men pruta får du göra på plats. Detta är då amatörmässigt av mig? :thinking:


Om du ser en bil på Blocket hos en bilhandlare hos tex Bilia och då ringer och säger att du får xxxxx kr för bilen, kommer då säljaren gå med på det över telefon? Jag betvivlar det....


Jag skulle snarare säga att det beror på hur säker man är på det man säljer. Om jag säljer en bil som jag vet är attraktiv i ett väldigt gott skick, varför ska jag då gå med på en massa prutande över telefon/mail/sms? :thinking:
för att lägga ut orden något mer:

Om du och Adde enats om ett pris på 35 per telefon/mail eller vad det nu är så har du i många fall flyttat köparen till en position där affären är klar om allt ser ok ut...tröskeln för att lämna affären när han ser bilen kommer vara större. Du kan ju alltid välja att tacka nej till ett ytterligare lägre bud på plats - vad är problemet med det? Jämför med att allt skulle ske på plats så är Adde inte alls inställd på att få köpa bilen när han kommer och tror att du vill ha straxt under 39. Hans slutpris är ungefär detsamma oavsett så var det 32 han var beredd att betala hade han landat där oavsett.

Säljer bilhandlare bilar per telefon? Ja. Går det att pruta per telefon? Ja, självklart. Garanterat skiter dom fullständigt i var du befinner dig när ni gör affär. Dom är inga amatörer.

Säljer du en attraktiv bil så behöver du inte pruta öht. Återigen, det spelar mindre roll VAR prutandet sker.
 
A Alfons3301 skrev:
Hela processen med att pruta är oseriöst för mig. Om jag sätter ut en pris på en bil är det efter att ha tittat på flera olika värderingssidor. Så den som prutar redan innan man kollat bilen räknas helt bort. Men tyvärr är många ”fula” och prutar ändå på plats trots att man kommit överens om pris i förväg. Nä, aldrig mer blocket. Det blir en bilfirma nästa gång.
Strategin att ha ett pris som är fast från början och sedan aldrig ändras (sänks) är om jag minns rätt den strategi som kategoriskt ger sämst resultat. Jag föredrar själv att göra på det viset, men den som köper vill pruta och det får man anpassa sig till.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Sounds fair. Det ligger en del i det du säger!

Då hade jag dock varit tydlig med om det skett prut innan fysiskt möte att det priset personen fått är det slutgiltiga och i o med att det finns en överenskommelse och då även blir ett sorts avtal?

Rent krasst hade man i det skedet även kunnat begära en handpenning då man redan kommit fram till en överenskommelse?
 
Redigerat:
Mikael_L
MathiasS MathiasS skrev:
...för att det är oväsentligt VAR prutandet sker.
Ja, inser också det logiska i det.

Jag kan tycka att det är mer väsentligt om NÄR prutandet sker.

Om jag tror att jag redan har satt ett helt OK pris från början och känner mig trygg med att troligen få sälja till det priset så är jag inte speciellt intresserad av att pruta till den första som ringer, sådär 12 minuter efter annonsen publicerades.
Och då spelar det ingen större roll ifall denne t.o.m har hunnit hem till mig och står och tittar på bilen medan prutningen sker.

Då blir mitt svar: "Nu kom annonsen ut så nyligen, så jag vill nog först kolla intresset hos de som snart ringer, kan vi inte höras av igen om någon dag, är den inte såld då så har du kanske rätt i din värdering!"
(Och så får man ju vara beredd på att det då kan komma ytterligare prut, ifall man sen hamnar i den sitsen ...)
 
  • Gilla
MathiasS och 2 till
  • Laddar…
En annan faktor till varför jag har inställningen till att prutning sker på plats är delvis att om jag går med på ett bud så är jag låst, skulle en annan höra av sig en timme senare och visa intresse men ge ett bättre bud så har jag ju per automatik redan ingått i ett avtal med det första sämre budet?

Då är det ju bättre att isåfall säga att man får återkomma och på så vis veta var personen står i det hela.



Min erfarenhet är att de som prutar innan de sett fordonet är i regel personer som kommer med sista bud, gärna 30-40% under vad man annonserat ut fordonet för. Därför har jag en dålig erfarenhet av prut i förväg. Jag har faktiskt aldrig varit med om ett prut i förväg som skulle kunna anses som seriöst.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Sounds fair. Det ligger en del i det du säger!

