Prisbilden är mer komplicerad. Olika pris beroende på tjocklek och bredd. Det är förstås klass ett. Inte helt felfritt men nästan. Karmämne av fingerskarvad kortstav är nog det dyraste just nu.
Att jag betalat 10kkr/m3 är för att allt i lager ryms i den summan utan att jag blir rånad. Mäter jag upp vartefter så behöver jag bara summera vid betalning. Enkelt och rimligt.
Mvh Findus
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Ok
Använder man mest fingerskarvat till karm?
Blir kanske bäst och minst spänningar i sånt.
 
Mest vet jag inte. Det är ett sortiment bara. Typiskt 6000x120x48mm längder med ”dött” material där man inte behöver räkna med kupning, krökning eller vridning. Mycket lämpligt att limma in.
Träkonstruktion med snickarbänkar i bakgrunden, verktyg på golvet, arbetsmiljö för hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träskodörr med bågformad topp, verktyg på golvet, leder ut till trasig stentrappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Findus
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
ConnyK och 4 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Nu bygger jag saker för mitt eget nöjes skull, så jag bestämmer själv vad för material jag använder. Jag har lite olika träslag som jag använder och som går att kombinera olika bra. Utmaningen blir att hitta bra "basträ" antingen för att ha osynligt eller för att framhäva något annat intressant träslag.

Till exempel om jag vill framhäva en snygg valnötsådring i lådfronter så tycker jag att det kan vara snyggt med lönn eller något annat ljust och lugnt i stommen som kontrast. Nu inser jag att lönn blivit dyrt även i min kanal (50 000/m3) så det känns onödigt. Björk skulle kunna ersätta och de har jag hittat för 28 000/m3 på Calexico. Är det förresten ett rimligt pris, eller går det att hitta bättre? Ek kan i bland funka riktigt bra mot t ex valnöt, men ibland tar det för mycket plats. Den får jag i "extra prima" för 35 000/m3, vilket jag har fått för mig är bra pris. Några andra tankar eller förslag på "bas"? Furu har Calexico för 17 500/m3, vilket ju är klart hanterligt, men ofta tycker jag det ser lite för "bonnigt" ut om man blandar det med "finträ" och dessutom är ådringen inte direkt så diskret som jag vill om den ska agera bakgrund.

För dolda delar är väl furu bra både för att få ner vikt och pris? Eller finns det något annat träslag som jag inte tänkt på? Calexicos 17 500/m3 för sidbrädor är det jag använt hittills. Något tips på bättre val av trä eller bättre pris?

Och bara en koll med er som köper virke. De 60 000 per kubik för riktigt fin amerikansk valnöt jag fått är väldigt mycket billigare än Calexico, men det är kanske fel att använda dem som jämförelse. Är 60 000 ett ok pris, även om det såklart är alldeles för mycket pengar egentligen?

Alla priser jag nämner är ink moms.
Det är inte så meningsfullt att titta på priser utan att samtidigt titta på sorteringen och dimensioner. Furu kan vara allt från dålig kvinta till kvistfri fet kärnfuru med stående årsringar i 63x150x5400mm.

60.000kr för valnöt kan vara väldigt billigt om det är bra kvalitet, eller väldigt dyrt om du får kasta 75% av den. Speciellt amerikansk valnöt är väldigt svår att få ut bra bitar ur om du har höga krav. Min poäng är att du måste titta på virket för att kunna bedöma om priset är rätt.
 
Tack för en klok påminnelse. Bara pris per kubik är lika fel som att köpa ”mat” per kilo. Bäst är ju att få se virket själv, eller åtminstone köpa av någon man litar på. Ibland blir det ändå att köpa grisen i säcken och då vill jag åtminstone att priset ska vara ok om virket är riktigt bra. Är det dyrt även om man slipper vaska något, behöver man leta vidare.

Jag fick nyligen hem ett gäng ekplankor 56*180*2150 för 27500/kubik och hittills har spillet varit precis noll, så där har jag hittat min kanal.

Sidbrädorna från Calexico var också utan otrevliga överraskningar, men där har jag förstått att 17500/kubik är onödigt dyrt.

