5.2 racing skrev:
Är det bara elektriker och VVS-are som alla har blivit blåsta av? ...(Ser helt plötsligt en minimal chans att få upp statusen för oss stackars målare, som krälat på botten på hantverkarnas statuslista nu i många år)...
Ledsen att behöva peta ner er mot botten igen men jag har tyvärr ingen positiv erfarenhet av målare att dela med mig av. Tyvärr samma slarv som hos övriga hantverkare. Stora skillnaden är att i stort sett alla personer direkt kan avgöra om det är snyggt gjort eller inte vilket förmodligen till stor del är anledningen till den låga statusen. Jag köper troligtvis färg med så mycket rabatter det går att få hos alcro/becker och kan därför intyga att även målare saltar materielpriserna rejält.

Trots detta anser jag att just målare är en av de yrkesgrupper det lönar sig mest att anlita istället för att göra jobbet själv. Och det är framför allt när det gäller spackling.
Här lägger många hemmafixare mängder med tid och spackel på att uppnå ett slutresultat som blir sämre.

Sen slarvar målarna tyvärr oftast med "slutfinnishen" på slipningen och allt för ofta med målningen och täckning av golv och allt annat som inte skall målas.
 
Hej! Trådstartar'n här. Har gått ett antal varv med både Onninen och VVS-firman. Med en dåres envishet anser dom att det inte är något skumt med det dom håller på med (skyhög bruttoprislista som "ingen använder". Mer än jag då :( ...). Jag orkade inte spela pingis med dom längre utan satte ihop en lunta till Allmänna Reklamationsnämnden. Har inga högre förhoppningar att dom skall ta tag i det men något måste man fasen göra. Skulle äääääälskat att se Sverker ställa Onninens marknadschef mot väggen i Plus. "Skall det va så här!?".

Tycker upplägget är helt bissart och kan inte fatta varför inte fler har exploderat tidigare. Hade det inte varit för den rådande konjukturen som förhoppningsvis blir ett jävulskt stålbad för alla kortsiktiga småskuttare/skojjare skulle man dragit igång någon form av class action i amerikansk modell för att sätta strålkastarljuset ordentligt på det ruttna i denna bransch. ARN har inga praxis i ämnet och jag har inte hittat någon som står på konsumentens sida när man drabbas.

Återkommer hur det går.

- Måns
 
Cheesus skrev:
Men grabbar och tjejer, män och kvinnor...

Ska vi vara ärliga och schyssta mot hantverkarkåren så med handen på hjärtat så tror jag varenda en av oss tar så mycket betalt vi bara kan när chansen ges.

Vem tackar nej till en lönehöjning för att vara snäll mot arbetsgivaren och låta honom behålla pengarna?

Vem säger åt bilfirman vid inbyte att "priset du bjöd i inbyte för min bil är för högt, jag vill att du sänker det"?

Vem försöker inte få ut mesta möjliga för grejerna man säljer på Blocket?

Livet är ingen välgörenhetsverksamhet för någon skulle jag tro. Alla ser till sin egen plånbok och ju mer av de surt förvärvade pengarna man kan behålla desto bättre.
Kan hantverkaren, frisören, åkaren, säljaren osv tjäna en krona extra så naturligtvis gör de det. Det ligger i sakens natur.

Visst kan man tycka att 350 % påslag är grymt mycket och kanske "omoraliskt" men det är absolut inte förbjudet att lägga på så mycket.

Mina funderingar under kvällen och morgonen i ärendet. Jag är minst en lika god kålsupare, kommer jag åt mer pengar ur någons plånbok så är jag givetvis glad för det.
Skillnaden mellan hantverkare och t ex en bilmekaniker är att hantverkarens arbete är betydligt mer svåröverskådligt. Även den mest okunnige har förmodligen en vag uppfattning om vad det innebär att byta avgassystem och vad arbetet rimligen kan vara värt, men inte många har en aning om vad det innebär att dra in el i ett hus t ex. Därför kan elektrikern dra till med de värsta överpriser och ingen vet om det är rimligt eller ej. Dessutom tycks det råda en konstant brist på hantverkare, vilket gör det omöjligt att diskutera priser med dessa. Accepterar men inte priset, står 100 andra kunder på kö.
 
