Den som pellefant postade håller tryckkvalitet, Uppgradera din Acrobat Reader.
 
Nya Elbasen utgåva 2 sida 26 tabell 11
vp16 max 5 x 1,5
vp 20 max 7 x 1,5 och 6 x 2,5
 
Detta är rekommenderade antal. Oftast då man behöver mer än 5 ledare är det för tändtrådar.. De kommer alltså inte att gå någon nämnvärd ström, blir ingen varmgång..

Om det gäller tändtrådar så gäller den oskrivna regeln.

"Dra in så många du behöver för funktionen, får du ej i alla ring en vän och ta fram stora kabel-kräm-burken!"
 
Skrämmer man vännen med glidmedelsburken så han fixar i resten av trådarna? ;)
 
B
mrfrenzy skrev:
Den som pellefant postade håller tryckkvalitet, Uppgradera din Acrobat Reader.
Kör ju FoxitReader... mycket snabbare, men tydligen funkar inte vissa bilder... :(
 
  • Gilla
Marvil
  • Laddar…
Fas nolla jord från kopplingsdosa TILL jordfelsbrytare i en 16 flexslang,,,,sedan Fas Nolla jord FRÅN jordfelsbrytaren tillbaka till kopplingsdosa i SAMMA 16 flexslang.

Alltså 6 st 1,5 mm^2 kablar i samma slang.

Vad tror ni om det?
 
templar skrev:
Fas nolla jord från kopplingsdosa TILL jordfelsbrytare i en 16 flexslang,,,,sedan Fas Nolla jord FRÅN jordfelsbrytaren tillbaka till kopplingsdosa i SAMMA 16 flexslang.

Alltså 6 st 1,5 mm^2 kablar i samma slang.

Vad tror ni om det?
Inga problem, har jag gjort massor med gånger.

(Trådnekrofil)
 
Ok,, du tror inte jfb kan få spel med tanke på dubbla nollor och dubbla jord i samma kabel då?,,,,Bra om det funkar så här så slipper jag bryta upp hela väggen :)
Tack för snabbt svar och God Jul :D
 
Nä, det tror jag inte. Kan vara en ide att märka upp trådarna för att undvika förväxling.
 
Mikael_L
templar skrev:
Ok,, du tror inte jfb kan få spel med tanke på dubbla nollor och dubbla jord i samma kabel då?
(Samma rör menar du väl.)

Nädå, inte en chans så länge isoleringen är hel (efter dragningen).
 
templar skrev:
Fas nolla jord från kopplingsdosa TILL jordfelsbrytare i en 16 flexslang,,,,sedan Fas Nolla jord FRÅN jordfelsbrytaren tillbaka till kopplingsdosa i SAMMA 16 flexslang.

Alltså 6 st 1,5 mm^2 kablar i samma slang.

Vad tror ni om det?
Jord behöver du väl bara en tråd till (eventuellt ingen alls) då blir det bara 5 eller 4 ledare, i övrigt är det inga problem med 6 st heller. Tänker mest på att du är med på att jord har inget med JFB:n att göra och behövs inte av den anledningen.
 
Japp ,,fattar det som att jorden kan kopplas utanför jfb,,,men enligt instruktion skall den kopplas på en plint i jfb.
Jfb känner av ev "förlusten" mellan fas och nolla ,,,,,,rätt?.(vet inte om förlust är rätt term här men ni kanske förstår vad jag är ute efter)



Samma rör menar jag givetvis ;)
 
templar skrev:
Japp ,,fattar det som att jorden kan kopplas utanför jfb,,,men enligt instruktion skall den kopplas på en plint i jfb.
Jfb känner av ev "förlusten" mellan fas och nolla ,,,,,,rätt?.(vet inte om förlust är rätt term här men ni kanske förstår vad jag är ute efter)
har du femledarsystem in i huset så ska jorden inte kopplas mot JFB, har du fyrledarsystem så ska PEN-ledaren FÖRST till jordskena sedan till JFB (med blå ledare) och därifrån till nollskena, med blå ledare.
 
Martin_B
mycke_nu skrev:
trefasgrupp med individuella nollor (pga av fasförskjutning tex).
Hur menar du med "individuella nollor"? Blir det inte samma sak som 3 separata grupper om varje fas har sin egen nolla?
 
Oj, gammal tråd..

Martin_B skrev:
Hur menar du med "individuella nollor"? Blir det inte samma sak som 3 separata grupper om varje fas har sin egen nolla?
Jo, men man får/bör inte blanda olika grupper i samma rör, så den kombinationen faller bort.

(Det skulle fö bli nio trådar, eftersom man måste ha separata skyddsjordar.)
 
Redigerat:
  • Gilla
Marvil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.