Jag har blivit erbjuden att köpa trots lägre bud för att den andra köparen hade ett hus att sälja först (dödsbo som ville sälja snabbt) men jag ändrade mig och ville inte längre ha huset
 
En släkting till mig har varit med om exakt samma situation. Vi fick under budgivningen tfn.nr till den andra spekulanten och hade starka skäl att tro att det var en bekant till säljaren. Min släkting slutade därför att ge bud och mycket riktigt så hoppade den andre av. Min släkting erbjöd då det pris han hade budat efter att en tredje (riktig) spekulant hade gett upp. Han fick huset.
Rekommenderar samma strategi. Man känner oftast på sig när det är fult spel.
 
  • Gilla
Nygamla hus och 4 till
  • Laddar…
Vi fick köpa en lägenhet (sthlm) för några år sen före visning. Detta trots att vi lagt strax under utgångspris och visste att den borde gå upp en hel del.

Säljarna ville ha en enkel affär och tyckte vi var trevligare :)

Tjänade 1,4mnkr på 2,5 år där...
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Jag vet inte hur vanligt det är med bulvaner, men däremot är min erfarenhet att 3 av 4 mäklare beter sig väldigt lågt och egentligen inte borde få vara mäklare alls.

Innan vi köpte vårt nuvarande hus så vann vi budgivningen på ett annat hus. Vet inte riktigt varför, men säljaren verkade vara hyperstressad. Mäklaren ringde på onsdag kväll (då budgivningen fortfarande pågick) och stressade på och på torsdag lunch fick vi veta att vi vunnit budgivningen och att dom ville skriva kontrakt omedelbums.

Problemet var bara att jag drabbats av Montezumas hämnd, den varianter där man inte vet från vilken ända det sprutar mest, och inte kunde ta mig nånstans överhuvudtaget. Sambon jobbade kväll och kunde inte ta sig ifrån eftersom dom bara var två där (resten frånvarande med liknande åkomma som min). VI förslog att skriva kontrakt på fredag morgon istället. Säljaren hade dock så bråttom att skriva kontrakt att dom valde att skriva med tvåan istället.

I efterhand var det nog lika så väl.
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
F fsn skrev:
Du har med andra ord bjudit under utgångspris? När jag tänker på det så är det samma sak för mig. Inget hus men två lägenheter och en attraktiv tomt under utgångsbud.

Lägenheterna av lite olika anledningar men tomten hanterade vi ganska listigt efter att ha torskat i budgivning på 6 hus och 4 eller 5 tomter. Nästan allt bygger på att det inte blir budgivning.
Ja, under utgångspris, ett antal hundra tusen kr...
Allt bygger på att det inte blir budgivning, eller att de tidigare buden är näst intill skamlösa ( med betoning på skamlöst lågt)

Och därmed har vi ett av husen idag med 180 graders havsutsikt, 80 m ifrån havet. Vi la dock en ansenlig summa på renoveringen, men det betalar sig om vi behöver sälja...
Vi är nöjda resultatet iaf! :)
 
S Saxdaling skrev:
Man känner oftast på sig när det är fult spel.
Ja det tror jag med! Och oavsett om man har rätt eller fel är det tråkigt att sen gå och fundera. Det kommer fler hus!

I framtiden ska vi kolla förväg om säljarna har önskemål om snabb inflyttning eller liknande. Och ifall vi blir tillfrågade om köp efter att ha blivit överbjudna är det högsta bud i närvaro av tre spekulanter som gäller. Inte mer.

Mina tidigare hus och lägenheter har jag köpt genom att lägga bud innan officiell visning. Det här är nytt och ovant :p:p
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…

Bästa svaret

När vi köpte huset jag bor i nu så var vi ganska snart bara två budgivare, vi bjöd över varann och tillslut gav vi upp då det blev för dyrt. Bara några minuter efter att vi sagt att vi lägger oss så ringer mäklaren upp och säger "Grattis!! ni vann budgivningen!" vi ställer oss lite frågande, vi blev ju överbjudna ? Och mäklaren säger glatt att "Ja, men dom andra hade inga pengar, så ni får det för erat senaste bud", jaha ? Pratar lite med sambon och säger sedan att då gäller vårat sista bud innan den budgivaren hoppade av, detta var alltså under utgångspriset och ett par hundra tusen under vårat sista bud.

Mäklaren blev riktigt ARG, och sa att "ni har ju bjudit mycket högre innan" och vi kontrade med "Ja mot luftbud som inte fanns!" , tjafsade fram och tillbaka och det slutade med att mäklaren slängde på luren i örat efter nåt i stil med "Ja för det priset får ni aldrig köpa det, isåfall blir det en ny visning och budgivning!" och då kunde jag inte låta bli att svara "Jaha, men då kanske du ska kolla att dom som budar har pengar först denna gången".. KLICK :)

Enligt mäklaren så gjorde man INTE så som vi gjorde, men vi tyckte det var självklart att bud lagda mot en köpare som inte ville köpa "inte gällde".

..Det hela slutade med att vi gjorde en deal med säljarna om att dom inte gjorde fler visningar mot att vi betalade utropspriset, det var alltså mer än vårat första bud, men betydligt lägre än vårat sista bud.
 
  • Gilla
Jonas_123 och 15 till
  • Laddar…
Tycker inte heller att det låter så jättekonstigt. Jag, vänner och släkt har varit med om samma sak där högsta budet "strular" eller är oseriös. Hade det varit jag och att jag faktiskt ville ha bostaden så skulle jag ge dom, precis som några andra var inne på, budet man lade när den tredje budgivaren lade sig.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Det är oerhört svårt att bedöma vad som är bäst strategi om man får köpa trots att det finns ett högre bud. För mig som köpare så är det ju i princip omöjligt att veta vad problemet med vinnande bud verkligen är. Är det en icke existerande budgivare, är det en äkta budgivare som ångrat sig och dragit sig ur helt (ex. budat och vunnit 5 budgivningar samtidigt). Eller är det en strulig vinnare som vill köpa, men med bivillkor som säljaren värderar ned.