Då hade jag dock varit tydlig med om det skett prut innan fysiskt möte att det priset personen fått är det slutgiltiga och i o med att det finns en överenskommelse och då även blir ett sorts avtal?

Rent krasst hade man i det skedet även kunnat begära en handpenning då man redan kommit fram till en överenskommelse?
Att begära handpenning innan någon bestämt sig för attköpa bilen är kanske lite väl framåtlutat, ni är ju bara överens om priset....

Jag hade ett par killar som åkte från örebro för att köpa xc70in jag sålde i stockholm. Eftersom dom åkte långt var jag tydlig med vad mitt lägsta pris var vid denna tidpunkt, innan dom åkte - det slutade med att dom åkte hem utan bil. Vi var 5-6kkr från varandra men jag hade andra köpare på kö....
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Att begära handpenning innan någon bestämt sig för attköpa bilen är kanske lite väl framåtlutat, ni är ju bara överens om priset....

Jag hade ett par killar som åkte från örebro för att köpa xc70in jag sålde i stockholm. Eftersom dom åkte långt var jag tydlig med vad mitt lägsta pris var vid denna tidpunkt, innan dom åkte - det slutade med att dom åkte hem utan bil. Vi var 5-6kkr från varandra men jag hade andra köpare på kö....
Vad du menar är att du sa tex 45000kr till dem innan de körde och när de kom fram så var priset 50000kr? Pga att andra intressenter gett dig bättre bud?
 
Mikael_L
J Jarlsgård skrev:
En annan faktor till varför jag har inställningen till att prutning sker på plats är delvis att om jag går med på ett bud så är jag låst, skulle en annan höra av sig en timme senare och visa intresse men ge ett bättre bud så har jag ju per automatik redan ingått i ett avtal med det första sämre budet?

Då är det ju bättre att isåfall säga att man får återkomma och på så vis veta var personen står i det hela.



Min erfarenhet är att de som prutar innan de sett fordonet är i regel personer som kommer med sista bud, gärna 30-40% under vad man annonserat ut fordonet för. Därför har jag en dålig erfarenhet av prut i förväg. Jag har faktiskt aldrig varit med om ett prut i förväg som skulle kunna anses som seriöst.
Ja lite generaliserat så tycker jag nog som dig, rätt mycket.
Men Mathias har ju dock en poäng, det spelar väl egentligen ingen roll ifall personen förhör sig lite genom telefonen om bilen och prutar redan då, eller kommer hem till dig och prutar sekunden efter att fått se bilen eller går och klämmer och känner lite och sparkar lite däck och sen prutar.

Den enda skillnaden är att den ev köparen har slösat mer bensin och båda slösat mer tid samt blivit tvungen att mötas.

Många som prutar direkt är oseriösa, ja.
Men man är inte garanterat oseriös bara för att man prutar utan att sett fordonet, utan man kanske bara vill spara bägge parters tid ifall det maximala priset man kan tänka sig betala är lägre än säljarens minimum.
 
Jag köpte beg bil av en handlare i en annan stad nyligen. Annonsen på blocket var inte så detaljerad och jag hade en längre tid spanat efter en bil av den modellen så jag hade bra koll på utbudet och om annonser försvann snabbt eller låg kvar länge. Den här hade legat ute några månader. Jag var i en närliggande på besök och tog en omväg och tittade på bilen och provkörde. Inget att anmärka på, bara priset som låg i övre kanten av de annonser jag sett.
Säljaren ringer mig några dagar senare och jag säger att jag gillar bilen men priset känns högt, och att jag tänker titta på två andra likadana.
Följande vecka ringer säljaren och sänker priset med 20000 (annonsen ligger kvar med samma pris). Jag ber om lite betänketid, ringer två dagar senare och prutar ytterligare 9000. Säljaren ger inte svar direkt men ringer nästa dag och accepterar, skickar mig det finstilta och vi bestämmer leveransdatum.
Så det går bra att förhandla på telefon, men då hade jag iofs varit där först och träffat säljaren.

Gången innan gick det inte att pruta alls på begärt pris då den modellen var ny på marknaden med lång leveranstid och jag hade hittat ett demoex med kort leveranstid.

Privat vill man ju oftast göra avslut snabbare och inte som de stora bilhandlarna sitta i månader innan det blir affär.
 
