Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ekonomiskt är solceller flera ggr mer lönsamt än FTX
Det håller jag också
J Jojak91 skrev:
Det verkar finnas två läger gällande FTX:ns vara eller icke vara. Jag är mest intresserad av den ekonomiska kalkylen, hur får jag bäst utväxling på mina satsade kronor. Området vi bygger på är högriskområde för radon så ventilation där man kan påverka både tilluft samt frånluft är ett krav från vår sida. Då är det värmekällan kvar, Frånluft alt bergvärme.. Rent ekonomiskt ger frånluften bäst kalkyl och sedan ta mellanskillnaden och investera i solceller. I dagens ändrade ränteläge gäller det ju att vända på varje krona.
Hus med enbart frånluft som ger undertryck är en nackdel på radonmark då man riskera suga in mer markradon. Å andra sidan kan det vara bra för huset med lite undertryck även med FTX men då har man möjlighet att välja.
Ekonomiskt är det förstås billigare att cykla än att åka bil.
 
Nu framkom att radon kan vara ett problem. Min rekommendation att strunta i FTX beaktade inte detta. Kan mycket väl vara ett skäl att välja FTX. Även om jag själv hade undvikit FTX i det längsta. Det är överreklamerat (om man inte allergisk) och normalt inte ett ekonomiskt bra val.
 
Det går även att ha frånluftsvärmepump med tulluftsaggregat. Tex Nibe f750 med Nibe sam42. Vi har det och det verkar fungera bra. Mest pang för pengarna tror jag är att investera i isolering och tätning. Det är relativt billigt med isolering. Det tål att räkna på hur många kwh energibesparing det ger om du lägger bergvärmens merkostnader på isolering istället.
 
  • Gilla
Jojak91
  • Laddar…
för komfort kör med bvp
 
J Jochi skrev:
FTX är inte bara ekonomisk fråga utan även en fråga om komfort. Vem vill bo i ett hus med hål i borummens ytterväggar för intag av ovärmd luft och ljud. Principen men uteluftsventiler bör jämföras med energirådgivare uppmaningar om att se över fönstertätningar.
Ljud utifrån beror ju på området. Med ftx finns istället ständigt fläktljud i sovrummet. Med endast frånluft slipper man det, lite surr på toan är lättare att acceptera.
Men ftx är överlägset i komfortsynpunkt bortsett från ljudet är min erfarenhet.
 
M Mellanbarn skrev:
Ljud utifrån beror ju på området. Med ftx finns istället ständigt fläktljud i sovrummet. Med endast frånluft slipper man det, lite surr på toan är lättare att acceptera.
Men ftx är överlägset i komfortsynpunkt bortsett från ljudet är min erfarenhet.
Hur mycket ljud man får via intag på FTX beror på dimensionering av kanalen, val av ljuddämpare och själva ventilens utformning .
Märker det själv då jag ”snålade” lite till ena sovrummet.
Märker det själv när jag jämför men dottern upplever det inte som något oljud alls och hör högst troligen bättre än mig ;)
 
C Comfort Thomas skrev:
Hur mycket ljud man får via intag på FTX beror på dimensionering av kanalen, val av ljuddämpare och själva ventilens utformning .
Märker det själv då jag ”snålade” lite till ena sovrummet.
Märker det själv när jag jämför men dottern upplever det inte som något oljud alls och hör högst troligen bättre än mig ;)
I andra ändan har vi dom som sover med öppet fönster mitt i stan. :D
Min erfarenhet är att mekanisk ventilation hörs mer än ljud utifrån, även om det ibland är väldigt lågt ljud.
 
När vi flyttade till villan med FTX reducerades mina symptom från pollenalergin inomhus till nästan obefintliga. Det var ett underverk för mitt välbefinnande från tidig vår till mitt i sommaren. Vår äldre FTX har filter av metallnät som tvättas vilket sparar pengar. Tidigare hade jag alltid bott i lägenheter med självdragsventilation och luftintag under fönstren där mycket pollen troligen letar sig in. Anekdotisk bevisföring av ringa värde medges men för mig är skillnaden väldigt tydlig. Mängden växtlighet nära huset är mycket större än nära de flesta 3-4 våningshus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.