F
A ati skrev:
God grannsämja i lägenhetskomplex? Vad får man för sina 4000 kr då? Ett hej tillbaka i trappuppgången? :thinking:
Typisk "vi i villa-inställning" ??
 
Kan ju hända att grannen inte har en aning om vad som är skäligt när han ringde städfirman och städfirman försöker med fulingen och grannen bara vidarebefordrat budet. Fråga grannen var han fått budet ifrån och visa också resultatet av din googling
 
P
Att grannen skulle ha en hel garderob full i kläder som måste kemtvättas för lite damm som man egentligen knappast ens kan hållas ansvarig för.. gå ner med en klädroller och en dammsugare och en hink med en trasa i och kolla om det behöver städas och om det ens existerar något sånt skräp som kan ha kommit från taket som ert löfte gällde för månader sen... hittar man nåt som faktiskt behöver en kemtvätt så får man väl fixa det men jag skulle aldrig stå för allt rakt av utan att ens fått se vad det är som städfirman ska lösa för dom pengarna... duger inte det åt grannen så kan man be personen dra till nåt varmt ställe..

Att bara betala för nån fullständig sanering av hela lägenheten 5 månader senare utan att ens ha sett hur det ser ut nej tack det är att dra det lite väl långt.. och kemtvätt av allt i garderoben... undrar hur den garderoben ser ut och vad tusan den innehåller, det vill jag se själv och bedömma att det är ett rimligt verklighetsbaserat behov... en tvättstugekväll och lite tvättmedel låter närmare sanningen..om nu inte skaka av dammsuga och rolla av räcker..
 
Redigerat:
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Grannsämjan är viktig och ibland måste man kompromissa, från bägge sidor.
Mitt förslag är att ni erbjuder att ni städar ur garderoben (dammsuger och våttorkar golv, inredning och försiktigt väggar) samt att ni ersätter beloppet som grannen får från kemtvätten.
 
A Amwenner skrev:
Hej,
Bor i bostadsrätt i ett sekelskifteshus och har under hösten renoverat vår lägenhet och bland annat byggt ut vårt badrum. Vi hade angränsande till badrummet en liten skrubb/garderob på ca 1 m2 som vi byggt in i badrummet och idag är en dusch. Vår granne under oss har en garderob precis på samma ställe som vi haft och när vi har bilat och arbetat så har damm från bjälklaget trillat ner i hennes garderob. Hennes tak är byggt i pärlspont och är orginal sedan huset byggdes, och troligen har vibrationer gjort att damm från bjälklaget trillat ner mellan springorna. Vi erbjöd oss snabbt att hjälpa henne att städa ut garderoben och om något behövdes kemtvättas eller tvättas så skulle vi naturligtvis stå för detta. Istället för att plocka ut allt i garderoben valde hon att lägga plast över alla kläderna tills renoveringen var färdig. Detta var i okt/nov 2021 och vår renovering var färdig i december men vi hörde inget från grannen.

Nu har föreningen sedan 2 veckor påbörjat ett fönsterbyte och balkongbygge. Detta har medfört en hel del damm i allas lägenheter inklusive vår lägenhet och vår grannes lägenhet. Vi har nu fått ett mail från vår granne att hon nu ca 5 månader senare vill städa ur garderoben efter att hennes balkongbygge är färdigt. Hon beräknar städtiden till ca 4 timmar och 615 kr/timme för 1 m2 garderob plus att hon vill lämna in alla sina kläder på kemtvätt (dvs städning 2460 kr + kemtvätt). Notan för dammet kan därmed sluta på allt från 4000 kr och uppåt då garderoben var full av kläder.

Jag tycker att detta känns totalt oskäligt att betala 4 timmar städning av 1 m2 samt kemtvätt av alla kläder. Det kan inte ta mer än en kvart att dammsuga av garderoben om allt skall in på kemtvätt. (Är rätt övertygad att hon tänker låta städa hela hennes lägenhet efter det renoveringsdamm som skapats vid fönster och balkongygge men det är en parantes.)

