MaTu skrev:
B/BB är ganska lätt att få tag på i Sverige, högre kvaliteter har jag haft svårt att hitta.

[länk]
Har för mig att jag läst att Björkplywood inte finns i bättre kvalité än B/BB. Men detta graderingssystem är egentligen ointressant då det inte säger något om innanmätet, bara om ytfaneren.
 
Jag fick tag i riktigt bra Björkplywood. På ädelträlagret, mycket nöjd, rekommenderas varmt!
IMG_20150215_162902.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




IMG_20150215_162918.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Theo 1967 och 1 till
  • Laddar…
B/BB Är det enda som finns att köpa i rimliga kvantiteter. Men man kan råka ut för bommhål i skivan då mellan lagerna är maskinlagade.

Om man har massor av pengar och massor av lagrings utrymme kan man köpa bättre kvalitet. Där alla lagerna är manuellt synade av någon peson. Det är sådan plywood som används av dom stora möbeltillverkarna. Har själv försökt få tag på sådan plywood av min leverantör och om jag kommer ihåg rätt skulle det finnas någon tillverkare norr om sthlm som jag kunde få köpa av. Men det är nog hutlöst dyrt kollade aldrig.

Pär
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Jag skulle vilja kolla av om några nya rön om hur man får tag på "Baltic Birch" som privatperson. Som jag fattat är enligt tråden är det ädelträlagret, calexico eller bonnet som funkar för privatpersoner? Eller snickeri. Borde kunna finnas någon butik i Stockholm också där jag bor. Firman i Upplands Väsby slog igen fö något år sedan.
Är det någon skillnad att bygga jiggar och fixturer med B/BB eller BB/BB?
Jag har testat 12mm formplywood typ 900:- per skiva. Finns det extra bra sån också?
 
Beställ via någon bygghandel som har Fredricssons som leverantör.
 
  • Gilla
Theo 1967
  • Laddar…
Jag får kolla upp vilka som är ÅF. Känns som att man vill vara säker på att få det bästa :)
Har nu mejlat ett snickeri i närheten som säger sig kunna sälja materiel. Får se vad det ger :)
 
ljhnilsson skrev:
Såg att Bauhaus säljer iaf tunnare skivor
[länk]
Intressant, rätt mycket dyrare än vad jag fick ge för en identisk skiva hos en lokal bygghandel via Fredricssons.
 
Observera att Bauhaus skiva är BB/WG, dvs utan en B-sida
 
Daniel_N skrev:
Observera att Bauhaus skiva är BB/WG, dvs utan en B-sida
Det har du rätt i. Då är det ju ännu konstigare!
 
Fast i beskrivningen står det "godsida av kvalité B". Bekräftar min misstanke om att få svenska byggvarukedjor vet så mycket om plywood egentligen...
 
Min erfarenhet är att de inte har någon koll alls...
 
Är det någon som köpt från Bonnet.se ännu? Jag planerar ett lite större inköp inför några projekt och det känns som att deras priser är bra, i alla fall lägre än vad jag betalade hos det lokala snickeriet.
 
Vill bara uppmärksamma er på att det är en del utsendeskillnad på snittytan mellan vattenbeständig limning och interiörlimmad. Exteriörlimmet ger en svart rand mellan varje fanerlager till skillnad från interiörlimmade där inget syns. Har både sorterna i snickarboden.

Angående bonnet.se så har jag ingen erfarenhet av dem men ser att priserna är nästan identiska med vad jag fick betala hos min lokala Woody när de tog hem björkplywood åt mig från Fredricssons.
Ser att bonnet har minsta beställning på 5 skivor dock.
 
Jo det stämmer, men i mitt fall är det inget problem. De har även fraktfritt vid köp över 3k vilket är trevligt när man bor lite snett som jag. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.