Hej,

Vi har funderingar på att bygga ett nytt fritidshus och vi hade från början tänkt oss någon lösning som kombinerar med solpaneler för att både få ett ekonomiskt men framför allt ett miljövänligt alternativ.

Huset som vi tittar på kommer vara omkring 80 m2 på gjuten platta. Normal takhöjd i 2/3 av huset och 1/3 med öppet till taknocken. Huset kommer ha bra isolering, treglasfönster och annat som vi inte har idag. Vi planerar att bo permanent under sommarhalvåret och under helger på vinterhalvåret. Huset kommer att ha en kamin installerad för mysfaktor och extravärme.

Husleverantören rekommenderar en Nibe F370 frånluftsvärmepump istället för Elradiatorer, solpaneler och LLVP eftersom det blir billigare och bättre än vår tänkta lösning. Jag har försökt kalkylera fram och tillbaks utan att komma fram till vad som egentligen blir bäst.

Det vi vill är att ha något som är bra för miljön, tyst och som även fungerar under vintern. (Stugan är planerad att ligga i Södermanland). Vad skulle ni rekommendera?
 
Hej, en värmepump och vattenburen golvvärme är naturligtvis det bästa och kan kombineras med solpaneler för värme och varmvatten.
Dock är Nibe F370 inte att rekommendera, den har en värmeeffekt på max 2 kW från värmepumpsdelen vilket bara räcker till varmvatten och uppfyller inte dagens krav, oseriöst att marknadsföra detta som värmepump, det som värmer är en stor elpatron. F730 eller F750 är bättre men dyrare, jag skulle välja en bra Luft-vatten värmepump med inkluderad styrning för värme, varmvatten och solpaneler samt en tank med solslinga.
Det billiga alternativet är luft-luft värmepump och elektrisk VV-beredare men då får man störande ljud, luftcirkulation och svårt att kombinera med solvärme.
 
Luft-luft är väl överlägset om du bara ska använda det tillfälligt. Blir varmt på väldigt kort tid. Direktvärmare på vattnet så slipper du vänta på att beredaren ska värmas upp
 
Håller med och luft/vatten, men luftvärmepump är billig och effektiv, men värmer ingen golvvärme, och FLVP, totalt värdelös, ren elpanna, tycker jag även att 750'n är, otroligt dyr Vvb/paxfläkt.

Jag hade kört el radiatorer plus luftvärmepump, billigaste uppvärmningen/ samt installation.

Direktvärmare funkar ej på VV, måste säkras rejält högt.
 
En avgörande fråga är väl om man alltid vill hålla kring 20 grader i huset eller om värmen ska kunna sänkas till 8-10 grader om man inte är i stugan under olika perioder. Det påverkar bl.a. valet av värmepump.
 
Naturligtvis måste man kunna sänka temperaturen, det skall finnas en sån funktion och den ska kunna skötas via fjärruppkoppling.
 
Bert19 skrev:
Hej, en värmepump och vattenburen golvvärme är naturligtvis det bästa och kan kombineras med solpaneler för värme och varmvatten.
Dock är Nibe F370 inte att rekommendera, den har en värmeeffekt på max 2 kW från värmepumpsdelen vilket bara räcker till varmvatten och uppfyller inte dagens krav, oseriöst att marknadsföra detta som värmepump, det som värmer är en stor elpatron. F730 eller F750 är bättre men dyrare, jag skulle välja en bra Luft-vatten värmepump med inkluderad styrning för värme, varmvatten och solpaneler samt en tank med solslinga.
Det billiga alternativet är luft-luft värmepump och elektrisk VV-beredare men då får man störande ljud, luftcirkulation och svårt att kombinera med solvärme.
Jag har en F370 och har en total årsförbrukning på 13-14.000kWh i en enplansvilla på 122kvm med 21-22grader inne förutom i badrummet där jag har 26gC samt ett fristående garage på 60kvm som uppvärms av en luft/vatten på tot. 6kWh. byggår 2000-2005

Har iofs. en Tulikivi som det eldas i när det är minusgrader, men den glöder inte dygnet runt ;)

Så nog fan skulle en F370 klara en liten stuga på 80kvm!!?
 
Jag har själv en i ett äldre hus på 100 kvm som jag nyligen kompletterat med en Luft-Vatten pump kopplad för värme och under vinterperioden sjönk förbrukningen med ca 50% jämfört med förra året.
 
Klart den klarar huset, men med 99% elpatron, samt är FLVP dålig om man vill kunna sänka tempen i stugan..
 
FLVP går ju helt bort om man vill ha underhållsvärme. Kompressorn stänger ju av vid typ 16 grader
 
Husqvarna220Ac skrev:
Klart den klarar huset, men med 99% elpatron, samt är FLVP dålig om man vill kunna sänka tempen i stugan..
därför jag skrev min totala elförbrukning, det kan inte stämma att den skulle gå på elpatron såpass mycket

jag har rumstermostater till golvvärmen i alla rum, så vist går det att styra tempen i huset
 
Jo men en FLVP går endast på elpatron på vintern, samt om stugan står tom, ingen överskottvärme att ta energi ifrån, och kompressor slår av med frånluftstemp under 16gr.

122kvm värmer man utan problem upp med direktverkande el med 14000kwh.

Vi värmer 148kvm med endast Nibe 750 totalt inkl hushållsel på 7500-8000kwh i Norrland, och tycker den går på elpatron jämt! Trots plusgrader.
 
Mina 14.000kWh är inkl. hushållsel och uppvärmt garage på 60kvm och jänkeport

ok, ja då skiter det ju sig om den slår ifrån under 16gc
 
Hej och tack för alla svar!

Vi har idag en befintlig väldigt liten stuga med enbart direktverkande el och en minsta sortens vvb. Årsförbrukningen runt blygsamma ~2800 kWh. Men förutsatt att det är på tre små el element och en liten vvb och ett litet kylskåp, med underhållsvärme på vintern till ~10 grader är det nog inte så effektivt.

FLVP låter ändå lockande med hänsyn till att det är tyst och energisnålt. I dagsläget har vi inte använt stugan så mycket på vintern på grund av att det är kallt när man kommer ut, vattnet har vi stängt av själva m.m. Men det är klart att det skulle vara annorlunda med en större stuga med året runt vatten och lite högre värme.

Möjligheten att komplettera med solpaneler är intressant, stugan har sol från morgon till kväll och borde ha bra förutsättningar att kräma ut så mycket som möjligt. Kanske det inte är lösningen från start men det ska gå att komplettera senare. LLVP och Direktverkade element + vvb är lockande till priset men ljudnivån blir högre i huset och som skrevs måste även luften runt med fläktar.

Hur vi än gör kommer förbrukningen gå upp men jag vill ha det så effektivt som möjligt förstås.
 
  • Gilla
Ola T
  • Laddar…
Claes Sörmland
Om ljudet av LLVP är problemet så är det väl bara att stänga av den de få vinterdagar som ni är där och under den tiden köra enbart med elementen? Energiåtgången för dessa enstaka dagar är ju inte så stor i sammanhanget.

Under alla de andra dagarna så värmer du billigt med LLVP och ser till att elementen aldrig får tillfälle att värma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.