Min fråga är vad är vårt ansvar om hennes tak inte håller tätt? Bör inte hon underhålla sina ytskick att inte damm från bjälklag kan tränga in?

Kan jag erbjuda mig själv att städa och tvätta upp kläderna? Alternativt ge henne ett presentkort på en städ och kemtvättsfirma för ca 1500 kr?

Tacksam för råd!
Helt orimligt att nu så sent och givet alla omständigheter ställa den typen av krav. Bestrid kraven.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
L Linjs1 skrev:
Grannsämjan är viktig och ibland måste man kompromissa, från bägge sidor.
Mitt förslag är att ni erbjuder att ni städar ur garderoben (dammsuger och våttorkar golv, inredning och försiktigt väggar) samt att ni ersätter beloppet som grannen får från kemtvätten.
Städning av garderoben har ju TS redan erbjudit, men grannen har kontrat med att hen vill ha storstädning utförd av Sveriges dyraste städfirma.
Och kemtvätt av en hel garderob kan ju bli hur dyrt som helst, i synnerhet om det finns plagg som kemtvätten säjer behöver specialtvättas. Hon kan ju mycket väl smyga in några såna plagg från en annan garderob.
Med tanke på att kraven är så uppblåsta hade jag inte erbjudit något alls i det här läget.
 
  • Gilla
MarKra13 och 2 till
  • Laddar…
A Amwenner skrev:
Hej,
Bor i bostadsrätt i ett sekelskifteshus och har under hösten renoverat vår lägenhet och bland annat byggt ut vårt badrum. Vi hade angränsande till badrummet en liten skrubb/garderob på ca 1 m2 som vi byggt in i badrummet och idag är en dusch. Vår granne under oss har en garderob precis på samma ställe som vi haft och när vi har bilat och arbetat så har damm från bjälklaget trillat ner i hennes garderob. Hennes tak är byggt i pärlspont och är orginal sedan huset byggdes, och troligen har vibrationer gjort att damm från bjälklaget trillat ner mellan springorna. Vi erbjöd oss snabbt att hjälpa henne att städa ut garderoben och om något behövdes kemtvättas eller tvättas så skulle vi naturligtvis stå för detta. Istället för att plocka ut allt i garderoben valde hon att lägga plast över alla kläderna tills renoveringen var färdig. Detta var i okt/nov 2021 och vår renovering var färdig i december men vi hörde inget från grannen.

Nu har föreningen sedan 2 veckor påbörjat ett fönsterbyte och balkongbygge. Detta har medfört en hel del damm i allas lägenheter inklusive vår lägenhet och vår grannes lägenhet. Vi har nu fått ett mail från vår granne att hon nu ca 5 månader senare vill städa ur garderoben efter att hennes balkongbygge är färdigt. Hon beräknar städtiden till ca 4 timmar och 615 kr/timme för 1 m2 garderob plus att hon vill lämna in alla sina kläder på kemtvätt (dvs städning 2460 kr + kemtvätt). Notan för dammet kan därmed sluta på allt från 4000 kr och uppåt då garderoben var full av kläder.

Jag tycker att detta känns totalt oskäligt att betala 4 timmar städning av 1 m2 samt kemtvätt av alla kläder. Det kan inte ta mer än en kvart att dammsuga av garderoben om allt skall in på kemtvätt. (Är rätt övertygad att hon tänker låta städa hela hennes lägenhet efter det renoveringsdamm som skapats vid fönster och balkongygge men det är en parantes.)

Min fråga är vad är vårt ansvar om hennes tak inte håller tätt? Bör inte hon underhålla sina ytskick att inte damm från bjälklag kan tränga in?

Kan jag erbjuda mig själv att städa och tvätta upp kläderna? Alternativt ge henne ett presentkort på en städ och kemtvättsfirma för ca 1500 kr?

