Mainstream skrev:
Är det OK att räkna så här?
Om du med OK menar om du kommer få bygglovet beviljat så beror det nog helt på hur petig och insatt handläggare du får.
Min erfarenhet är att handläggarna varken har tid, lust eller kunskap att lusläsa energiberäkningen, de tittar på sista raden och jämför det med kraven.
Men det variaerar antagligen mellan olika kommuner och olika handläggare.
 
haavard skrev:
Jag ser inte vad installerad effekt har med nollenergihus att göra?
Nollenergihus blir det om förbrukningen är 8500 och cellerna ger 8500.
Ah, tankevurpa. :surprised: Men då är principen att om köpt energi för uppvärmning och producerad energi är lika stora så blir det ett nollenergihus.

Elpatronen kom med för att den behövs iom att man producerar solenergi på sommaren och köper tillbaka den på vintern.
 
Om den är max 4,5 kw om huset är 130 kvm tycker jag det borde gå bra. (Men det är bara min tolkning av BBR...)
 
Nu har jag gjort en seriös energi-beräkning med U-värden från min konstruktör och korrekta ytor. Boytan landar på 150 m[SUP]2[/SUP]. Fönsterytan är 17% av boytan. Omslutande area 384 m[SUP]2.[/SUP]

Beroende på vilka fönster jag väljer så kan jag komma ner i ett medel-U för byggnaden på 0.18. Med ett FTX-aggregat med 75% verkningsgrad så behöver jag ett tillskott från solvärme på så lite som 3.500 kW. :wow:

Det betyder i praktiken en fullt normal solvärme-anläggning på cirka 6 m[SUP]2[/SUP] som dockas mot ackumulator-tank. Tanken får utrustas med en el-patron på cirka 3 kW (max-kravet är 5 kW minus pumpar och övrig utrustning till värmen/ventilation).

Jag har inte räknat med någon kamin alls. Kopplas den till ack-tanken kan man säkert räkna av en del elförbrukning på vintern.

Så det här låter väl inte så dumt?!
 
Ett litet sidospår, men stämmer arean verkligen om huset ser ut som du beskrev i första posten?
Om boytan (BOA) är 150kvm och väggarna är ca halvmeter tjocka så blir BYA 175kvm.
Med 45 graders taklutning så blir det ca 250kvm tak.
Utöver detta så borde det bli drygt 150kvm vägg också.
Omslutande area borde alltså bli bortåt 600kvm och då blir energiåtgången ca 50% högre.
Ur energisynpunkt är ett enplanshus den sämsta husformen, eftersom det har mest omslutande area i förhållande till boytan.
 
Byggmarodören skrev:
Ett litet sidospår, men stämmer arean verkligen om huset ser ut som du beskrev i första posten?
Om boytan (BOA) är 150kvm och väggarna är ca halvmeter tjocka så blir BYA 175kvm.
Med 45 graders taklutning så blir det ca 250kvm tak.
Utöver detta så borde det bli drygt 150kvm vägg också.
Omslutande area borde alltså bli bortåt 600kvm och då blir energiåtgången ca 50% högre.
Ur energisynpunkt är ett enplanshus den sämsta husformen, eftersom det har mest omslutande area i förhållande till boytan.
Du har helt rätt! Felräknat av mig. Omslutande area är 642 m[SUP]2.[/SUP]

Jag startar om på nytt.
 
Så här ser beräkningen ut. Total katastrof!

Detta är med en FTX-anläggning med 80% verkningsgrad. Trots att mitt U-värde närmar sig passivhus-nivå så är jag inte i närheten av att klara kraven?

Nån som kan förklara vad jag gör tokigt här? HJÄLP!

Husets energibehov
Balanstemperatur °C15,9Energi för varmvatten4 506
Gradtimmar80 152Energi från värmesystemet10 895
Verkningsgrad [%]100
Total värmenergi, kWh/år15 401
KylEnergi [kWh/år]0Hushållsel kWh/år6 366
Specifik enegianvändning, [kWh/m2 år]108 [max 55]Fastighetsenergi, kWh/år800
Krav enligt BBR, max [kWh/m2 år]55Total energi, kWh/år22 567
 
Redigerat:
Stoppa in en värmepump som har COP 4 och du ligger på 27 kWh/kvm :)
Energiberäkningen enligt BBR är tyvärr helt viktad för att värmepumpar ska vara bäst. Det viktiga är inte hur mycket energi huset gör av med, utan hur mycket energi man köper in (endera som el eller som fastbränsle), så alla varianter av värmesystem med (på pappret) COP > 1 vinner. Solvärme och egen elproduktion kan hjälpa till lite.

