S Sona2012 skrev:
Finns det något sådant fall/ dom?
I så fall håll dig till att spruta DNA- färg på missdådarna. Det är enbart vatten som går att " spåra" så det råder inget tvivel om att personen/ personerna varit på platsen. Dokumentera det dessutom med " åtelkamera" , som någon annan skrev går den säkert att sälja begagnat till en jägare så du kanske går jämnt upp!!!!
det gör ont att bli träffat av paintballmarkör, det är 100% säkert olagligt och kommer anses som
Grov misshandel pga att du använder tillhygge
 
Johanbogg Johanbogg skrev:
paintballmarkör och göra sig skyldig till grov (grav?) misshandel?
Att ge en vandal ett blåmärke lär nog inte klassas som grov misshandel. Det är när folk blir ordentligt till tufsade. Misshandel kan det kanske ses som, men inte grov.
 
Varför allt daltande? Åk omgående imorgon och köp kameror och rigga upp, inga konstigheter avseende funktion/app/notiser. Du kan givetvis spara dessa och använda till annat efteråt. Du behöver inte nödvändigtvis filma gatan, med batteridrivna kameror kan du skruva upp dessa vid flertal platser som filmar mot huset.

Håll span och ring polisen omgående när du märker något via pushnotis. Är du orolig att stanna på plats smyg dit och sov inlåst i badrummet, så snart du märker något eller får en pushnotis ringer du polisen och följer efter på säkert avstånd. På så sätt spelar det ingen roll om buset är maskerat.

Jag jobbar på vardagar, men mot ersättning har jag möjlighet att rigga kameror och springa efter bus till helgen, finns säkerligen flera andra som kan tänka sig det också. I så fall sitter jag dold i badrummet och jobbar på distans från min laptop :) Oavsett åtgärd kan jag nästan garantera att buset som blir påkommen på bar gärning troligen är mer rädd än dig.
 
  • Gilla
Ebmb och 2 till
  • Laddar…
Johanbogg Johanbogg skrev:
det gör ont att bli träffat av paintballmarkör, det är 100% säkert olagligt och kommer anses som
Grov misshandel pga att du använder tillhygge
Vad tråkigt för vandelen att ungdomarna i området fått tag på en paintballbössa då, och råkade träffa vandalen med 30 skott precis när han gjorde intrång på tomten och skulle vandalisera..

TS beklagar givetvis det inträffade men blir glad över att vandalen slutar besöka tomten efteråt..
 
  • Älska
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Kashew Kashew skrev:
Bra tips på det där med kamera osv men frågan är om polisen ens kommer att ta tag i det om det finns kamera och om den anses vara laglig om den visar en centimeter av yta som inte ägdes av farbrodern.
Att övernatta är ju också helt ok men då uppstår frågan om man vågar konfrontera huliganen.

jag hade kört på gsm larm med någon form av siren, kanske rörelsestyrd lampa med.
Spelar ingen roll hurpass laglig kameran är om den får bild på förövaren. Det är fri bevisvärdering i rätten. Så eventuella böter får man ta.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Johanbogg Johanbogg skrev:
det gör ont att bli träffat av paintballmarkör, det är 100% säkert olagligt och kommer anses som
Grov misshandel pga att du använder tillhygge
Och vad skriver de i deras anmälan? "Jag/ vi höll på att vandalisera huset på adressNNN när jag/ vi blev beskjutna utav ???? med Paint- ball". Jag/ vi har tidigare vandaliserat huset upprepade gånger och trodde det skulle gå bra igen!!!!"

Blir intressant att se deras bevisning att TS var den som sköt på dem!!!
 
  • Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att ge en vandal ett blåmärke lär nog inte klassas som grov misshandel. Det är när folk blir ordentligt till tufsade. Misshandel kan det kanske ses som, men inte grov.
Du inhandlar och förbereder ett ”vapen”, laddar det med DNA-vätska (på något vis, frysta bollar?), till enda syfte att skjuta på en vandal som med stor sannolikhet inte vandaliserar saker du ens är annat än indirekt delägare i (BRF som äger fastigheten i sig och ansvarar för exteriören).