Tacksam för råd!
Om ni var klara i december så är det ju inte fem månader sedan risken för ytterligare skada var över. Fullt naturligt att man väntar in er renovering, ingen idé att betala dubbelt om något mer inträffar. Meddelade ni grannen att ni var klara, eller fick hen lista ut det själv?

Folk som inte varit med om damm från en renovering har ingen aning om hur sjukt invasivt det är. Min flickvän råkade ut för nästan samma sak då byggarna vid en stamrenovering råkade punktera en garderobsvägg med ett ca 5 mm hål. Pga självdrag i fastigheten blev hela garderoben indränkt i fint stendamm under tiden man bilade.

Det räckte inte att dammsuga detta fina damm, hela garderoben var tvungen att våttorkas ett antal omgångar. Vissa kläder gick att kemtvätta, andra var bara att slänga. Det gick dock på hemförsäkringen.

Så visst kan det bli dyrt att uppfylla ert löfte. Men om ni inte litar på grannen kan ni som tidigare sagts be att få betala städfirman direkt. Eller be grannen kolla med sin hemförsäkring, kan vara billigare att ta självrisken.

PS. Låter som det har uppstått sprickor i undertaket ovanför pärlsponten pga bilningen och att det är där dammet letat sig in. DS.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A Amwenner skrev:
Hej,
Bor i bostadsrätt i ett sekelskifteshus och har under hösten renoverat vår lägenhet och bland annat byggt ut vårt badrum. Vi hade angränsande till badrummet en liten skrubb/garderob på ca 1 m2 som vi byggt in i badrummet och idag är en dusch. Vår granne under oss har en garderob precis på samma ställe som vi haft och när vi har bilat och arbetat så har damm från bjälklaget trillat ner i hennes garderob. Hennes tak är byggt i pärlspont och är orginal sedan huset byggdes, och troligen har vibrationer gjort att damm från bjälklaget trillat ner mellan springorna. Vi erbjöd oss snabbt att hjälpa henne att städa ut garderoben och om något behövdes kemtvättas eller tvättas så skulle vi naturligtvis stå för detta. Istället för att plocka ut allt i garderoben valde hon att lägga plast över alla kläderna tills renoveringen var färdig. Detta var i okt/nov 2021 och vår renovering var färdig i december men vi hörde inget från grannen.

Nu har föreningen sedan 2 veckor påbörjat ett fönsterbyte och balkongbygge. Detta har medfört en hel del damm i allas lägenheter inklusive vår lägenhet och vår grannes lägenhet. Vi har nu fått ett mail från vår granne att hon nu ca 5 månader senare vill städa ur garderoben efter att hennes balkongbygge är färdigt. Hon beräknar städtiden till ca 4 timmar och 615 kr/timme för 1 m2 garderob plus att hon vill lämna in alla sina kläder på kemtvätt (dvs städning 2460 kr + kemtvätt). Notan för dammet kan därmed sluta på allt från 4000 kr och uppåt då garderoben var full av kläder.

Jag tycker att detta känns totalt oskäligt att betala 4 timmar städning av 1 m2 samt kemtvätt av alla kläder. Det kan inte ta mer än en kvart att dammsuga av garderoben om allt skall in på kemtvätt. (Är rätt övertygad att hon tänker låta städa hela hennes lägenhet efter det renoveringsdamm som skapats vid fönster och balkongygge men det är en parantes.)

Min fråga är vad är vårt ansvar om hennes tak inte håller tätt? Bör inte hon underhålla sina ytskick att inte damm från bjälklag kan tränga in?

Kan jag erbjuda mig själv att städa och tvätta upp kläderna? Alternativt ge henne ett presentkort på en städ och kemtvättsfirma för ca 1500 kr?

Tacksam för råd!
Det här är en tvistefråga och det ska er hemförsäkring täcka. Ni har fått ett krav ni tycker är orimligt (tycker jag med) bättre ert försäkringsbolags jurist kontaktar er granne. Då kan hon inte klandra er heller när hon får nej på sitt krav.
 
