Tackar för tips, det fick bli ett test. Har tyvärr inte lika fin bandsåg som dig men jag hoppas att jag kan få till rimlig sågprestanda...
 
  • Gilla
erikssonandreas
  • Laddar…
erikssonandreas erikssonandreas skrev:
Har handlat på [länk]

prisvärda blad skulle jag säga
Jag med. Sjukt bra priser. Dock ej hunnit testa ännu.
Kolla även in tyska

https://www.saegeband-manufaktur.de/

När brexit slagit till. Samma priser och frakt typ.
 
  • Gilla
erikssonandreas
  • Laddar…
Jag har skaffat mig en Lini BB350. Bladen som följde med var i taskigt skick och jag letar efter nya och hamnade här.

Jag tänkte testa att beställa från https://www.saegeband-manufaktur.de/ och efter lite letande på sidan så verkar det endast vara denna typ som är aktuell för mig: (då alla de övriga varianterna för trä har en bredd på över 25mm.)
https://www.saegeband-manufaktur.de/holz-saegebaender/1085/sbm-uddeholm-holz-saegeband-hausmarke?c=7
Tänker jag fel?

Någon som kan rekommendera lämpliga bredd samt tandtäthets kombinationer? Jag skulle vilja ha ett lite stabilare "allaround" blad för klyvning osv. samt något som duger för lite kurvor i plywood, kanske med radie ner till runt 2-3cm.
 
Eller är det så att man vanligen väljer blad av bi-metall även om man sågar i trä?

I så fall finns det ju mkt mer att välja mellan...
 
För klyvning tänker jag att du vill ha så brett som maskinen klarar av.
På bandsawshop var det bredaste 19mm (för trä i alla fall) så jag kör på den, med 4 tänder per inch.


M McNulty skrev:
Jag har skaffat mig en Lini BB350. Bladen som följde med var i taskigt skick och jag letar efter nya och hamnade här.

Jag tänkte testa att beställa från [länk] och efter lite letande på sidan så verkar det endast vara denna typ som är aktuell för mig: (då alla de övriga varianterna för trä har en bredd på över 25mm.)
[länk]
Tänker jag fel?

Någon som kan rekommendera lämpliga bredd samt tandtäthets kombinationer? Jag skulle vilja ha ett lite stabilare "allaround" blad för klyvning osv. samt något som duger för lite kurvor i plywood, kanske med radie ner till runt 2-3cm.
 
  • Gilla
McNulty
  • Laddar…
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
erikssonandreas erikssonandreas skrev:
För klyvning tänker jag att du vill ha så brett som maskinen klarar av.
På bandsawshop var det bredaste 19mm (för trä i alla fall) så jag kör på den, med 4 tänder per inch.
Då satsar jag på det!
 
T tracker skrev:
[länk]
Ja, kanske ska testa de "svenska" bladen först innan jag krånglar med tyskland. Det är ju billigt och det visade sig att jag bor rätt nära deras angivna address.
 
ja kolla, trevligt
ClasseClas ClasseClas skrev:
Kors i taket. De har bytt ut sin 90-talssida till en modernare,
[länk]
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Kors i taket. De har bytt ut sin 90-talssida till en modernare,
[länk]
Ajaj, kan ju inte sluta bra detta..
Tur att man har chachat deras sida..
 
Frustrator Frustrator skrev:
Ajaj, kan ju inte sluta bra detta..
Tur att man har chachat deras sida..
Den gamla sidan fanns fortfarande kvar på den övre länken
 
Frustrator Frustrator skrev:
Ajaj, kan ju inte sluta bra detta..
Tur att man har chachat deras sida..
M McNulty skrev:
Den gamla sidan fanns fortfarande kvar på den övre länken
Stavar man med ”å” kommer man till den nya. Jag beställde från den nya en gång, men det märkte inte dom. Så jag skickade beställningen per mail istället. Bladen var bra, har inget annat att jämföra med.
 
Hej
Jag är lite trött på att svetsa bandsågsblad nu, så jag tänker köpa färdigsvetsade.
Är det fortfarande bandsagsblad.se som gäller, eller har någon andra förslag?
/W
 
Har du egen bandsågbladsvets? En sådan skulle man ha.

Jag har aldrig vågat hårdlöda dem med blåslampa på klassiskt vis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.