Staffans2000
Att pruta redan på telefon, är självklart om det är en bit att åka. För är man väl på plats är förhandliingsläget regält försämrat. Hör man då kommentarer som -redan prutat och klart, -jag säljer den ändå så billigt, -du får komma hit och titta först. Ja. Då får man leta efter en annan.
Själv har jag brutit mot min egen regel när jag flög för att titta på en bil i Kiruna. En tripp på etthundrafemtio mil! Karln vägrade pruta ett öre. Men lovade i gengäld att hålla den tills jag tittat på bilen. Dessutom försäkrade han att den var "sjiiitfin"! Vilket den också var. Det blev affär, och kylaren riktades mot Göteborg. Samma sak när jag köpte en annan i Söderköping. Men då prutade jag tre tusen via telefon.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Mikael_L
Såsom trådskapare är det kanske lämpligt att jag återkopplar med hur det gick.

Jo till sist reggade jag mig på facebook (nu överger jag BH, all tid kommer gå till FB :))
Och så slängdes skithögen till bil ut på en säljgrupp där, med ett pris "nästan gratis".

Jag var å andra sidan beredd att släppa den till skroten, men tyckte det var lite synd, lite för mycket bra bil kvar, för den som orkar mecka en dag.

Men det gick bara några dagar innan bilen var borta. Jag blev lite förvånad, en invandrare kontaktade mig på messenger, en fråga var "Startar? går motorn bra?"
Det var väldigt tydligt i annonsen att den stod med halvfärdigt kamremsbyte, så jag svarade med "läs annonsen!" och tänkte att det inte blir något mer.
Men intresset fanns kvar, så snart hade han mitt telefonnummer, och andra frågan var:
"Går motorn bra?, startar?"
Vilket jag förklarade att den inte går alls, att man först måste byta sidokåpan på motorn och göra kamremsbytet klart innan motorn går att köra, och nu var jag övertygad att köpet skulle avbrytas.

Men nej då, han ville komma och titta och hämta bilen direkt.
Så för säkerhets skull inflikade jag att han borde ha med biltransportsläp , -Jaja, det ska jag, blev svaret.

Sen kom det två st i en personbil, inget släp, jaja tänkte jag...

Men han kikade lite, max 5 minuter (det syns ju direkt att den är övergripande i rätt OK skick), frågade sen vad jag ville ha. Jag sa att den där tusenlappen jag begärt inte väl är så mycket att bråka om, han höll med vi gick in och skrev papper och han sa att han skulle komma och hämta den imorgon.
Men han kom redan samma kväll med någon bekants biltransport.

Så det gick ju bra till sist.
Och jag är glad att jag inte la ut flera hundra kronor på en blocket-annons.
Ja numera har jag ju helt skippat blocket, de finns inte längre i min värld.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och så slängdes skithögen till bil ut på en säljgrupp där, med ett pris "nästan gratis".
Säljgrupp. Finnas det olika, och hur fungerar det?

Fejsbokfrie Staffan
 
Mikael_L
Ja det finns olika, ibland är de inriktade mot någon viss ort, eller mot en viss slags varor.

Sen finns det något som heter "marketplace", men det kommer jag av någon, för mig okänd, anledning inte åt.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja numera har jag ju helt skippat blocket, de finns inte längre i min värld.
Trevligt med återkoppling. Jag är övertygad om att blocket befinner sig i slutet av sin livscykel, inte minst beroende på hur produkten misshandlas. Helt obegripligt hur de kan sköta sin produkt så illa.
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Säljgrupp. Finnas det olika, och hur fungerar det?

Fejsbokfrie Staffan
De fungerar utmärkt, har helt slutat använda blocket för smågrejer. Sålde i förra veckan en bäddsoffa samt en soffgrupp via Facebook. Har även tidigare sålt saker där med framgång. Man går med i de olika säljgrupperna, sedan lägger man upp annonsen på marketplace och delar därifrån till de grupper Facebook föreslår.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det finns olika, ibland är de inriktade mot någon viss ort, eller mot en viss slags varor.

Sen finns det något som heter "marketplace", men det kommer jag av någon, för mig okänd, anledning inte åt.
Om du kommer på varför får du gärna hojta här, min son kommer inte heller in på marketplace.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.