Hej,

Jag undrar bara lite kort om det finns någon information tillgänglig ang. allmänna bestämmelser/standarder gällande våtrum, i matt fall badrum (dusch, ej badkar).

Jag bor i ett hyreshus och undrar hur ett badrum skall byggas vad gäller fall, golvbrunn, tröskel, insättning av matta, tätning osv. Finns då några sådana riktlinjer nånstans?
 
Du ska väl inte ge dig på att trixa med badrummet i din hyreslägenhet? Det kan bli dyrt om värden inte gillar det du gjort.
 
Nejnej. Vill bara kolla upp ett par saker
 
vad är det du vill ha reda på så kanske vi kan hjälpa dig
 
Alla företag inom badrums sektorn skall följa bkr.se eller gvk.se eller ( säkertvatten.se ) om företagen är anslutna till denna standard och alla dessa måste följa boverkets regler.. om det är nu det du vill veta.
 
systemfel skrev:
Alla företag inom badrums sektorn skall följa bkr.se eller gvk.se eller ( säkertvatten.se ) om företagen är anslutna till denna standard och alla dessa måste följa boverkets regler.. om det är nu det du vill veta.
Nu kanske jag har fattat fel och vill förtydliga att vi följer säkert vatten men är inte Boverkets regler de som gäller och BKR, GVK och Säkert Vatten rekommendationer som har stark förankring hos försäkringsbolagen?

Eller ska man tänka att de är regler för de som är anslutna och rekommendationer för resten?

(Ja, jag tycker man ska följa dessa standarder jag är bara ute efter vad som är vad)
 
Är det så att du anser att något är fel i ditt hyrda badrum?

Tyvärr kommer du i så fall inte ha hjälp av några byggnormer. En norm är en norm och inget lagkrav.
 
Boverkets byggregler gäller men är skrivna ungefär så här: golv och väggbeklädnader ska vara vattentäta, alltså inget om HUR man ska uppnå det

Branschreglerna uppfyller boverketskrav (som är minimiregler för byggande) OCH hur man uppnår det

Det räcker egentligen med att uppfylla BBR, man skulle kunna blanda tätskiktskomponenter osv för att skapa tex vattentäta golv och väggar, problemet är att då står man där själv vid en skada och måste visa att det här funkar, tex genom tester hos SP och det har "man" inte råd med
 
Nyfniken skrev:
Är det så att du anser att något är fel i ditt hyrda badrum?

Tyvärr kommer du i så fall inte ha hjälp av några byggnormer. En norm är en norm och inget lagkrav.
Okej, kort o gott så ligger det till så här... Utan att gå in för mycket på detaljer så hade jag en vattenläcka här hemma i min hyresrätt. Vad jag undrar är om det bara var mitt fel el. om det också delvis är värdens fel.

Jag bor på första våningen, under mig finns källare med cykelrum o tvätt. Enligt fastighetsservice rann det ner "ett par hundra liter". Den mängden vatten, el det mesta utav det rann ner genom tröskeln mellan badrummet och hallen. Hallen är i mitten, mellan kök, vardagsrum (sovrum), badrum och entré. Inget eller knappt något vatten hade runnit ut till dessa utrymmen. Alltså rann det ner via tröskeln. Ingen skada på vägg i hallen, bara golv.

Innan det inträffade har jag tidigare reagerat på att det inte var helt tätt vid tröskeln inifrån badrummet sett. Badrumsgolvet är någon slags matta. Och vid tröskeln fanns där alltså två glipor på vardera sida där vatten tämligen lätt kunde rinna igenom. Och under tröskeln är det egentligen bara ett hål med isolering ner till källartaket.

Nu är där en ny, 2 cm. hög list med silikon vid kanterna/hörnen och nedanför list på på både in- och utsida. Vet inte om jag förklarade detta på ett vettigt sett nu men hoppas det går fram någorlunda och att nån kan ge svar. Tack!
 
nino skrev:
Boverkets byggregler gäller men är skrivna ungefär så här: golv och väggbeklädnader ska vara vattentäta, alltså inget om HUR man ska uppnå det

Branschreglerna uppfyller boverketskrav (som är minimiregler för byggande) OCH hur man uppnår det

Det räcker egentligen med att uppfylla BBR, man skulle kunna blanda tätskiktskomponenter osv för att skapa tex vattentäta golv och väggar, problemet är att då står man där själv vid en skada och måste visa att det här funkar, tex genom tester hos SP och det har "man" inte råd med
Ah, självklart
 
är inte 100 på GVKs regelverk men BKRs (som gäller för keramik) så är det typ 10-15mm uppvik mot tröskel eller att golvbrunnen ligger minst 25mm? lägre än nivån vid dörren.

Har man ett uppvik mot tröskel så ska det vara tätt där, det låter på din beskrivning som att det inte varit tätt mot tröskel och då är det fel, nu verkar det nästan som om det var bra? verkar ju inte blivit några jätteskador?
 
Det låter ju inte så bra, men hur blev det så att vattnet inte rann ner i golvbrunnen? För att hundratals liter ska tryckas mot tröskeln måste ju flera andra saker ha inträffat först.
 
nino skrev:
är inte 100 på GVKs regelverk men BKRs (som gäller för keramik) så är det typ 10-15mm uppvik mot tröskel eller att golvbrunnen ligger minst 25mm? lägre än nivån vid dörren.

Har man ett uppvik mot tröskel så ska det vara tätt där, det låter på din beskrivning som att det inte varit tätt mot tröskel och då är det fel, nu verkar det nästan som om det var bra? verkar ju inte blivit några jätteskador?
Det fanns ett sådant uppvik på vid den gamla tröskeln. Men felet var att det fanns glipor i vardera ände, vid hörnen. Men ska inte den nya tröskeln då också ha ett uppvik mot? Nu är där en tröskeln runt 1,5-2 cm hög där man fogat/tätat runtomkring... Skador... Ja, golvet i hallen fick ju rivas upp och läggas om, hela schablaket.

Carl_Elvis skrev:
Det låter ju inte så bra, men hur blev det så att vattnet inte rann ner i golvbrunnen? För att hundratals liter ska tryckas mot tröskeln måste ju flera andra saker ha inträffat först.
Jo, jag var trött, tar sömnpiller ibland, och skulle ta en dusch. Jag tuppade väl av och hamnade på golvet, med ett litet jack på pannan dessutom. Alltså jag hamnade på golvbrunnen. Min dusch är ganska liten. :(
 
Kräver hyresvärden (eller någon annan) dig på pengar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.