Japp. Med massa ingångar, slinga för varmvatten, slinga för sol/pump etc. Finns även i mindre storlekar, tex 200 liters.
 
Halv kubik räcker för mig med en ordentlig vattenmantlad. Jag värmer upp tanken från 35 till 85 grader på ngra tim och sen räcker den precis över natten. Hur stor du skall ha beror helt på hur kraftig vedpanna du har. Men poängen är att om du har en central tank kan du börja mes en elpatron (då funkar den precis som en elpanna) sen kan du koppla in vad du vill. Se till att du skaffar en tank med slingor för varmvattnet och minst en slinga till (värmeväxlare) för framtiden om du vill koppla in lite sol eller ngn bullrande vp.
 
Vi är jättenöjda med luft/vatten-värmepump i fritidshuset. Byggt 1905, tidigare fanns en kombipanna som var helt slut när vi köpte. Ca 150 m2, 12° underhållsvärme när vi inte är där. Jag drar upp temperaturen med en app i telefonen någon dag innan vi ska dit så är det varmt och skönt när vi kommer fram. På sommaren går ju pumpen bara för att värma varmvatten, en eller två gånger per dygn, och utomhusenheten som står runt hörnet har mycket svagare ljud än vad vinden åstadkommer i lövverken eller bruset från havet, så den stör inte det minsta.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Nu ska jag kolla på en ivt 290 aw tänkte isåfall köra den som elpanna till ja får tag på en utedel va tror ni om en sådan?
 
Ivten hade stått ute under pressning ityp 6 månader va säger ni är det riskabelt å köpa en sådan som stått så tänker fukt å frost?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.