Du planerar dessutom detta i god tid, med full vetskap om att man vid paintballtävlingar kör skydd för ansiktet, huvudet och andra delar av kroppen. För att träffa kommer du säkert avfyra mer än ett skott. Varje skott kan råka träffa ansiktet eller andra oskyddade kroppsdelar.

jag har väldigt svårt att tro annat än att tingsrätten klassar denna person som en på
Gränsen till psykopatisk person och dömer den så hårt den kan då denne planerar allt detta i förväg…
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Så om jag kastar ett suddgummi på dig så är det grovmisshandel? Tillåt mig att tvivla på den definitionen.
 
D Daniel 109 skrev:
Så om jag kastar ett suddgummi på dig så är det grovmisshandel? Tillåt mig att tvivla på den definitionen.
tillhygge som kan orsaka stor skada då, en paintballmarkör som eventuellt inte är korrekt inställd med hemgjorda bollar. Jag har blivit skjuten av en paintballmarkör på oskyddad hud på 2-3 meters håll, tro mig det lämnade ett märke som inte bara var blått utan det blödde en del och satt kvar i veckor. Träffa någon med detta i ögat och personen är blind efteråt.
 
Johanbogg Johanbogg skrev:
tillhygge som kan orsaka stor skada då, en paintballmarkör som eventuellt inte är korrekt inställd med hemgjorda bollar. Jag har blivit skjuten av en paintballmarkör på oskyddad hud på 2-3 meters håll, tro mig det lämnade ett märke som inte bara var blått utan det blödde en del och satt kvar i veckor. Träffa någon med detta i ögat och personen är blind efteråt.
Man kanske ska hota buset med pussar och kramar så de blir rädda och håller sig undan?
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Så om jag kastar ett suddgummi på dig så är det grovmisshandel? Tillåt mig att tvivla på den definitionen.
Det är ju rätt tragiskt om man inte kan skilja på ett suddgummi och en paintball. Det finns domar där vapnet varit paintball och luftgevär, sök på det så vet du om du tycker det är värt den risken.
 
Luftgevär är en annan nivå. För finns det riktigt kraftiga saker. Paintball är byggd för att inte ge allvarliga skador. Men vad jag reagerade på var påståendet att det per automatik blir grov misshandel så fort det är något annat än nävar.
 
Johanbogg Johanbogg skrev:
Du inhandlar och förbereder ett ”vapen”, laddar det med DNA-vätska (på något vis, frysta bollar?), till enda syfte att skjuta på en vandal som med stor sannolikhet inte vandaliserar saker du ens är annat än indirekt delägare i (BRF som äger fastigheten i sig och ansvarar för exteriörTE]
Givetvis skjuter man inte innan personen vandaliserar, vilket dokumenteras av " åtelkamera".
Jag vill fortfarande se anmälan!!!
Och DNA- vattnet kan sprutas ut med vattenpistol eller tom högtryckstvätt, ingen har nämnt frysta painballl kulor
 
F
D Daniel 109 skrev:
Luftgevär är en annan nivå. För finns det riktigt kraftiga saker. Paintball är byggd för att inte ge allvarliga skador. Men vad jag reagerade på var påståendet att det per automatik blir grov misshandel så fort det är något annat än nävar.
Nej, det är ingen direkt skillnad alls. Tekniskt så har ett licensfritt luftgevär lite längre räckvidd. Juridiskt är det likställt, båda är effektbegränsade, licensfria vapen med en maximal anslagsenergi på 10 Joule. Utgångshastigheten är max 200m/s för ett luftvapen och ca hälften för ett paintball men med betydligt tyngre projektil.
 
Hur kan du likställa en långsam 17mm mjuk kula med en 4,5mm blykula? Det är en tydlig skillnad i vilken skada de ger.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.