Ja säg inte det, när jag frågade Volvo i Örebro vad de skulle ha för en ny soppapump och installation för detta till en v40 så var svaret 8500:-. Bara pumpen kostade 2700:- så 5800:- för jobbet. Jag bytte den själv på 1 timme. Sjukt
 
Bezt skrev:
Ja säg inte det, när jag frågade Volvo i Örebro vad de skulle ha för en ny soppapump och installation för detta till en v40 så var svaret 8500:-. Bara pumpen kostade 2700:- så 5800:- för jobbet. Jag bytte den själv på 1 timme. Sjukt
Jag var med och byggde en industrilokal för ett par år sedan, där en bilverkstad skulle hyra in sig . Dom skulle få betala runt 100000 kr i månaden i kallhyra, sen har dom el, löner, förbrukningsmaterial, svindyra diagnostikapparater som ska räntas och amorteras plus gud vet vad i utgifter............Inget försvar till volvo i örebro,det är inte så jag menar, men kanske en förklaring till varför dom större verkstäderna tar så hutlöst betalt för allting.
 
Hade det varit 580 kr i timmen så hade det varit dyrt och ändå överkomligt, men 5800 kr timmen vet jag inte riktigt vilken kategori den hamnar i, antagligen hutlöst eller bedrägeri enligt mig.
Problemet är att man inte betalade per timme ut per steg, 1 demontering av pump, 2 montering av ny pump.
 
En verkstad till ett "svenskt märke" ville ha 800kr för oljan till en bilmodell på servicen, frågade vad det var för olja som kostade ca170kr/l , reservdelsmannen svarade att det var OK/Q8:s delsyntetsolja som dom använde till den modellen......

Temat är nog genomgående i alla brancher.
 
Jag tycker att jämförelsen mellan en hantverkare och bilverkstad är både bra och dålig. Varje gång jag har lämnat in min bil på service har jag fått ett klart besked om vad det kommer att kosta och om något oförutsett har inträffat så har de hört av sig och kollat innan de gjort något som inte tidigare avtalats. Jag har hittils valt att lämnat in min bil till en märkesverkstad trots att jag vet att det finns billigare alternativ. Det finns både vanliga verkstäder som tar mindre betalt och även andra mörkare alternativ som bland annat en av mina kompisar väljer att använda sig av som tar knappt något betalt där han får köpa delarna själv och det fixas på kvällstid i ett idylliskt villaområde.

Om vi bortser från kvaliteten på det genomförda arbetet och bara tittar på priset så vet jag helt säker att jag på en märkesverkstad betalar alldeles för mycket jämfört med en vanlig verkstad och det dessutom inte alls prismässigt är i närheten av att anlita någon svart för att göra arbetet men jag vet vad jag får och jag är beredd och betala för det. (Stämpel i serviceboken)

När det gäller problemet med hantverkare så är min erfarenhet och också den jag har sett här i forumet att man som kund oftast fått en felaktig bild av vad det kommer att kosta i slutänden. Om du lämnar in din bil på en verkstad så vet du redan innan att det kommer att bli dyrt, men du vet vad det kommer att kosta för ett specifikt arbete och du har accepterat det i förväg.

När det gäller vissa hantverkare så utnyttjar man uppenbart kundens okunskap för att ta så mycket betalt som möjligt och gömmer sig bakom argument som "fri prisättning" och att alla andra "blåser" kunderna så då är det är helt OK. Jag har haft och göra med båda typerna och min uppfattning är att jag kan betala bra för ett arbete som jag är nöjd med där hantverkaren kan lämna en rimlig kostnadsspec. som jag kan acceptera men felaktiga timmdebiteringar och orimliga materialpriser är inte acceptabelt. Det borde inte vara helt orimligt att både kund och hantverkare ibland i alla fall är överens om vad som avtalats!

Om det nu är så att extremt stora påslag behövs på materialet för vissa hantverkare/företag och att antalet timmar hos kund inte av någon anledning avspeglar det verkliga antalet timmar så borde det väl ärligt kunna redovisas för kunden innan för att slippa dessa diskussioner. Om man inte skäms för sina priser så borde man för att slippa dessa tröstlösa diskussioner redovisa både påslag på material och hur man debiterar timmar förklaras för kunden innan för att slippa problem med missnöjda kunder. Min erfarenhet och det jag också kan se här i olika trådar i forumet är att man är beredd att betala för ett bra arbete men man vill veta vad det kostar innan.

Jag kommer personligen aldrig att anlita eller rekomendera en hantverkare som tagit orimligt betalt eller angivit orimligt antal timmar på sin faktura igen, men en hantverkare som, dyr eller billig, ärligt uppgett sin kostnad och där jag är nöjd med resultatet kan jag både anlita igen och rekommendera vidare. Tyvärr så har det nog varit så att bristen på hantverkare har gjort att många rötägg i branschen har fått härja fritt men förhoppningsvis så kommer lågkonjunkturen att rensa ut de som inte förtjänar att finnas kvar och de som har nöjda kunder kommer att klara sig eftersom dessa i slutänden kommer att leva på sitt goda rykte och rekommendationer från nöjda kunder.
 
Redigerat:
Ja, förhoppningsvis är detta stålbad självsanerande.