Men, en mer detaljerad energiberäkning brukar bli lite bättre än den man knappar in själv (utöver köldbryggorna). Tex när man räknar med solinstrålning från fönster i söderläge så vinner man en hel del gratisenergi.
Grund/källare (och i ditt fall väggen mot garage) har mindre antal gradtimmar än en yta som gränsar mot luften och därmed läcker mindre värme den vägen, så det påverkar också kalkylen i positiv riktning.

Jag sitter själv och räknar på såna här saker, så tips på bra program/excel-ark/liknande hade uppskattats!
 
Det var väl lite elakt? Du får ju göra av med mer energi om du använder ved/fjärrvärme, det är med el (värmepump) som kravet är 55 kWh/kvm/år. Sedan är ju vp troligen alltid billigast men det hade gått att köra Mainstreams hus på fjärrvärme och klara kravet om jag inte minns fel.
 
Lite elakt kanske, men inte mycket. För tillfället är det 90 kWh/kvm/år för fastbränslen (i Skåne), så visst, COP 1.6 går jämt ut, men det var bara häromåret de pratade om att sänka det till 70 (fr.o.m 2015). Jag har inte hört nåt mer om det, så jag antar det skjutits på framtiden, men det visar ändå prioriteringarna.
 
Byggmarodören skrev:
Stoppa in en värmepump som har COP 4 och du ligger på 27 kWh/kvm :)
Lycka till och hitta en med COP 4 vid DVUT. :) DVUT är beräknad till -10.3 (man får lite rabatt pga värmelagringen i en tung stomme).
 
Anders_Nilsson skrev:
Det var väl lite elakt? Du får ju göra av med mer energi om du använder ved/fjärrvärme, det är med el (värmepump) som kravet är 55 kWh/kvm/år. Sedan är ju vp troligen alltid billigast men det hade gått att köra Mainstreams hus på fjärrvärme och klara kravet om jag inte minns fel.
Hade här funnits fjärrvärme hade valet varit enkelt! Det var lovat fjärrvärme från kommunen men pga bristande intresse så blev det aldrig nåt nät.
 
Nu har jag funderat färdigt och känner mig nöjd!

För att klara kraven blir det en lösning med värmepump. Den tar säkert många år att räkna hem ekonomiskt men nu måste jag komma vidare. Solcellerna väntar jag med - de blir ju ändå billigare med tiden och ger mer effekt efterhand som tekniken går framåt.

Jag har valt acckumulator-tanken CTC EcoZenith i550 ihop med luft/vatten-pumpen CTC EcoAir 406 eller 408. Tanken innehåller den teknik jag behöver för att koppla in solfångare, vattenmantlad kamin, eventuell varmvatten-cirkulation och kan styra separata värmezoner efter behov. Den ger också pumpen riktigt bra förutsättningar att jobba mot. Pumpen fungerar ner till -22 och jag behöver därför inget eltillskott. Elpatronerna i acc-tanken kan strypas enligt BBRs krav.

Energiberäkningen ger 34 kWh/m[SUP]2[/SUP] och år med input från SVEBY 2010 och 21 grader innetemp. Jag har räknat med:


  • Medel-U 0.22 (inkl 20% schablon-tillägg för köldbryggor)
  • U-värde vägg 0.18 (troligen väljer jag dock ett annat block med u-värde 0.21 pga priset, ca 35% skillnad - med de blocken stiger medel-u till 0.23).
  • Lufttäthet 0.6
  • Solfångare på ca 10 m[SUP]2[/SUP] som ger ca 4.500 kWh / år.
  • FTX verkningsgrad 75%

Eventuell vattenmantlad kamin är inte medräknad.

Acc-tanken kostar ca 40.000:- på nätet, värmepumpen lika mycket. Listpriset verkar dock vara betydligt högre, uppemot 60.000:-.
 
  • Gilla
Stenolofanders och 1 till
  • Laddar…
Hej Mainstream!

Blev det EcoAir 406 eller 408?

Jag har ett hus på 75 kvm + 30 kvm källare och ska komplettera min ecoel 1550 med en luft/vatten värmepump. Funderar på om det räcker med en 406..
 
Kristian Johansson skrev:
Hej Mainstream!

Blev det EcoAir 406 eller 408?

Jag har ett hus på 75 kvm + 30 kvm källare och ska komplettera min ecoel 1550 med en luft/vatten värmepump. Funderar på om det räcker med en 406..
Blev ingen alls! En utökning av boarean fick ihop kalkylen utan värmepump. Så jag kör nu med elpanna/acktank + solfångare!
 
  • Gilla
erimos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.