M Mats skrev:
Vet inte om det finns olika Basic men "Reliable electronic programmable thermostat and precise regulation make ECO Basic heater ideal for home, commercial and other heating installations" och det stämmer även med manualen. Dock verkar de finnas i butik så jag kan åka och titta
Finns olika Basic, vi har bla. Neo Basic som är programmerbar med knappar. Eco Basic är en enklare modell med vred.
 
M Mats skrev:
Vet inte om det finns olika Basic men "Reliable electronic programmable thermostat and precise regulation make ECO Basic heater ideal for home, commercial and other heating installations" och det stämmer även med manualen. Dock verkar de finnas i butik så jag kan åka och titta
Du har nog helt rätt och jag fel när jag läser den stora manualen. Tydligen ska det gå att trycka in vredet för programmering, hade i gen aning om det så nu har jag lärt mig nåt nytt.
Förlåt om jag vilselett dig.
 
Du kan ju också överväga att hitta nyare men enkla oljefyllda elradiatorer med en elektronisk termostat på tex. Blocket. De brukar finnas billiga sådana att hitta i olika storlekar och effekter. På mitt landställe hade jag Myson radiatorer, de var enkla, pålitliga och tysta. Inga problem med värmen även om det var många elavbrott på landet.
 
  • Gilla
Mats
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Du har nog helt rätt och jag fel när jag läser den stora manualen. Tydligen ska det gå att trycka in vredet för programmering, hade i gen aning om det så nu har jag lärt mig nåt nytt.
Förlåt om jag vilselett dig.
Absolut ingen fara. Snarare jag som ber att få tacka för den tid du har lagt ned. Sen om jag förstår dig rätt så har du använt elementet utan att behöva programmeringsläget - det är en erfarenhet som är värd mycket för mig
 
M Mats skrev:
Absolut ingen fara. Snarare jag som ber att få tacka för den tid du har lagt ned. Sen om jag förstår dig rätt så har du använt elementet utan att behöva programmeringsläget - det är en erfarenhet som är värd mycket för mig
Har haft ett sånt tidigare i ett rum men bytt till Neo Basic för att få led-display men har däremot ett Adax VPS kvar och det har jag just kollat på och är helt bomsäker på att det inte går att programmera. Iallafall inte den modellen vi har.
Edit: ser att de nya modellerna kan programmeras tyvärr.
 
  • Gilla
Mats
  • Laddar…
Har bra erfarenhet av Adax Neo. (basic då antar jag, våra har ingen WIFI eller så)
Värmer bra, helt tysta, snygga.
Men jag kommer faktiskt inte ihåg om de startar på samma inställda temp. efter strömavbrott?
 
Det där med att det inte ska finnas knappar ( av/på ) kan ju fixas med att man limmar över en liten plasthuv. Själv har jag flera Gnosjö oljefyllda radiatorer vid fritidshuset och vi vet ju ( ännu så länge ) att vi slår till strömbrytaren efter att vi satt i stickkontakten i vägguttaget. Sedan finns ju bara temperaturvredet att använda och även den ratten kan ju få ett litet plastlock eller en pluppe från limpistolen om man inte vill att den ska rubbas.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det där med att det inte ska finnas knappar ( av/på ) kan ju fixas med att man limmar över en liten plasthuv. Själv har jag flera Gnosjö oljefyllda radiatorer vid fritidshuset och vi vet ju ( ännu så länge ) att vi slår till strömbrytaren efter att vi satt i stickkontakten i vägguttaget. Sedan finns ju bara temperaturvredet att använda och även den ratten kan ju få ett litet plastlock eller en pluppe från limpistolen om man inte vill att den ska rubbas.
Av/på ska finnas, likaså ett tempreglage. Det är allt annat som måste väck.
 
R
M Mats skrev:
Frågan kan ju verka lite konstig men faktum är att jag inte lyckas.

Kravet är nämligen att det ska vara just ett element och inget annat, dvs inga appar, wifi, nattsänkningar, veckotimmers osv då det ska vara till en människa som inte klara/förstår sånt.

Om det är utan ström i någon månad ska sakna betydelse. När det får ström ska det följa den temp som ställdes in tidigare

Med andra ord - jag behöver ett element, precis som de fungerade på 1900 talet ;)
Jag antar att jag missar något, men är inte detta precis vad du letar efter?

https://www.bygghemma.se/hus-och-by...ement/oljefylld-radiator-termo-basic/p-356052
 
R RoAd skrev:
Jag antar att jag missar något, men är inte detta precis vad du letar efter?

[länk]
Nästan
bara oljan som helst ska bort där men det är noterat som alternativ
 
R
M Mats skrev:
Nästan
bara oljan som helst ska bort där men det är noterat som alternativ
Ok, jag såg inget om någon olja.

Varför ska den bort förresten? Den gör väl inget krångligare eller sämre?
 
Alternativ till element kan ju vara en/ två enkla fläktar från Bauhaus, jula etc. Hade jag och värmde bättre än oljeelememt. Spridningen på värmen blev bättre. Typ sån som på bilden.
 
  • En vit elektrisk värmefläkt, 2000W, varumärket Anslut, tre recensionstjärnor, grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R RoAd skrev:
Ok, jag såg inget om någon olja.

Varför ska den bort förresten? Den gör väl inget krångligare eller sämre?
Om det är ett rum som man normalt inte har uppvärmt men vill kunna använda då och då är oljeelement lite långsamt.
Själv har jag kallställt stora delar av huset, men då jag behöver vara en stund i ett rum är det rätt smidigt med ett portabelt elelement på 2 kW. Tar inte lång tid att få upp temperaturen då.
 
Angående TS fråga så är mitt portabla element av märket Amiga och inköpt på Granngården för 5 - 10 år sedan.
De ser inte exakt likadant ut nu men funktionen verkar vara densamma: 2 kW (Två strömbrytare för 1250 och 750W) plus en termostat.

https://www.granngarden.se/element-ip20
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.