Jo vvs prylar är inte gratis.Ångrar inte en sekund att man byggde pannrum o la kulvert (ca 25m).Det fina är att man kan ha allt samlat där ute,års förbrukning av ved brevid pannan.Ska du ha en panna i var kåk? Borde väl bli dyrare,dubbelt av allt expkärl.acktank,kopplingar,arbetskostnad etc..
 
Ja det stämmer,kan vara ganska skönt ha allt på samma ställe.
 
Ett pannrum helt klart, möjligvis kan du fundera på att ta den långa kulverten 2-pipig och en elberedare där, beror hur stor VV-förbrukning det blir i det huset?
 
Det är bara 2 st personer i det hushållet,normal förbrukning av vv, skulle vara skönt att slippa elberedare, frågan är om man får spola länge innan varmv. kommer?


Matss skrev:
Ett pannrum helt klart, möjligvis kan du fundera på att ta den långa kulverten 2-pipig och en elberedare där, beror hur stor VV-förbrukning det blir i det huset?
 
hej
jag har en kompis som har ca 45 meter kulvert tar ca 2-3 min att få riktigt varmtvatten
 
Ok, då går det ganska fort

Thorsella skrev:
hej
jag har en kompis som har ca 45 meter kulvert tar ca 2-3 min att få riktigt varmtvatten
 
60m är rätt långt o spola fram vv,tror inte det räcker me ett par minuter.. Skulle rekommendera vvc,Finns säkert nån duktig matematiker som kan räkna fram exakt spoltid?
 
pp930 skrev:
Det är bara 2 st personer i det hushållet,normal förbrukning av vv, skulle vara skönt att slippa elberedare, frågan är om man får spola länge innan varmv. kommer?
Jag satte en acktank på 150 liter innan vvb som är kopplad på golvvärmecentral och den förvärmer vattnet innan vvb funkar bra. Fördel ingen vvc och extra dyr kulvert med 4 pipor utan bara 2 och jag hade en bra vvb innan min vedpanneinstallation. Vvb i pannrummet använder jag på andra sidan av kulverten i vårt stall och verkstad där det kan va bra och ha riktigt hett vatten.Jag har 40 meter mellan pannrum och hus och 5 m mellan verkstad/ stall
 
silversmeden skrev:
Jag satte en acktank på 150 liter innan vvb som är kopplad på golvvärmecentral och den förvärmer vattnet innan vvb funkar bra. Fördel ingen vvc och extra dyr kulvert med 4 pipor utan bara 2 och jag hade en bra vvb innan min vedpanneinstallation. Vvb i pannrummet använder jag på andra sidan av kulverten i vårt stall och verkstad där det kan va bra och ha riktigt hett vatten.Jag har 40 meter mellan pannrum och hus och 5 m mellan verkstad/ stall
Alltså, Nåt sånt här är väl egentligen inte alls så tokigt? Eller?

Hur koppade du?
Tog du tilloppet till golvvärmen eller returen från golven att förvärma med?
Eller låter du både till och retur gå igenom burken?

Sänker förvärmningen temperaturen på golvvärmevattnet mycket?
Hur varmt vatten får du in i elberedaren efter förvärmingen?
 
roke skrev:
Alltså, Nåt sånt här är väl egentligen inte alls så tokigt? Eller?

Hur koppade du?
Tog du tilloppet till golvvärmen eller returen från golven att förvärma med?
Eller låter du både till och retur gå igenom burken?

Sänker förvärmningen temperaturen på golvvärmevattnet mycket?
Hur varmt vatten får du in i elberedaren efter förvärmingen?
Ok jag skall förklara: ta en slinga från gvc och dra den till acktank med förvärmningsslinga. Alltså i stället för att lägga en slinga i golvet kopplade jag den till acktanken vilket innebär både till och retur.Hur mycket jag sänker temperaturen på golvvärmen vet jag inte direkt men jag har två tempmätare på acktanken och ser att det är ca 40 grader i topp vilket sedan går in i vvb när man tappar varmvatten.
Jag har en bild på hur det funkar på www.gardochtorp.se/solved-acctank-dockad-till.vvb.aspx?article=6678d^_^b
Importerade acktanken 150 liter i rostfritt stål från Kina kostade ca 300 dollar i samband med köp av solfångare.
 
Aha. Okej. Jag fattar. :)
 
60 meter gör att man får tappa 12 l innan vv kommer, Sen står 12 liter o svalnar innan nästa tappning om man har en 20 mm kulvert..
Med en Wirsbo pex är det ca 20W/meter i förlust o en Aquawarm kopparflex 2x22 ligger förlusten på 5W/meter vid 60°, 29 kWh/dygn i förluster känns sådär tycker jag bara för att värma masken med Wirsbo pex..
Tank i huset längstbort skulle jag välja iaf o sedan köra med en Aquawarm 2x22 kulvert med kulvertstyrning, huset närmast kan man gott köra med 4 pipig kulvert o färdigshuntat..
 
Ja det verkar bli mycket förluster, då är nog att föredra med tank i huset som du säger.
 
Finurligt med den externa förvärmningen. Tror jag ska knycka den idén om Du inte misstycker ;)
 
Lillkorpen skrev:
Finurligt med den externa förvärmningen. Tror jag ska knycka den idén om Du inte misstycker ;)
Du får gärna kopiera den, det finns säkert fler lösningar men denna är enkel och det är ju synd att kasta bort en fungerande vvb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.