Även om det är en falsk budgivare så, kan det vara så att säljaren under inga omständigheter är villig att sälja till den nivå som gällde innan de falska buden. Iom den falska budgivningen så har säljaren fått en "värdering", han vet att en eller flera budgivare trots allt var villiga att betala för huset. Det bara saknas den där budgivaren som skall få upp priset. Som köpare, om man VILL ha huset, så kan det vara vettigt att försöka förhandla och "gissa" vilket pris säljaren kan tänka sig. Kommer man inte överens, så kommer säljaren förr eller senare hitta någon som köper till önskat pris. Men man kan inte vet hur uthållig säljaren kan tänkas vara.
 
När vi köpte vårt nuvarande hus "tvingades" vi bjuda över en budgivare som vi har 110% säker på att den var falsk.

Bakgrunden var att mäklaren ville köpa huset själv via bulvan, en bra bit under utgångspris (på en stigande marknad där allt bjöds upp). Storyn är lång, men vi var helt säkra på att det låg till så. När mäklaren efter många försök att bli av med oss som budgivare gav upp (hon försökte tom. övertyga min bankman om att jag inte hade råd med huset). Så dök det plötsligt upp en ny budgivare, som vi efter viss vånda valde att bjuda över.

Mäklaren ville ju i första hand att vi skulle hoppa av, så vi kunde inte syna bluffen.

Eftersom mäklaren hade lagt ned hela sin skäl på att få ner priset på huset, så fick vi det ändå till ett rätt skapligt pris. Och vi insåg att OM mäklaren skulle välja att starta om försäljningen och försöka sälja på vanligt sätt, så skulle priset troligen blivit rejält högre. Huset var då ett av de dyrare i en av Stockholms "halvbättre" villaområden, låg enligt Hemnet i Skärholmen. Därmed så slapp mäklaren i princip alla spekulanter.

Det är ungefär som om du försöker sälja ett hus i Ålsten till "Ålsten pris, 30 milj", men anger att det ligger i Fittja idag.
 
harry73
Förmodar jag att det är falska budgivare, skulle jag uttala det till mäklaren.
Skulle jag lägga ett bud som säljaren inte reagerar på i avvaktan på ett bättre bud, skulle jag efter några dagar aktivt dra tillbaka budet, och meddela köparen att han får komma med ett motbud.
Skulle det bara vara 2 budgivare kvar, skulle jag överväga ett bud med kort hållbarhet
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Säg till mäklaren att du är villig att betala "ditt högsta bud" om du räknar bort "den suspekte" budgivaren. erbjud gärna snabb inflyttning, säg att du nu är i fas på ett annat köp och att ditt bud gäller "här och nu - kontrakt OMGÅENDE!" inte imorgon. Den här manövern kommer snabbt att visa om budgivningen ar varit ren eller falsk.

Tips från en "lågt stående", men erfaren- f.d. mäklare.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
N Nygamla hus skrev:
Säg till mäklaren att du är villig att betala "ditt högsta bud" om du räknar bort "den suspekte" budgivaren. erbjud gärna snabb inflyttning, säg att du nu är i fas på ett annat köp och att ditt bud gäller "här och nu - kontrakt OMGÅENDE!" inte imorgon. Den här manövern kommer snabbt att visa om budgivningen ar varit ren eller falsk.

Tips från en "lågt stående", men erfaren- f.d. mäklare.
Tack! Skrattade lite åt din "signatur" och påminner mig en annan tråd. Att säga att man är seriös mäklare idag är väl ungefär lika svårt att få någon att tro på som att påstå att man är en seriös hantverkare :surprised: Svåra branscher.
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
fia_mstd fia_mstd skrev:
Tack! Skrattade lite åt din "signatur" och påminner mig en annan tråd. Att säga att man är seriös mäklare idag är väl ungefär lika svårt att få någon att tro på som att påstå att man är en seriös hantverkare :surprised: Svåra branscher.
Tro mig
Att VARA seriös mäklare är ännu svårare. Dagens -sjukt uppskruvade- krav på de mäklarna som är anställda på de stora byråerna leder ofelbart till dålig service. Därför lämnade jag "Storbyrån" efter fyra år och körde egen låda. Vilken underbar tid. Gott om tid för kunderna, mer i plånboken och många fina referensaffärer. Alla bar nöjda, Det lönar sig, men i det kortsiktiga klimatet som råder nu, så klarar de inte av att leverera till kunderna. Allt ska pressas fram.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
T
fia_mstd fia_mstd skrev:
Deltagit i budgivning. Sista typ tio buden stod mellan oss och en annan budgivare. Vi valde till slut att stanna och se oss besegrade.

Mäklaren ringer nu att det är upp till säljaren och undrar om vi ha något annat att komma med tex snabb inflyttning. Vilket vi absolut kan. Men får lite onda aningar, någon driver upp budet och sen får vi det till de vet är vad vi max vill betala OCH snabb överlåtelse?

Vårt sista bud låg ungefär 20% över utgångspris, inte jättehögt men ändå. Är jag överdrivet misstänksam? Jag vet med mig att jag har förutfattade meningar gentemot mäklare. Jag betalar gärna för huset, inte det, då hade vi inte lagt budet. Men just nu har jag mest lust att släppa det för att det känns märkligt.

Du har inte förutfattade meningar mot mäklare, det är inte ovanligt med att priser trissas upp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.