@krilleman_215

Vet du hur det går med garantier om man installerar den själv.
Jag har en tank på 2,4m2 hur funkar det tror du?
 
Krilleman
Det står i anvisningen "behörig installatör" så den garantin kommer du aldrig erhålla genom att installera själv.

Det ska ju in ett dykrör i tanken. Har du någon ledig 15 muff att placera den i?
 
Nä, tanken är isolerad och gipsad. Kanske kan jag ersätta elpatronen? Varför dykrör, trodde det var en vanlig anslutning?
Men med den mängden vatten, kommer det att fungera?

Får nog bli röris på detta men tar gärna mer input ang. pumpen passar mitt system eller ej.
 
Redigerat:
scim skrev:
Jag läste för ett tag sedan en rätt omfattande rapport där olika uppvärmingssätt jämfördes (bvp, pellets, fjärrvärme etc) och där hade pellets och fjärrvärme den lägsta totalkostnaden över tid. Men just driftskostnaden är nog generellt något högre för pellets. Kan se om jag hittar åt den igen.
Det vore intressant. Jag har fjärrvärme och tycker det är jättepraktiskt utom när fakturorna kommer. Det skulle vara bra för sinnesfriden att veta att det ändå är en god totalaffär.
 
pelpet skrev:
Det vore intressant. Jag har fjärrvärme och tycker det är jättepraktiskt utom när fakturorna kommer. Det skulle vara bra för sinnesfriden att veta att det ändå är en god totalaffär.
Ska göra ett försök när jag återvänt till civilisationen efter påsk. Men sedan är det ju väldigt stora variationer i pris på fjärrvärme i olika kommuner. Kombinerar man att bo i ett energikrävande hus i en av de dyrare kommunerna så kommer ju givetvis andra uppvärmningssätt vara bättre 🙈
 
Krilleman
Bolian skrev:
Nä, tanken är isolerad och gipsad. Kanske kan jag ersätta elpatronen? Varför dykrör, trodde det var en vanlig anslutning?
Men med den mängden vatten, kommer det att fungera?

Får nog bli röris på detta men tar gärna mer input ang. pumpen passar mitt system eller ej.
Kanske går att lägga givaren som en anläggningsgivare, men jag tror funktionen blir sämre.

Kolla direkt med tillverkaren ang tankvolymen!
 
Idag dumpas toppmoderna pelletspannor ut för 6000- 15000 av ivriga stadsbor som köpt villa och läst i inredningstidningarna om att man bara måste svarta golv i köket, diskbänk av plast och värmepump.

Här finns mycket pengar att spara. En värmepump måste man köpa ny och garantin gäller bara om man betalar för åtminstone ett dyrt servicebesök.
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Jag kan väl använda de befintliga dykrören för en givare, alltså ersätta en av tankarnas termometrar - eller tänker jag galet?
 
Är 2030 Nibes motsvarighet som baxi har för mitt ändamål?
 
Redigerat:
Krilleman
Ja det vara 2030/2040 som jag tänkte på, men det har visst dykt upp lite nyheter, F2120.
 
2040 verkar prisvärd men kanske en sämre pump. Hur vet man vilka som är av monoblocktyp?
 
Alla som inte heter split hos Nibe är monoblock.

2030 är budgetvarianten
2040 är gamla premiumpumpen
2120 är efterföljaren till 2040 som är bättre på allt
 
Johannes Carlsson skrev:
Alla som inte heter split hos Nibe är monoblock.

2030 är budgetvarianten
2040 är gamla premiumpumpen
2120 är efterföljaren till 2040 som är bättre på allt
aha tackar
 
Nu har jag pratat med Nibe och dem avrådde starkt pump mot 2,5m3 så där sprack det.

Elpatron och stötta med ved när det är riktigt kallt är ingen bra lösning va?:|
 
Du tänkte använda din nuvarande acktank?

F2120 vill helst ha en VVM310 på insidan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.