P pota skrev:
Ok jag förstår. Tack för klargörande. Är det så att det är främst äldre maskiner som kör trefas?

Jag försöker se ingångsström på denna för att få reda på om jag klarar mig med 16 A ens men verkar inte finnas någon sådan spec.
[länk]
Ja, äldre maskiner (i Sverige) är sågott som alltid 3-fas, eftersom det helt enkelt är bäst :)

Jag har faktiskt inte svetsat något med invertersvets, men eftersom även kvalitetsmärkena gått över till tekniken kan det ju knappast vara helt bortkastat .. :) Främst är det ju inställningsmöjligheter och storlek som skiljer ..
Här har du bilder på motsvarande svetsar, den ena 40 år gammal, men båda är AC/DC TIG på ca 200A.
 
  • AC/DC TIG-svets på 200A med sladdar och svetshandtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre ESAB svetsmaskin modell DTA 200 AC-DC TIG, smutsig och använd, med ledningar och handtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nanowire nanowire skrev:
Jo, prata mer om aluminium, varför är det farligt?
Stor risk för skador på nervsystemet, ännu värre för fostret hos gravida kvinnor..
Dessutom reflekterar det uv-strålningen alldeles fruktansvärt..
Och sen innehåller aluminium (oftare) än andra material legeringar som är riktigt elaka att andas in..
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ja, äldre maskiner (i Sverige) är sågott som alltid 3-fas, eftersom det helt enkelt är bäst :)

Jag har faktiskt inte svetsat något med invertersvets, men eftersom även kvalitetsmärkena gått över till tekniken kan det ju knappast vara helt bortkastat .. :) Främst är det ju inställningsmöjligheter och storlek som skiljer ..
Här har du bilder på motsvarande svetsar, den ena 40 år gammal, men båda är AC/DC TIG på ca 200A.
Precis en sån esab var det som pajade för mig två gånger (fast vattenkyld) så bara för att även större tillverkare gått över till det behöver inte betyda att det är speciellt bra ;)
 
Jag gissar mig till att TS liksom även jag är på jakt efter en enklare mig svets för att kunna svetsa lite bilplåt, nåt skumt verktyg som behöver lappas ihop och som nödvändigtvis inte behöver vara snyggt, klassisk bonnasvets mao.
Har man dessutom har noll intresse av att lägga tid på att renovera en gammals svets som troligen rent ekonomiskt är bättre men hellre tar den smällen att köpa nåt typ biltema utan gas och i värsta fall kasta den och köpa en ny om den mot all förmodan går sönder.
Drt finns ju ett antal parametrar att tänka på pris, prestanda, användarvänlighet, enkelhet och hur mycket man kommer att använda svetsen och det viktigaste av allt hur mycket tid har man att hållas med att laga en gammal bra svets jämfört att ha en ny som är helt okej.
Många gånger så är det ju mer lönsamt att köpa nåt som är okej och billigt än att köpa nåt som kostar en smärre förmögenhet och är bäst.
 
Violina Violina skrev:
Precis en sån esab var det som pajade för mig två gånger (fast vattenkyld) så bara för att även större tillverkare gått över till det behöver inte betyda att det är speciellt bra ;)
Konstigt, det borde väl vara en enkel sak att bygga en liten batteribackup/kondensatorbank som kör fläkten såfort svetsen blir strömlös?
 
A
Spännande slutsats:)
 
  • Gilla
pota
  • Laddar…
Köpa MIG? Mina råd, köp nytt, köp en flaska med gas som du äger. Jag har den minsta. Köpa en maskin som har löstagbart slangpaket. Köp inte mindre än 130 A och inte mer än 190A. Köp på Ebay , köp någon form av ställning med hjul så du kan rulla allt samman. Köp en hjälm med automatik.
 
  • Gilla
Widnerssonemil och 2 till
  • Laddar…
F
P pota skrev:
ok. verkar billigt och bra :)
90 A verkar inte så mycket dock i mina oerfarna ögon. finns ju även en på 140 A.
[länk]

Någon som testat denna? Biltema har ju lite halvdåligt rykte ibland :)
med all rätt när det gäller deras svetsat. Skall du handla billig skit så finns det bättre på tex Jula.
 
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ja, äldre maskiner (i Sverige) är sågott som alltid 3-fas, eftersom det helt enkelt är bäst :)

Jag har faktiskt inte svetsat något med invertersvets, men eftersom även kvalitetsmärkena gått över till tekniken kan det ju knappast vara helt bortkastat .. :) Främst är det ju inställningsmöjligheter och storlek som skiljer ..
Här har du bilder på motsvarande svetsar, den ena 40 år gammal, men båda är AC/DC TIG på ca 200A.
Den nya maskinen ESAB Caddy Tig 2200i har väl funnits på marknaden i mer än 10 år. Och det var väl långt ifrån den första invertern. Sen vet jag inte om det var kvalitetsmärkena som ”även gått över till tekniken” eller om dom faktiskt var först med det? Sen lovar jag dig att du inte känner skillnaden på en korrekt konstuerad 1~ inverter idag jämfört med 3~.
 
