Jag talar om grävningen såklart tillkommer andra moment som är mer tidskrävande.

Såklart finns undantag åt båda hållen en del ställen är väldigt lättgrävda andra mer tjurnackade.

Sen är vi snabba häruppe vettu ;)

P.S. Skulle JAG gräva tar det nog 100 timmar ;)
 
Jo de 11h jag nämner är enbart grävningen också så klart.
Sen tillkommer lite paddandes.. krattandes, skottandes, lasrande, paddandes, lasrande, mera skottande osv. Och visst när kanbalken skulle ställas ut var en grävare förbi och assisterade lyfthjälp.
 
"Fallet på dränering tar de med datan direkt eller på känn"

Jag skulle aldrig använda en grävare som gör så. En seriös grävare lägger aldrig dränering på känn, de använder roterande laser med fall.
 
En seriös firma gör det på känn ja. Möjligen att man kan kontrollera det med ett laserpass efteråt.

På vilket sätt ska man med laserpasset mäta när man gräver? Ett blyertsstreck på skopan eller? :D

För 10 år sen fanns inte ens laserpass ;)
 
Han som grävde åt mig hade laser i handlederna, så att säga. ;)
Vi kollade så klart med laser att de var plant kontinuerligt, men de var inte på många fläckar han behövde korrigera höjden.

Hur många maskintimmar anser du är rimligt för en platta på 80m2?
(enbart grävning för platta, dränering och regnvatten)
 
De jag sett grävde bättre direkt på första taget (alltså när de väl var i nivå) än vad jag skulle få med en handspade på flera dagar.

Visste inte att de använt laser såpass länge trodde det användes den där "kikaren" (Leica avvägningsinstrument) där det var noga typ långa fall. Lärde mig historia idag iaf :D

Nu kanske jag inte har sett några 100 metersdräneringar men väl diverse annat.

Däremot säger jag inget om att inte kolla efteråt innan man gräver igen det skadar ju aldrig :D
 
F
FredrikR skrev:
Han som grävde åt mig hade laser i handlederna, så att säga. ;)
Vi kollade så klart med laser att de var plant kontinuerligt, men de var inte på många fläckar han behövde korrigera höjden.

Hur många maskintimmar anser du är rimligt för en platta på 80m2?
(enbart grävning för platta, dränering och regnvatten)
¨
Det är ju en "hur långt är ett snöre" fråga. Markförhållande, möjlighet att planera ut uppgävda massor eller last på bil och köra bort, långt att gå för att hämta material eller kan bilarna tippa direkt i anslutning till plattan.
 
Jag menar när det går att lasta i bilar direkt, dock så skedde ju inte detta i mitt fall (som jag beskrivit ovan - utan allt skedde vid 3 olika tillfällen ink. restid (ca. 2mil ToR)).
 
Bara att konstatera att det skiljer oerhört och det beror väl på var man bor, hur mycket grävarna har att göra och hur händig man är som beställare.
Själv anlitade jag en grävare med en 9-tonnare som lade 16 h på min garageplatta 72 m2. Då hade han dessutom grävt upp 6 stubbar, grävt om halva framsidan och schaktat upp en ny garageinfart på 80 m2. Vi hade oxå grävt upp en brunn och tätat 3 betongringar. Själv var jag med hela tiden och paddade med 400 kg paddan, lade markduk, dränering, vatten och avlopp, krattade grus, skötte lasern osv osv. Jag fick banne mig slita för att grävaren inte skulle behöva stå stilla. Alla överblivna massor tog bonden hemmavid hand om och körde bort direkt. Grävaren lastade alltså direkt i traktorsläpet.

Kostnaden för frigolit (30 cm isolering), armering, kantelement hamnade på ca 28000 kr. Grävaren på 9000 kr (dock kompispris).

Som sagt, noggrann planering och smart logistik sparar pengar.
 
H
Jag gjorde en grund till garaget för några år sedan, 60 kvm samt 80 kvm för infart. Kom en duktig kille, maskinen körde på väg. Tog 4 timmar för honom att schakta bort matjord och lera, planera för grunden samt gräva hål för dräneringen.Lägga makadam till infarten samt att grovutjämna makadammen för sulan. Under samma tid så hade jag en lastbil som hade materialet med sig samt att han körde bort massorna. Allt tog 8 timmar. Då hade vi korta sträckor för att bli av med materialet, samt att all makadam och bärlager låg lastade på lastbilen då han kom. Jag gick själv med mätstickan. Sedan gjorde jag resten av arbetet själv.
 
koffa skrev:
med schaktkostnad är det praxis att man menar.

1 Gräva ett jämt och fint hål för grunden.
2 Planera ut de massor som går att använda till detta.
3.lasta ut och köra bort överblivna massor
4. Ta emot grus och lägga ut , packa det jämt.
5. gräva fram ledningar, för VA, vatten el och tele lägga i dränering runt huset etc.
6. jämna av ytor och se till att man får korrekta lutningar från grunden.
7. transport av grävmaskin till och från arbetsplatsen.
8. hyra av laser, markvibbra.
9. Vinst till företaget man anlitar. ( de flesta brukar vilja ha det)
10. ansvarsförsäkring om något skulle bli felaktigt utfört.

