Jag talade med kommunen och de krävde en oljeavskiljare till mitt garage på ca 90m² (allt över 50m²). Anslutning till kommunalt avlopp.
Det som gällde var att den skulle släppa ut max 5mg olja/ liter vatten.
Det jag blev rekommenderad av oljeavskiljartillverkaren var --> http://www.avloppscenter.se/olje-och-fettavskiljare/wavinoljeavskiljare-lilla-garagepaketet-mark

55000kr och rymmer 280 liter olja...

Det vägrar jag betala, då lägger jag hellre ner en sluten tank som man kan tömma ibland.

Hur har ni andra med golvbrunn i garaget gjort?
Finns det någon annan lösning på problemet?
Hörde något om oljestopp, som täpper till avloppet om det kommer in olja.
 
S
kolla om du får sätta en föravskiljare(brunn med oljeavskiljare i garaget) och eventuellt en på utsidan.

förstår ej varför dom ska så stor volym. inte direkt man häller spillolja i avloppet.
å bilen tvättar man utomhus.
 
Låter helt sinnessjukt.

I kommunen jag byggde (75m2 garage) förra gången nöjde de sig med ett oljestopp, dvs en form av vattenlås som kostade under 1000kr.

I min nuvarande kommun så var det oklart vilka regler som gällde så efter två samtal med kommunala tjänstemän och ytterligare två med lokala vatten/avloppsverket så var alla överens om att jag inte behövde något alls.
Jag kunde således lyxa till det och lägga pengarna på rostfria golvrännor istället, garaget/verkstan är 95m2.
 
Redigerat:
Är bara det kommunala avloppet/dagvattnet ett alternativ där du bor?
Det räcker inte att bli av med smältvatten och liknande?
 
Det är bara kommunalt avlopp tror jag, tror inte det finns något dagvattensystem.
Vet inte om man kan dra ut det till egen stenkista?
Det ska jag göra med dränering/takavvattning iaf, får göra om bef. stenkista. Tror den är lite tät, då golvbrunnen i källaren blivit nästan fylld med vatten en vända vid lång regnperiod.
Sen ska jag ansluta hustets dränering (när jag lägger ner sådan) + garaget, så då lär den nog bli överbelastad.

Det där med oljestopp lär jag kolla vidare på :)

Max 5mg/liter vatten sa de, om man spolar en massa vatten samtidigt som man får ett oljespill då, då kan man ju späda ut det ;)

Tycker att det är konstigt att det är olika krav i olika kommuner, fast det är väl olika bakterier i reningsverken. Det är väl några muterade bestar i vissa kommuner som klarar mer föroreningar än andra :p
 
Gabbe1 skrev:
Låter helt sinnessjukt.

I kommunen jag byggde (75m2 garage) förra gången nöjde de sig med ett oljestopp, dvs en form av vattenlås som kostade under 1000kr.

Jag kunde således lyxa till det och lägga pengarna på rostfria golvrännor istället, garaget/verkstan är 95m2.
Det där med rännorna låter som något som jag tänker mig till mitt kommande garagebygge. Vad är det för rännor du har? Har du någon länk till den? Kanske någon bild att lägga upp på hur det ser ut?
 
Redigerat:
thomasx skrev:
Det där med rännorna låter som något som jag tänker mig till mitt kommande garagebygge. Vad är det för rännor du har? Har du någon länk till den? Kanske någon bild att lägga upp på hur det ser ut?
Jag valde Purusrännan 110, finns i en mängd varianter och längder.
Jag betalade drygt 7000 för två st, vardera 1m lång.
 
För min del var det ok att leda ut det i golvbrunnet i diket bredvid garaget.
Kolla om det kan funka, enbart smält och regnvatten då. :)
 
Om man inte vill lägga onödigt mycket pengar på något rostfritt duger en vanlig trädgårdsränna från Bauhaus.
Ca 450kr styck med gavlar och silar i botten. Jag har två st i mitt garage.

Den ser ut ungefär så här. Galvat galler.

avvattningsranna-direktleverans-2920100d-5470436719.jpg
 
Gabbe1 skrev:
Jag valde Purusrännan 110, finns i en mängd varianter och längder.
Jag betalade drygt 7000 för två st, vardera 1m lång.
Aha, ok, då förstår jag. Jag har en väggnära purusränna i duschen.
Men det blir nog lite overkill för min del tror jag, satsar antagligen på de billigare markrännorna som nämnts i tråden, även om det känts bättre med rf än plast.
 
måste det kallas garage då? maskinhall eller varmisolerat förråd brukar bara behöva en vanlig golvbrunn ut till ett dike el. dyl.
vad händer om du delar av garaget i två 45kvm delar på papperet?
 
kickassford skrev:
måste det kallas garage då? maskinhall eller varmisolerat förråd brukar bara behöva en vanlig golvbrunn ut till ett dike el. dyl.
vad händer om du delar av garaget i två 45kvm delar på papperet?
Lättast annars är väl bara att behålla en 1cm tjock kaka betong på locket
till golvbrunnen. Besikta om nu någon vill göra det och sen knacka bort den. :cool:
 
thomasx skrev:
Aha, ok, då förstår jag. Jag har en väggnära purusränna i duschen.
Men det blir nog lite overkill för min del tror jag, satsar antagligen på de billigare markrännorna som nämnts i tråden, även om det känts bättre med rf än plast.
Har dessa markrännor vattenlås?
Det är en fördel om man nu ska/får ansluta mot avloppsnätet.
 
Gabbe1 skrev:
Har dessa markrännor vattenlås?
Det är en fördel om man nu ska/får ansluta mot avloppsnätet.
Jag har min till dagvattnet och det är inte vattenlås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.