F fsn skrev:
Den nya maskinen ESAB Caddy Tig 2200i har väl funnits på marknaden i mer än 10 år. Och det var väl långt ifrån den första invertern. Sen vet jag inte om det var kvalitetsmärkena som ”även gått över till tekniken” eller om dom faktiskt var först med det? Sen lovar jag dig att du inte känner skillnaden på en korrekt konstuerad 1~ inverter idag jämfört med 3~.
Nä, men uppenbarligen har de "gått över" till en ny teknik, vem som var först blir ju lite av "hönan eller ägget" .. Svetsade en hel del med en Aristotig i slutet på 90-talet, det var nog den första invertersvetsen jag använde ... iofs 3-fas fortfarande .. :)

Det var egentligen bara två illustrerande bilder på hur utvecklingen ser ut, vad som för 40 år sen tog en hel EUR-pall kan man nu hänga över axeln och bära med sig, ploppa i i ett vanligt vägguttag och svetsa med ...
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
F
P pota skrev:
Säkert. Ska bara hitta en sådan också i närheten av göteborg där jag bor :) problemet för ni del är ju även att jag (uppenbarligen :) ) är ganska oinsatt så Vet inte alltid vad jag letar efter :)
märkessvets med den begränsning du har på 10A (och antar jag 1-fas) är tufft att hitta begagnat. De bästa fynden görs nog på stora klumpar som kräver 25A.

Vid TIG så kan du svetsa drygt 200-230A på en 16A säkring (1-fas). MIG/MAG och pinne (MMA) runt 200A.

vad gäller kombinationssvetsar för TIG och MIG/MAG så finns det vad jag vet bara en märkessvets som har HF-tändning på TIG och det är Esab Rebel 205 AC/DC. Där har du allt i ett paket och det är inte billigt, runt 40-45000kr.

Det finns kombinationssvetsar från flera större tillverkare men det är utan HF och det är ingen AC.

Om det är HF på kineserna med 15 rattar vet jag inte, befattar mig inte med dom. Det är inte omöjligt.

Mitt förslag är att börja med det ena eller andra som separata mskiner och senare komplettera. Alternativt gå på en ordentlig kombinationsmaskin med den vetskapen att det är kontaktstart som gäller på TIG men kolla upp noga vad du får här, vissa har inte solenoidventil för gasen på TIG utan det får hanteras med ratt på torchen, jag tycket inte det berättigar för att kalla det TIG.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
F fsn skrev:
märkessvets med den begränsning du har på 10A (och antar jag 1-fas) är tufft att hitta begagnat. De bästa fynden görs nog på stora klumpar som kräver 25A.

Vid TIG så kan du svetsa drygt 200-230A på en 16A säkring (1-fas). MIG/MAG och pinne (MMA) runt 200A.

vad gäller kombinationssvetsar för TIG och MIG/MAG så finns det vad jag vet bara en märkessvets som har HF-tändning på TIG och det är Esab Rebel 205 AC/DC. Där har du allt i ett paket och det är inte billigt, runt 40-45000kr.

Det finns kombinationssvetsar från flera större tillverkare men det är utan HF och det är ingen AC.

Om det är HF på kineserna med 15 rattar vet jag inte, befattar mig inte med dom. Det är inte omöjligt.

Mitt förslag är att börja med det ena eller andra som separata mskiner och senare komplettera. Alternativt gå på en ordentlig kombinationsmaskin med den vetskapen att det är kontaktstart som gäller på TIG men kolla upp noga vad du får här, vissa har inte solenoidventil för gasen på TIG utan det får hanteras med ratt på torchen, jag tycket inte det berättigar för att kalla det TIG.
Jo, precis avsaknaden av automatisk gasventil för tig som jag stör mig på med min lilla Esab-kombi som annars funkar utmärkt både som mag, mig, dc-tig och pinne.
 
E Edgarsven skrev:
Köpa MIG? Mina råd, köp nytt, köp en flaska med gas som du äger. Jag har den minsta. Köpa en maskin som har löstagbart slangpaket. Köp inte mindre än 130 A och inte mer än 190A. Köp på Ebay , köp någon form av ställning med hjul så du kan rulla allt samman. Köp en hjälm med automatik.
Tack! Enligt de preferenserna kanske Julas hade varit något:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...svets/mig-mag-svetsar/mig-svets-210045/#tab02

Hur vet jag om den har löstagbart slangpaket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.