Sök på "Jord XXX" där x:en är din stad.

Finns antagligen massvis med annonser på blocket, men även åkerier i närheten av där du bor.
 
Ring till olika lastbilscentraler, ofta har de andra projekt där de kört bort jord eller så kan de ha liggande de vill bli av med.
Ring till flera olika leverantörer, det skiljer ofta mycket i pris!
 
Jag bor också i mitten av skåne, tyvärr vet jag inte varifrån vår jord kom (köpte en "lastbil full" förra året). Men jag vet att man kunde köpa på återvinningscentralen i Höör när vi bodde där (ett par år sedan).. 150 kr typ för jättefin jord, per släpvagn.. (typ så mycket vagnen orkade). De hade bara jorden inne sommartid dock.

Tror säkert Kvist o knast i Höör har (eller kan få tag på, om man pratar med dem).

Sedan finns det ju en hel del "mer privata" aktörer.. jag brukar se nån jordhög i utkanten av Hörby tex.. där det står en skylt om att jord säljes (vet ej pris)

Det finns också lite större ställen.. som tex Nordanå grusterminal (Staffanstorp) http://www.grus.nu/produkter/harpad-matjord (du kan ju klicka runt dig lite om det är annat du söker). Står lite priser o så där med..

Tror också många av de andra grustagen också har en del jordutbud..

Hoppas du hittar nått bra :) (kan säga att det är dyrt att få lämnat med lastbil, jorden i sig är prisvärd oftast... men jag måste säga att en lastbil rymmer inte alls så mycket som man trodde..)

MVH Sandra
 
undine
Tack alla för era tips!
Jag åkte till återvinningscentralen i Eslöv och köpte en jäkla massa jord för 75 kr!
Varför har jag tidigare köpt dyra säckar på Bauhaus och Hornbach, för? Nåväl, bättre sent än aldrig och armmusklerna fick träna :D

Dock är ju jorden man köper i säckar rätt ju fin dock. Denna jord var ganska grov. Små pinnar och liknande i det. Men det är ju kompostjord från trädgårdsavfall så det säger ju sig självt. Jag försökte ta finaste jorden och med så lite kvistar och sånt som möjligt. Fett värt 75 kronor för jord till rabatterna utomhus i alla fall :)
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Närproducerad jord alltså :).
 
MagicaDeHex skrev:
Dock är ju jorden man köper i säckar rätt ju fin dock.
Faktiskt så är det inte jord i påsarna man köper, utan finfördelad, kalkad och gödslad torv. Riktigt bra jord hittar man bland lövträd, där finns det både pinnar i olika grad av förfall och löv. Det är sådan jord man försöker återskapa via kompostering. :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.