C Calore skrev:
Ctc och Nibe har vatten ut. Det finns många olika sorters kulvert, men tex
[länk]
Aha ok. Ja är ju ett alternativ. Såklart inte billig med drygt 500kr/m dock;)
 
Jag gjorde min egen, med 4 st 25 pex rör,, 2 för tillopp och 2 för retur lite extra isolering bara. Jag har inte behövt koppla in elpatronen över huvudtaget än. Man måste inte ha de dyra färdiga grejerna
 
Men varför krångla med en massa konstiga installationer?
En bergvärmepump installerar du och glömmer.

Du måste också ta med i beräkningarna att du ångrar dig för att du inte blir nöjd med den krångliga lösningen.
 
Ännu enklare är det med vanliga elelement. Finns det strömkabel framdraget så borde du klara dig på en 15 000kr i investering.
Och de brukar hålla i 25-30 år.

bergvärme är ju hopplös att räkna hem med dagens elpriser och med tanke på att pumpen behöver bytas ut i värsta fall redan efter 15 år.
Men låt oss säga 25 år då och ny pump för 50 000kr

utslaget på 50 års boende så är elelement och kanske en vedkamin den absolut säkraste investeringen utan dyra överraskningar enligt mig.
 
M magnu skrev:
Men varför krångla med en massa konstiga installationer?
En bergvärmepump installerar du och glömmer.

Du måste också ta med i beräkningarna att du ångrar dig för att du inte blir nöjd med den krångliga lösningen.
Ja frågan är om du inte har rätt.
Man får nog räkna noga på värdet av merkostnaden mellan L/V och Bergvärme i komfort, värdehöjning för hus och utseende på tomt. Är skillnaden 20 000kr som det tycks vara mellan en 3 fas L/V och BV så vette sjutton om det inte är värt det
 
H hackatall skrev:
Ännu enklare är det med vanliga elelement. Finns det strömkabel framdraget så borde du klara dig på en 15 000kr i investering.
Och de brukar hålla i 25-30 år.

bergvärme är ju hopplös att räkna hem med dagens elpriser och med tanke på att pumpen behöver bytas ut i värsta fall redan efter 15 år.
Men låt oss säga 25 år då och ny pump för 50 000kr

utslaget på 50 års boende så är elelement och kanske en vedkamin den absolut säkraste investeringen utan dyra överraskningar enligt mig.
Nja elpanna blir det ju isf om man har vattenburet system och inte elradiatorer
 
M magnu skrev:
Men varför krångla med en massa konstiga installationer?
En bergvärmepump installerar du och glömmer.

Du måste också ta med i beräkningarna att du ångrar dig för att du inte blir nöjd med den krångliga lösningen.
Varför skulle luft vatten vara krångligare?

Med luft vatten slipper man fula köldbärarledningar som kondenserar och lim som släpper på armaflexen. Dessutom så får man en all inclusive resa till Kanarieöarna inklusive fick pengar på köpet jämfört med bergvärme och man sparar bara in 500 kWh mindre, har man sedan pool så sparar man in mer än bergvärme.
 
C Calore skrev:
Varför skulle luft vatten vara krångligare?

Med luft vatten slipper man fula köldbärarledningar som kondenserar och lim som släpper på armaflexen. Dessutom så får man en all inclusive resa till Kanarieöarna inklusive fick pengar på köpet jämfört med bergvärme och man sparar bara in 500 kWh mindre, har man sedan pool så sparar man in mer än bergvärme.
Armaflexen är väl inte synlig alls utomhus på BV eller menar du inomhus?
Ja är ju pristillägget som är frågan om det är värt 30 000kr att slippa utedelen, risk för oljud ute, avfrostningar, kondensvattenavledning. Fråganär ju vad man anser om ett borrhål är värdehöjande för huset jämfört med en L/V anläggning med 30 000kr extra. Sen finns det väl bara 3 fas BV anläggningar väl? Då kan man ju ev gå ner i huvudsäkring med och spara några kr där / år
 
Måste man räkna hem allt likt en Smålänning?
Era bilar rullar med 14" plåtfälg?

Borra till jordens mittpunkt, smacka på en bergvärmepump med enorm tank som har en effekttäckning för en ny istid. Med termoster och må bra. Ta en vintersemester i teknikrummet istället för mallisresan.
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Måste man räkna hem allt likt en Smålänning?
Era bilar rullar med 14" plåtfälg?

Borra till jordens mittpunkt, smacka på en bergvärmepump med enorm tank som har en effekttäckning för en ny istid. Med termoster och må bra. Ta en vintersemester i teknikrummet istället för mallisresan.
Nää måste man absolut inte. ;)
 
Thermias små inverters är 1 fas. Nibe har en LVVP på typ 8kw som.är 3 fas.

Jag har monterat runt 100 1 fas LVVP av olika fabrikat, bara 1 kund som fick lite problem med säkringar. Det var en Viessmann, de har asymetriska elpatroner och när man vill ha 3kw, då kommer det på 1 fas. Sinnessjukt dåligt.

Ivt och Bosch har många inställningar, man kan välja att tex så kan bara 2 kw patron gå om kompressorn går, men 9 om inte kompressorn går.
 
  • Gilla
jimmyboy_666
  • Laddar…
Hade en firma hemma som rekommendera Nibe F2040.
Någon som har åsikt om den??
 
Vill du inte hellre ha 2120 ? Den kan du få 8 kw 3 fas, 4000 dyrare än 1 fas.
 
C Calore skrev:
Vill du inte hellre ha 2120 ? Den kan du få 8 kw 3 fas, 4000 dyrare än 1 fas.
Jo gärna. Men vad jag förstod kostade den mer än 10000kr mer.
F2120 -8 är bara på 6Kw med väl??
 
2120 kostar 10000 mer för en 8a om du väljer 3 fas. 2120 finns upp till 16 kw
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.