  • Gilla
Bullmorsa och 1 till
  • Laddar…
Garderoben är till 100% redan städad. Man han inte kläder hängandes i en skitig garderob i 5 månader.

Be att få se hur det ser ut är väl mitt tipps om du ska göra något mer.
 
  • Gilla
MarKra13 och 2 till
  • Laddar…
Det här känns som det kan barka iväg åt alla håll. Min känsla är att det här är snarlikt situationer med bilhyrarkontrakt.

När du lämnar tillbaka bilen du hyrt har bilhyraren chansen att kolla bilen om den ser ut som den hyrdes ut. Kollar de inte bilen och återkommer efter 2v med en repa så kan ju vem som helst ha repat den efter att du lämnat in den. Klassisk blåsning.

HUR ska du kunna stå till svars för nåt som möjligen inte är ditt fel? Hon hade chansen tidigare men nu sket hon i det. Hon tog istället chansen o dra på räkkryssningar, bingo, dans i Ulricehamn och grisfester på mallaga i 4 månader. Sen när hon kom hem lämnar hon kemtvätten till dig och saneringen av skåpet. Genialt!
 
P Parkeringsvakten skrev:
Garderoben är till 100% redan städad. Man han inte kläder hängandes i en skitig garderob i 5 månader.

Be att få se hur det ser ut är väl mitt tipps om du ska göra något mer.
Eller oxå så gör man rätt för sig. Vad kostade renoveringen 1 miljon 2 miljoner ? Och så håller man på o tjänstemannafjantar om några jävla tusenlappar.
 
Z Zeke_Varg skrev:
Det här känns som det kan barka iväg åt alla håll. Min känsla är att det här är snarlikt situationer med bilhyrarkontrakt.

När du lämnar tillbaka bilen du hyrt har bilhyraren chansen att kolla bilen om den ser ut som den hyrdes ut. Kollar de inte bilen och återkommer efter 2v med en repa så kan ju vem som helst ha repat den efter att du lämnat in den. Klassisk blåsning.

HUR ska du kunna stå till svars för nåt som möjligen inte är ditt fel? Hon hade chansen tidigare men nu sket hon i det. Hon tog istället chansen o dra på räkkryssningar, bingo, dans i Ulricehamn och grisfester på mallaga i 4 månader. Sen när hon kom hem lämnar hon kemtvätten till dig och saneringen av skåpet. Genialt!
Eller oxå var hon bara snäll men upptäckte hur det egentligen var. Fast genom sig själv känner man andra
 
  • Gilla
MrXman
  • Laddar…
K kortis skrev:
Eller oxå så gör man rätt för sig. Vad kostade renoveringen 1 miljon 2 miljoner ? Och så håller man på o tjänstemannafjantar om några jävla tusenlappar.
Kostar inte två miljoner att renovera ett badrum. Man ska så klart göra rätt för sig men detta är att bli blåst.
 
  • Gilla
B6304S1 och 1 till
  • Laddar…
P Parkeringsvakten skrev:
Garderoben är till 100% redan städad. Man han inte kläder hängandes i en skitig garderob i 5 månader.

Be att få se hur det ser ut är väl mitt tipps om du ska göra något mer.
Hehe, varför inte? Det var väl där vårkollektionen hängde? Eller så var grannen bortrest några månader?

Men enda vettiga sättet att lösa det på är att be grannen kontakta sitt försäkringsbolag och sedan stå för självrisken, det står ju i första inlägget att TS lovat att hålla grannen skadelös.
 
Varför ska kläder som smutsas ner av nån annan alltid kemtvättas ??
Jag råkade ut för att min dotter hade smutsat ner en klasskompis jacka och föräldrarna krävde kemtvätt.
Jag var lite smidig o sa att jag kände en ned kemtvätt, och hämtade jackan. Vist det var en dunjacka av fint märke, men jag har själv tvättat dunjackor av fint märke, så även denna fick gå i tvättmaskinen och torkades i tumlaren med tennisbollar.
Alla nöjda o glada.
 
  • Gilla
  • Haha
erkka och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.