Lurigt såklart med valnöt som du skriver är riskabelt att köpa osett. Just där vågar jag köpa ändå, då jag kan komma tillbaka till den leverantören om det blev för dålig verkningsgrad och få det avräknat på nästa köp. Fast även om valnöt är trevligt så blir det både dyrt och enformigt att använda det till allt.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Såhär tänker och handlar jag.
55 stockar sågade och stabbade i år. Formvirke är rödmålat i ändorna.
 
  • Sågverk i skogen, högar av sågade träplankor, röd skogsmaskin, naturlig omgivning, arbetsplats utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Tillbaka igen för att berätta hur det går. Jag stör mig på övergivna trådar och får åtminstone försöka sköta de jag startat själv.

Ingen lycka med lönn, men eftersom grundutmaningen var att hitta ett bra ljust ”basvirke” för både blindträ och kontrastverkan mot mörka träslag, var lönn ett feltänk. Nu har jag nog hittat det jag sökt. Genom skolan får jag köpa al och björk för deras nettopris. 7700:- ink moms per kubik för okantad två tum i helt ok kvalitet, möbeltorra, 25-30 cm breda och tre meter långa. Tyvärr inget pris jag kan tipsa om så att andra här kan använda, men det är väl en indikation om vad en halvliten kund kan få för priser i dag om man letar.

Och ibland kan man hitta guldkorn bland virket. Två sådana här flammiga björkplankor låg på skolan och väntade på någon som ville gör något fint med dem. Inte bestämt än vad det ska bli, men lag la beslag på dem direkt. Går det förresten att köpa flammig björk eller gäller det bara att ha tur?
Långt träskiva med tydlig ådring, ovanpå arbetsbänk inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
SamiHus och 8 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Tillbaka igen för att berätta hur det går. Jag stör mig på övergivna trådar och får åtminstone försöka sköta de jag startat själv.

Ingen lycka med lönn, men eftersom grundutmaningen var att hitta ett bra ljust ”basvirke” för både blindträ och kontrastverkan mot mörka träslag, var lönn ett feltänk. Nu har jag nog hittat det jag sökt. Genom skolan får jag köpa al och björk för deras nettopris. 7700:- ink moms per kubik för okantad två tum i helt ok kvalitet, möbeltorra, 25-30 cm breda och tre meter långa. Tyvärr inget pris jag kan tipsa om så att andra här kan använda, men det är väl en indikation om vad en halvliten kund kan få för priser i dag om man letar.

Och ibland kan man hitta guldkorn bland virket. Två sådana här flammiga björkplankor låg på skolan och väntade på någon som ville gör något fint med dem. Inte bestämt än vad det ska bli, men lag la beslag på dem direkt. Går det förresten att köpa flammig björk eller gäller det bara att ha tur?
[bild]
Om någon vet ett bra ställe att köpa flammigt virke får den gärna säga till. Väldigt fint till gitarrbyggen. Har bara köpt flammig lönn till detta tidigare, men då från USA från specialaffär för instrumentbygge.
 
K
Hep Hep skrev:
Tillbaka igen för att berätta hur det går. Jag stör mig på övergivna trådar och får åtminstone försöka sköta de jag startat själv.

Ingen lycka med lönn, men eftersom grundutmaningen var att hitta ett bra ljust ”basvirke” för både blindträ och kontrastverkan mot mörka träslag, var lönn ett feltänk. Nu har jag nog hittat det jag sökt. Genom skolan får jag köpa al och björk för deras nettopris. 7700:- ink moms per kubik för okantad två tum i helt ok kvalitet, möbeltorra, 25-30 cm breda och tre meter långa. Tyvärr inget pris jag kan tipsa om så att andra här kan använda, men det är väl en indikation om vad en halvliten kund kan få för priser i dag om man letar.

Och ibland kan man hitta guldkorn bland virket. Två sådana här flammiga björkplankor låg på skolan och väntade på någon som ville gör något fint med dem. Inte bestämt än vad det ska bli, men lag la beslag på dem direkt. Går det förresten att köpa flammig björk eller gäller det bara att ha tur?
[bild]
Väldigt vacker Björk där!
 
  • Gilla
Taxture och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.