Hej,
har ett delikat problem..Skulle byta en toalettstol igår men hittar ingen huvudkran. Finns ingen vid vattenmätaren där vattnet går in i huset...
Var ska jag leta, det måste ju finnas en huvudkran?!
Förstår att det är en knivig fråga iom att det förmodligen kan vara lite olika hus imellan.
Om det är till någon hjälp är det ett souterränghus byggt -79..

Tacksam för all input!

MVH
 
Det finns troligen av avstängningsventil vid tomtgräns, men den gillar nog inte kommunen att du pillar för mycket på, de kan dessutom ha kärvat fast efter många år.

Om du följer huvudledningen åt båda hållen från vattenmätaren, hittar du ingen kran då så finns det ingen.
Det sitter ingen vid varmvattenberedaren/fjv centralen eller vad du nu har i ditt hus?
 
Jag har varmvattenberedare.. Får leta mer när jag kommer hem, men finns det ingen är det ju hög tid att sätta in en om något skulle börja läcka.
 
  • Gilla
mamikawaii
  • Laddar…
I de hus som jag har bott i har det alltid funnits en kran vid eller strax före vattenmätaren. Verkar underligt att man ska behöva ut i gatan för att stänga av inkommande vatten. Sedan kanske du har en avstängningskran vid toastolen som går att använda. Finns ingen (borde finnas) så montera en när du ändå har vattnet avstängt.
 
Vattenmätaren brukar bytas vart tionde år, så någonstans innan mätaren finns det förmodligen en användbar ventil om de har lyckats byta mätaren under någorlunda anständiga former. Redan på 70-talet började det bli vanligt att man satte ventiler både före och efter vattenmätaren för att slippa att allt vatten från husets rör rinner ut när man byter mätaren, så det skulle vara rätt fascinerande om det inte ens finns en ventil före mätaren i en så pass ny installation.
 
Starscream skrev:
Hej,
har ett delikat problem..Skulle byta en toalettstol igår men hittar ingen huvudkran. Finns ingen vid vattenmätaren där vattnet går in i huset...
Var ska jag leta, det måste ju finnas en huvudkran?!
MVH
Vilken tur att du upptäckte det nu, när det fortfarande är lugnt. Tänk paniken om du skulle börjat leta huvudkran medan du haft vattnet sprutande från ett brustet rör en avhoppad koppling till diskmaskinen.
 
andersmc skrev:
Vilken tur att du upptäckte det nu, när det fortfarande är lugnt. Tänk paniken om du skulle börjat leta huvudkran medan du haft vattnet sprutande från ett brustet rör en avhoppad koppling till diskmaskinen.
Ja precis!
 
mulpac skrev:
Vattenmätaren brukar bytas vart tionde år, så någonstans innan mätaren finns det förmodligen en användbar ventil om de har lyckats byta mätaren under någorlunda anständiga former. Redan på 70-talet började det bli vanligt att man satte ventiler både före och efter vattenmätaren för att slippa att allt vatten från husets rör rinner ut när man byter mätaren, så det skulle vara rätt fascinerande om det inte ens finns en ventil före mätaren i en så pass ny installation.
Jag ska försöka ladda upp en bild på hur det ser ut.. ikväll =)
 
Prova att skruva på ratten inringad till höger man jag tyckte inte att det gjorde någon skillnad, var det möjligen bara så att jag skruvade för lite?
Alla jag frågat menar att det bör finnas en kulventil på ledningen.. MVH Starscream
vattenm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där ser ut som en vattenmätarkonsoll som brukar ha problem med att ventilerna kärvar eller t.o.m. går sönder så det sprutar vatten. Antar att vänster sida är in mot huset, så en möjlighet är att testa den mässingsfärgade ventilen först, så finns det fler ventiler som sitter före och därigenom fler möjligheter att stänga av om det blir haveri.
 
Alla ventiler ska motioneras ibland. Så egentligen skulle man ha ett underhållsschema där man gick igenom sin vvs med regelbundna intervaller och besiktade och skruvade alla ventiler fram och tillbaka. Fast det är ju i en idealisk värld.

Också att tänka på att aldrig skruva ventiler stenhårt i öppet-läge. Lämna alltid något varv kvar att ha att lirka med om de fastnar.

(Fast detta hjälper ju inte TS just nu, det vet jag.)
 
  • Gilla
eviljava
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.