Där brukar kostnaden för 100 m2 platta hamna runt 75 000 kr exkl moms.
Givetsvis blir det billigare ibland och dyrare ibland.
.
Att det kostar olika mycket här i Dalarna och i Uppsala/Sthlmsregionen förstår jag.
Vad får ändå inte ihop vad som ska ta 80h med maskin..?
Med stor maskin dessutom, som jag vill minnas du skrev tidigare.
 
2v för en färdig grund låter inte alls fel.
Det jag funderat över är de 80 maskintimmarna?
Maskinen lär väl inte gå hela tiden under grundbyggnationen? Priset som du nämnde var väl baserat på 80h med maskin? Även om maskinen finns på plats under de 2v så lär väl inte kunden få betala samma pris som att den skulle gått 8h/dygn i 2v tid?
:)
 
F
koffa skrev:
Maskinen behövs ju oftast varje dag under hela tiden fram till gjutning.
Även om den inte används effektivt 8 timmar om dagen så brukar de flesta företag vilja ha betalt för hela tiden.

Självklart finns det tillfällen man kan optimera detta tex när man gör fler grunder i samma område. Men de samordningsvinsterna kommer inte så ofta kunden tillgodo.
Om man inte handlar upp flera grunder i taget .
Då går det ofta att få ner priser rejält.

En liknelse är ju tex om du hyr en grävare själv.
Du får ju alltid betala för hela tiden oavsett hur mycket du grävt.
Är ju självklart att en entreprenör inte ställer sin maskin i några dagar för att sen komma tillbaka och slutföra om det finns jobb på annat håll. En skaplig larvmaskin med rototilt kostar 1,5miljoner. Även om maskinen står still så skall räntorna betalas. Men vad skall man med grävare till ända fram till gjutning? Kantelement, isolering, armering,golvvärme är ju rent handjobb och grävarn är bara ivägen.
 
Mikael_L
Det är nog generellt en hel del som skiljer när yrkesmännen gör jobbet jämfört med glada amatörer.
Och en som jobbar med sånt här yrkesmässigt kan givetvis inte hålla på och slita ut sin kropp med att lyfta tunga armeringsmattor och handskotta grus, dagarna i ända. Kroppen ska ju helst hålla ihop någorlunda livet ut.
Men jag som amatör, och en eller två grunder i hela mitt liv kan givetvis bära lite armering och handskotta ett par ton 8-16.

Till vår garagegrund kom det en 14tons bandgrävare.
Han grävde VA och el-servis grav ca 20 meter, schaktade bort ytlagret för grunden, ca 50-60 kvm och ca 0,5 meter djupt..
Han schaktade bort ytlagret för garageuppfarten, ca 75 kvm.
Han drog av lite ytlager där friggan skulle stå, ca 15 kvm.
Han la 1-2 ton 8-16 i en hög där friggan skulle stå.(som jag sen spred ut själv)
Spred ut 30 ton 8-16 över schaktbotten, jag jämnade själv av de sista +/- 5 cm som det diffade.
Återfyllde servisgraven med 19 ton stenmjöl samt schaktmassor.
Han grovsorterade massorna i två högar, en för borttransport och en hög med massor lämpliga att använda till framtida markjobb.
Grävaren stod på platsen några dygn, då vi avbröt för sprängning, men vi kom sedan fram till att dra servisen lite annan väg.

För detta debiterade han 8 maskintimmar a 590:-
(fast enligt min logg jobbade han 8,25 timmar ;))
2 timmar maskintransport a 635:- (etablering)
20 ton stenmjöl, 1600:-
32 ton 8-16, 3700:-
och frakt av sten och stenmjöl, 800:- (det är nära till krossen)
totalt ca 15000:- inkl moms

Jag är mer än nöjd.

Efter grävaren jobbade jag för hand.
Att lyfta 8150-armeringsnät på plats är ingen barnlek ens för två, upptäckte vi.

Jag handskottade totalt 3 ton 0-32 från lättlasbilsflak och ut runt hela formen som motfylle, lite smådrygt men trots allt mycket lättare än jag trott innan.

Sen var det absolut inget mer jag hade haft användning av grävmaskinen till.

Vi klarade oss alltså med en tiondel av 80 timmar. :)
Men då var det bara 40 kvm platta, och ganska bra mark.
 
Jag har bara varit med och en grund, vår egen garagegrund på ~80m2 och den sammanlagda maskintiden uppgår till säg 12h (rivning, lastning, grävning, lyftning av balk).
De tog allt som allt 23 dar, från grävning till gjutning.
Däremellan krattades grus ut, vägdes av, lyfte på balk, fyllde med grus, drog VA, paddades, isolerades, las golvvärme, armerades och gjöts.
Som tillägg kan jag nämna att jag jobbade heltid under dessa 23dar.
Har man sedan en maskin på plats för att tex få ut allt grus på plats så spar man nog några härliga timmar med krattan/spaden.

Så ska de ta 2/3 av den tid för en som lever på att göra grunder jämfört med en amatör som gör sin första så vet jag inte.. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.