Hmmm... Oljeavskiljaren i första posten måste vara felprissatt. Den borde ligga minst 15000 under det pris som anges ovan. Dessutom borde det räcka med den mindre oljeavskiljaren med RSK 5619204, den ligger på runt 10 000 inkl moms men borde gå att få för under 9000.


Edit: Såg nu att denna oljeavskiljare var klass 2 och inte lever upp till kravet som kommunen angett.
 
Redigerat:
Gabbe1 skrev:
Har dessa markrännor vattenlås?
Det är en fördel om man nu ska/får ansluta mot avloppsnätet.
vill du ha vattenlås kan du koppla rännan via en golvbrunn med vattenlås.. finns golvgrunnar med intag för sådant... vanligt är tex att rör frän tvättnaskin kommer in via sådant rör i golvet med brunn som har vattenlås..

///BG
 
Gabbe1 skrev:
Låter helt sinnessjukt.

I kommunen jag byggde (75m2 garage) förra gången nöjde de sig med ett oljestopp, dvs en form av vattenlås som kostade under 1000kr.

I min nuvarande kommun så var det oklart vilka regler som gällde så efter två samtal med kommunala tjänstemän och ytterligare två med lokala vatten/avloppsverket så var alla överens om att jag inte behövde något alls.
Jag kunde således lyxa till det och lägga pengarna på rostfria golvrännor istället, garaget/verkstan är 95m2.
Har du något märke/modell på oljestoppen?
Talade nyss med VA-chefen men hon hade inte hört talas om något sådant.
Här hittade jag en modell --> http://www.acottm.se/180_Oleopator_P_NS3
Undra om det kan vara något, var ju max 5mg/l i.a.f. :)

Edit:
Det var inget, 73563kr :(
 
Redigerat:
Oljespärr Bolja, RSK 713 84 27
Passar i Purus Spygatter BIGG och HEAVY
 
Perfa, ska kolla upp den!
Tackar.
 
Intressant tråd. Behöver lite tips från er här.
Håller på att bygga garage, carport och asfalterad yta utanför enligt bifogad skiss.
oljeavskiljare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har eget dagvattenavlopp som så småningom letar sig ut i en sjö. Kommunen har inget krav på oss men vi vill för vår egen skull samla upp skiten innan den går ut.
Det vi vill samla upp handlar mer om biltvättmedel, avfettningsmedel och bilens egen smuts, liksom grus och lera, än om att vi håller ut massa olja i avloppet. :)

Tanken är en brunn inne i garaget (ja vi kommer tvätta där ibland), en lång ränna utomhus samt även en brunn i carporten. Carporten kanske blir orenad, men åtminstone de två andra vore skönt att koppla ihop så att det bara behövs en (1) styck avskiljare att tömma.

Har alltså två frågor som hänger samman:

1. Tips på enkel anordning för att samla upp det jag beskrev ovan. Kan tänka mig något mer komplicerad lösning än två 90°-böjar men helst ingen proffsvariant för dyra pengar.

2. Hur ordnar jag så att jag bara behöver suga upp skiten på ett ställe?

Tacksam för idéer av alla slag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.