Men, det kan också vara tvärtom. Unga hantverkare som inte får jobb nånstans kanske byter yrke. Detta betyder i slutändan att situationen är precis likadan. Målarbaranschen t.ex. har brottats med dessa problem i många år. Vem vill jobba och samtidigt behöva gå hem, tre månader om året?

Jag förespråkar nåt slags avtal, som reglerar timpeng, ev prispåslag, vad tillkommande arbeten kommer att debiteras mm, mm.
Liknande ABS 05, skulle det väl kunna finnas ett enkelt, sammanfattande avtal som, framförallt, privatpersoner skall kunna använda. Detta kanske finns redan, men då kan det inte vara ett bra avtal då jag ej hört talas om det.
 
Jag tycker den här diskussionen är riktigt intressant.
Det mesta av materialet som säljs via nätet och stora byggvaruhus kommer från samma ställe som hantverkaren handlar av.
Anledningen till det lägre priset hos ett byggvaruhus/webshop är två saker.
1. Volym. Byggvaruhuset handlar för säg 10 milj. per år, en driftig hantverkare för kanske 1 milj. Vem har störst rabatt?

2. Den enklare logistiken att leverera till ett stort varuhus/lager.

WC stolar var ett hett ämne för några år sedan. För byggvaruhusen är det en lockvara. inte ens dom tjänar pengar där.
Jag vet inte vad jag försöker konstatera här egentligen. Priserna på webshopp/varuhus ligger inte så långt ifrån den totala kostnaden för tillverkaren på många produkter. Jag tror inte detta är hållbart i längden, någonstans kommer det att spricka. Skall alla handla av tillverkaren? Det kommer aldrig att fungera, det blir för små volymer.

Ett påslag på flera hundra procent är inte skäligt överhuvudtaget som fallet med vattenutkastaren.
 
Redigerat:
E
KristoferA skrev:
Jag tycker den här diskussionen är riktigt intressant.
Det mesta av materialet som säljs via nätet och stora byggvaruhus kommer från samma ställe som hantverkaren handlar av.
Anledningen till det lägre priset hos ett byggvaruhus/webshop är två saker.
1. Volym. Byggvaruhuset handlar för säg 10 milj. per år, en driftig hantverkare för kanske 1 milj. Vem har störst rabatt?

2. Den enklare logistiken att leverera till ett stort varuhus/lager.

WC stolar var ett hett ämne för några år sedan. För byggvaruhusen är det en lockvara. inte ens dom tjänar pengar där.
Jag vet inte vad jag försöker konstatera här egentligen. Priserna på webshopp/varuhus ligger inte så långt ifrån den totala kostnaden för tillverkaren på många produkter. Jag tror inte detta är hållbart i längden, någonstans kommer det att spricka. Skall alla handla av tillverkaren? Det kommer aldrig att fungera, det blir för små volymer.

Ett påslag på flera hundra procent är inte skäligt överhuvudtaget som fallet med vattenutkastaren.

Det är rabatten dom retar sig på, grossisten säljer ju vissa saker till hantverkaren för nästan ingenting och sen tar (den oseriösa) hantverkaren ut listpriset för den delen, kabeln, whatever.

Men! I de flesta branscher finns alternativ som är billigare än lågprisvaruhuset, ibland även nätbutiken även fast just den jämförelsen haltar lite, och med jämförbar kvalitet som hantverkaren inte har lika bra rabatt på och inte heller kostar slutkunden så katastrofalt mycket. Dessa saker kan dock bli restade, förpackningarna kanske inte är av toppklass, mm men det är billigt för både hantverkare och slutkund.

En seriös hantverkare väljer rätt material till sina kunder och tar inte ut en vinst på 300-700% som det framkommit i trådar här.

Rabatten är ett sätt att förhandla sig fram till större projekt, årsavtal, mm. Skulle man sälja till lägsta pris till minsta kund är man utspelad. Dessa kunder köper otroligt mycket material och tecknar upp sig på ett avtal och kan på så sätt få ett bättre rabatt från hantverkaren.

Kritikerna måste se hela bilden.
 
Redigerat av moderator:
jag är hantverkare..inga studieskulder precis....

Visst är det tråkigt att dom saftar fakturorna, men människan är en överlevare.
Det finns inget i samhället som är ärligt....

Pengar är allt, tyvärr.
ärlighet lönar sig inte.....annars skulle alla vara ärliga...

Det värsta är att det inte går att ändra på.... sån är människan....vi ÄR ju djur för fan...
 
Man kanske ska lägga lite mer kraft i första skedet med entreprenören och prisförfrågningar/offerter etc etc innan det drar igång så att säga. Ju mer noggrann man är i början torde förhindra obehagliga överraskningar i efterhand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.