Det verkar ju vara Arvid Nilsson som tillverkar dem, det borde la bara vara att leta upp någon av de lokala bygghandlarna som säljer samma och plocka hem dem där?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Jag tror du överdriver problemets storlek...
Vanlig galvad 8.8 M24 har väl en brottgräns på över 20 ton, behöver du verkligen dra med den kraften?
tar du en mer rimlig M12 så är det nästan 7ton och en M10 nästan 5, borde räcka bra för det du vill göra.
Dessutom så håller skarvmuttrar för samma kraft som gängstången så det är bara att skarva på.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
K Kontoristen7 skrev:
Jag tror du överdriver problemets storlek...
Vanlig galvad 8.8 M24 har väl en brottgräns på över 20 ton, behöver du verkligen dra med den kraften?
tar du en mer rimlig M12 så är det nästan 7ton och en M10 nästan 5, borde räcka bra för det du vill göra.
Dessutom så håller skarvmuttrar för samma kraft som gängstången så det är bara att skarva på.
All gängstång är inte 8.8 utan 4.6 alltså ganska mjuk. M24 är kanske overkill, M20 eller till och med M16 skulle nog duga. Men den måste vara varmförzinkad fzv. Jag har haft en M14 sådan liggande i flera år nära västerhavet för att testa och den är opåverkad!
 
Har du frågat på byggvaruhus, bygghandeln eller motsvarande om de kan ta hem?
 
Z z_bumbi skrev:
Har du frågat på byggvaruhus, bygghandeln eller motsvarande om de kan ta hem?
Jag har ingen favorit längre, men det kan vara en bra idé...
 
C
Angående själva lösningen - det viktiga här är att kortla runt gängstången. Ser inte riktigt poängen med att dra stången genom flera golvbalkar. Stångens uppgift lär vara att pressa "syllen" (+ stolpen) mot kortlingarna för att hindra den från att vrida sig, och då räcker det med ett fack. Kortlar du inte kommer bara balkarna att deformera/böja sig.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Angående själva lösningen - det viktiga här är att kortla runt gängstången. Ser inte riktigt poängen med att dra stången genom flera golvbalkar. Stångens uppgift lär vara att pressa "syllen" (+ stolpen) mot kortlingarna för att hindra den från att vrida sig, och då räcker det med ett fack. Kortlar du inte kommer bara balkarna att deformera/böja sig.
Det uppstår inte drag i gängstängerna utan tryckkraft. Därför vill jag inte ha för klena gängstänger men ordentligt infästa kortlingar kan göra god nytta mellan balk 2-3 från början, och när jag fått spänna rätt ytterbalken med räcket så kan jag nog montera kortlingar där också. Jag stod och höll i perfekta tvåmeterslängder hos Hornbach i Trollhättan för en timme sedan, men de var bara blankförzinkade, som inte ens står emot fingeravtryck...
 
C
S star_daddy skrev:
Det uppstår inte drag i gängstängerna utan tryckkraft.
Jag förstår att det är så du har tänkt dig, men min åsikt är att du skall låta kortlingar stå för tryckkraften och (om det behövs) dra ihop det med gängstång. Anledningen är att bärlinorna inte kan ta upp några större krafter i sidled utan att hela sk*ten blir krokigt.
 
C cpalm skrev:
Jag förstår att det är så du har tänkt dig, men min åsikt är att du skall låta kortlingar stå för tryckkraften och (om det behövs) dra ihop det med gängstång. Anledningen är att bärlinorna inte kan ta upp några större krafter i sidled utan att hela sk*ten blir krokigt.
OK, hur fäster jag bäst kortlingarna i golvbalkarna?
 
C
S star_daddy skrev:
OK, hur fäster jag bäst kortlingarna i golvbalkarna?
På enklaste sätt, skråspika t.ex. Om de ligger i spänn skall det mycket till innan de rubbas ur sitt läge.
Bara så att vi har samma bild av vad du vill åstadkomma, så är det nåt sånt här jag tänker mig:

Skiss över ramkonstruktion med två vertikala stolpar, två horisontella bärlinor och en grön gängstång mellan stolparna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stolpen till vänster, gängstången i grönt, de två bärlinorna vertikalt, och de två kortlingarna horisontellt.
Viktigt att kortlingarna har rätt längd och bredd så att de verkligen tvingar bärlinan från att vrida sig samtidigt som korrekt c/c-mått mellan bärlinorna upprätthålls.
 
C cpalm skrev:
På enklaste sätt, skråspika t.ex. Om de ligger i spänn skall det mycket till innan de rubbas ur sitt läge.
Bara så att vi har samma bild av vad du vill åstadkomma, så är det nåt sånt här jag tänker mig:

[bild]

Stolpen till vänster, gängstången i grönt, de två bärlinorna vertikalt, och de två kortlingarna horisontellt.
Viktigt att kortlingarna har rätt längd och bredd så att de verkligen tvingar bärlinan från att vrida sig samtidigt som korrekt c/c-mått mellan bärlinorna upprätthålls.
Det ser utmärkt ut, stort tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.