Hur stora är tomterna?
 
Jag skulle välja någon av tomterna 396-400. Anledningen till det är att jag ser det som attraktivt med läge nära parken, man kan placera huset på tomten med entré från norr och uteplats och trädgård mot söder och väster. Det kan även vara skönt att vara lite i utkanten av området och slippa för mycket trafik som passerar.
Är flerfamiljshusen maximalt tre våningar tycker jag att någon av tomterna mellan dem och parken också ser bra ut.
 
Inte absolut närmast landsvägen, skulle ta någon av de sydvästra tomterna som vätter mot skogen, det är nära till busshållplats och förhoppningsvis kan man se fältet genom träden
 
N Nylenskavillan skrev:
Fick vi mer information så blev svaret annorlunda. Har man barn vill man bo centralt, har man hund vill man vara nära ett strövområde. Jag har läst att det är naturmark mellan husen och vägen. Ditt enda behov just nu verkar vara ett soligt läge. Så är det givetvis inte, men vi får inte höra något om din sociala situation. Hur är det ordnat med parkering inom området?
Bra input!
Har sambo och ett barn på dryga året. Vill helst kunna vara ute på tomten utan alltför mycket insyn, dvs. plank/häckplantor eller dyl kan komma att bli aktuellt för att skapa ett mer skyddat utrymme. Ser väl därför helst tomt med baksidan mot allmänning/skog. Vore trevligt med baksidan söderläge alt. syd/väst för kvällssol. Delad mellan att antingen bo längre ner i dalen, tomt 396 te.x, eller högst upp på platån - ser fördelar med båda. Bättre utsikt högre upp och kan vara trevligt att se ut över villaområdet men också skönt att bo längre ner för mer vindskydd och avskärmat.

Stör mig inte jättemkt på landsvägen, den går en bit bort och finns som sagt buskage/bullerplank mellan.
De tomter jag är minst intresserad av är nog de som är grupperade som ett kvarter, känner att de kommer bli "alla ser alla och allt".

Iom att det är turordning från kösystem och att det känns spontant som att de flesta är inne på tomterna kring 396, vilket jag själv också haft som favoriter, så torde dessa gå tidigt i allokeringen. Börjar därför spåna i rangordning därefter och vilka tomter man är minst intresserad av eller ser problem med.

Stort tack för all input hittills, riktigt kul att läsa era idéer!
 
  • Gilla
Nylenskavillan
  • Laddar…
Nära parken och natur är ju trevligt, frågan är också hur flerbostadshusen blir, är väl skönt att inte vara direkt angränsande där? Så 396-400 är väl bra, och uppe på höjden kan vara trevligt, kanske får man utsikt över fjärden?
 
  • Tomtkarta med markerade områden nära park och höjdpunkter för potentiell utsikt över fjärden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Nära parken och natur är ju trevligt, frågan är också hur flerbostadshusen blir, är väl skönt att inte vara direkt angränsande där? Så 396-400 är väl bra, och uppe på höjden kan vara trevligt, kanske får man utsikt över fjärden?
Snyggt! Mycket bra tänkt! Är inne på samma spår.
 
  • Gilla
Nylenskavillan
  • Laddar…
Håller med alla ovan, se till att ha angränsande väg mot nord/nordost så brukar det bli en trevlig baksida och tomt.

Placera sedan huset så nära vägen som möjligt och försöka skapa någon liten vinkel i sydostläge på baksidan, antingen mha garage/plank eller en "utbyggnad" på huskroppen...
 
  • Gilla
Prästen10
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.